Reservdelar Sachs 502/1A S

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Tarschan
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 jun 2024, 13:23

Reservdelar Sachs 502/1A S

Inlägg av Tarschan »

Hej, håller på att renovera upp motorn på min gamla Hercules med en sachs 502/1, eller ja det är tanken iallafall.
Verkar vara omöjligt att hitta delar så som tändsystem och delar till centrifugalkopplingen, vet inte om jag är dålig på att leta eller om det helt enkelt är dåligt utbud på det.

Vet någon vad som hade passat till den motorn och vart man hittar? Gärna länk om det är så pass att det finns någonstans tillgängligt
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 1148
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Reservdelar Sachs 502/1A S

Inlägg av SS440-80 »

Kan inte de där Sachsmotorerna så bra, men det var väldigt lätt att hitta tändningsdelar. Både komplett och lösa delar.

https://www.mopedrenovering.se/sok/bosch%2046,5
Dolmen
Inlägg: 34
Blev medlem: 26 maj 2021, 20:36

Re: Reservdelar Sachs 502/1A S

Inlägg av Dolmen »

Hör med rösebäcken cykel och motor..
https://rosebackenscykelomotor.se/
Maila eller ring. Fick tag på mina delar till min motor hos dem.
Lager, packboxar mm.
webpeak
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 feb 2025, 23:56

Re: Reservdelar Sachs 502/1A S

Inlägg av webpeak »

Hej,
Jag håller på med ganska samma typ av projekt.
Jag köpte en reservdelsbok och handbok via mopedrenovering.
Där i sprängskissen så fick jag fram alla lager och packboxar. Samt dimensionerna på O-ringarna som skall sitta i runt planetväxeln, runt kåpan i vevhuset med mera.. Och jag fick tag på i princip allt på kullager.se / Dione i Uppsala.

Cylinderfotspackningen hittade jag i tyskland (om man inte vill knacka egen). Jag köpte även ny tändplatta och svänghjul via mopedrenovering.
Svänghjulet var starten på min renovering då det lossnade ifrån centrumtappen.. svårt att förklara. Men medans jag kikade på detta så upptäckte jag att drevet var slut. Så ett svänghjul startade hela renoveringen. Det jag saknar nu är rätt pinnbultar till cylindern. För någon har valt att dra vanliga långa bultar i stället.

Samt att jag har ett annat problem som jag måste lösa så jag letar med ljus och lykta efter någon som kan denna motor och kan förklara vad som hänt i hopmonteringen.

Kanske ett sent svar, men kanske det kan ge dig en väg framåt.
Skriv svar