Väst-Sveriges minst älskade moped?? Får lite kärlek men hinner egentligen inte...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Re: Väst-Sveriges minst älskade moped?? Får lite kärlek men hinner egentligen inte...

Inlägg av SS440-80 »

Aha, är det så de kallas :thumb:
Har aldrig haft något namn på dem, men de är skitbra slider_score.gif
Peter Holbrant
Forumsponsor

Re: Väst-Sveriges minst älskade moped?? Får lite kärlek men hinner egentligen inte...

Inlägg av Peter Holbrant »

De mesta har ett namn möjligen undantaget min katt namnlös å andra sidan går han ju under namnet namnlös så gissar namlös kan vara ett namn...
HSE

Inlägg av HSE »

Jag har ju katten GeKå, efter lågpris varuhuset för han var en hemlös som kom gratis. Fast han kostade en slant för kastrering och vaccinering och chippning. Men det är ju inte gratis hos GeKås heller...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Fredagen bjöd på övertid ingen överraskning vet i fan om man någonsin varit hemma i tid på en fredag
om de inte varit en planerad måste hem i tid dag. Lite mat i magen och stendog i TV-soffan vaknade egentligen bara för gå
att lägga sig. Så vart inget gjort alls i fredags...

Jaja mer över till idag! Nu iväg till Skene Järn köpa saknade skruvar ev även en roterande stålborste får se om jag hittar en bra
men troligen inte behöver en utan förorenad av rostskydd fett och annan skit. För borsta rent fälgar.

Tidsplanen är fortfarande tänkt hållas trots tappad fredag så blir till lackera hela dagen i alla fall ett lager grund och två lager
California vit torktid får läggas på fixa frambroms samt lite omdragning av vires...

Hoppas kunna återkomma på söndag med bilder på en förhoppningsvis nästan färdig moped...
Kommer återstå två orange Peugeot märken till nedre gaffelben då de som följde med dekalkitet vart värdelösa.
De och lite röd reflextape beställd från dekaltrim. Sen kommer jag inte få igång hastighetsmätaren om inget under sker
"snurrmoj" nere vid hjulaxeln verkar defekt.

Ändå i stort nöjd övertygad tösen kommer gilla mopeden bra mycket mer efter dessa 2veckors arbete...
Kanske till den grad att oälskad blir älskad en gång till... Men nu mot Skene Järn...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Lite småkul över 400 läsningar på detta lilla tråkprojekt...

Fälgar åkt av stålborstats från är och färg.. Alltså de var inte mycket grå eller om det var silver kvar på fälgarna.
Vilket å andra sidan bara är bra och de gjorde förarbetet enkelt.

I alla fall fått lärt mig att Skene Järn numer även har stängt lördagar. Vilket ställde till det.
Som tur var fanns Byggmax med ett tunnt lager Bårebo sortiment som räddade mig. Dock blir det nu
inte rostfritt men vad tusan kan bytas i efterhand också.

Fälgarna fått sig ett lager grund och två lager California vit o hänger nu på tork..
Även fått fixat till bromsskölden fram som saknade arm men även hade ett trasigt virefäste..
fox22.jpg
Fick bli en enkel lösning borrade och gängade hål för en m5 i skölden in med en
kort m5 som sedan svetsades en m5 mutter på skallen. Dit med en sträckare och "färdig".
Hittade någon udda form av bromsarm som passade nu var ju gängan skadad också men gick fila till.
Armen skulle säkert ha någon special virelåsning som saknades så svetsade dit en bromsarmsnippel...
Lite silverfärg på det och skölden får duga..
fox23.jpg
På denna mopeden är ju höger grepp frambroms som vanligt och de vänstra greppet
går till bakbroms men känner jag min tös rätt lär de bromsas till 99% med bakbromsen ändå
och frambroms motioneras bara när lillebror eller jag lånar mopeden ändå. Men tror denna
Mack Gyver lösning kommer fungera utan större problem...

Jaja mer torktid ska försöka göra färdigt det jag kan i kväll så borde hinna färdigt i morgon...
Med undantag av de klistermärken som saknas och dyker upp i början av nästa vecka...

Blir pizza eller kinamat i kväll i alla fall...
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Trist när riktiga järnaffärer är på väg att försvinna, men en bra räddning av bromskölden. :D Åkte på en liten nit själv idag med sträckaren till kopplingen på motorn, men det är enklare att få till då örat är helt. Tror nån rymt upp den till M6 och då får det bli en sån.
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Se där ja lite Californiavita fälgar gjorde stor skillnad...
fox25.jpg
Nu bara lite mer småfix att göra som rengöra putsa plast vires lite annat smått.. Men de tar sig..
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Måste ändå säga som titeln minst älskade moped, den är inte vacker i min bok. Kredd för ändå renovera den :D
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor

ESGEE skrev: 23 feb 2025, 12:25 Måste ändå säga som titeln minst älskade moped, den är inte vacker i min bok. Kredd för ändå renovera den :D
App app app vill inte påstå jag renoverar den bara snyggar till den lite. Å håller med dig de är verkligen ingen
vacker skapelse.

Däremot gillar min tös den fast som sagt är nog mest att den är lättstartad rapp får åka på cykelvägar och
hon behöver inte växla eller blanda i olja (separat oljebehållare) men mest friheten att förflytta sig..

Så kanske inte älskad men nu ser den inte längre lika oälskad ut..
För när en redan ful moped är sliten rostig och ful.. Ja då är det bra illa...

Nu i alla fall fått dit sista viren kvar att kapa den långa hjulaxel.
fox26.jpg
Nu åka köpa Svinto samt bensin och ta sig an plastdetaljerna avsluta med lite värmepistol och vinylglans.
Sist åka tvätta motorpaketet för de bra skitet och oälskat de också..

Sen har liksom hela projektet varit ett billigt sådant landar på precis strax under 3500kr vilket även om mopeden
bara är en fulmoped så ett bra pris för en numer helt ok transportfordon...
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Påminner min nu 18 då 15 sons för.... Tomos sent 190tal, total o meckbar och när man gjort den körbar av allt förstört så byter ungen den emot en Amazon limpa(inte värd) vad gör man inte för sina barn :D Önskar jag hade 3500kr i den(la 3500kr köpt och lika till för fixa den, ingen bra affär).
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor

Fick tagit mig en liten provtur i kväll.
Lufsar på riktigt bra. Vart en sväng förbi gör det självtvätten och fick
lite behövd avfettning och tvätt av motorn.

Behöver nog upp ytterligare ett snäpp på munstycket då den går bättre i uppför om jag ger lite choke.
Läggs på den allt kortare listan att göra nästa vecka..
fox27.jpg
Egentligen inte mycket kvar nu som nämt bestycka upp förgasaren.
Byta ut div kåpskruv till rostfria.
Fått dit dekaler på gaffelben samt en reflexdekal baktill (bör komma tisd/onsd)
Sen är mopeden redo för tösens brukande...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Så där ja idag låg post från dekaltrim i lådan.
Sista dekaler + en meter röd reflextape

Orange Peugeot till gaffelben.
fox29.jpg
Samt lite extra reflex baktill en remsa på pakethållaren
o en tillklippt trekant till bakskärmen..
fox28.jpg
Med detta har jag i alla fall sett till att det sitter reflexer runt om.
Skadar aldrig då mopeder och ungar kan liksom dyka upp lite varstans ifrån..

Grabben byter munstycke redan sedan tidigare gått upp från original 58 till 62.
Men uppenbart trots mopeden är original vill den ha lite mer så det fick bli ett 65munstycke.
Får väl se om de räcker...

I övrigt ska jag bara mäta längder på lite skruvar som ska bytas till rostfria dito som
får inhandlas och bytas i morgon..
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Rostfritt är snyggt och praktiskt :thumb:
Men man bör ha på någon droppe smörja på gängorna, då rostfritt så lätt skär ihop.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Se där ja vart en påse gott och blandat inköpt på hemvägen..
fox30.jpg
Väl hemma fanns dock ingen moped montera dem på.
Grabben snott den till skolan idag och har träning efter det så lär inte komma
på ytterligare någon timme.

Lite oväntat men positivt fick reda på att uppgraderingen av munstycke vart perfekt.
o skruvarna kommer snabbt på senare i kväll och sen kan jag luta mig tillbaka och säga mopeden färdig.
En andra positiv sak med denna lilla minirenovering de blir en trevligare åka till grannen moped för mig
när tösen brukat den färdig.

Med dessa 62kr i rostfritt är i alla fall sista utlägget lagt ska bli intressant räkna ihop mer exakt vad mopeden inkl inköp
kostat mig även om jag per huvudräkning kan räkna ut antingen strax under eller precis över 3500kr allt som allt..
Vilket i alla fall jag tycker är ett ok pris för en dugligt transportmoped älskad som oälskad.
Skåning

Inlägg av Skåning »

En kulturgärning behöver inte alltid vara försvarbar i kronor och öre! :wink:
Sen att man har koll på utgifterna är en helt annan sak. :D
Andreas.
Skriv svar