För ett par år sedan så plockade jag hem min morfars moppe som han körde nån gång på 60-70 talet. Jag har identifierat den som en saxoped 1138. Själv är jag i 20års åldern och har iprencip bara skruvat moppar som är 2010 frammåt.
Nu har jag kommit till att fixa det främre pariet. Mer exakt gummidämoparna fram. Jag har sett att man kan köpa gummidämparna online men jag kan inte hitta armen som håller i dom.
Länkarmar finns inte nya om man inte har tur att få tag på NOS men mycket nytt finns, t.ex hos Mopedrenovering. Jag renoverade en sån gaffel förra vintern med bultar från Simtus och gummibuffertar och returgummin från Rubber Mek. Det lönar sig att satsa på bra kvalité när det gäller sånt tycker jag. Roligt att du tar dig an din morfars gamla moped!
HUSQVARNA SPORT skrev: ↑12 mar 2025, 03:59
Vet ej vad den heter men bussningen finns att köpa ny vad är felet på den du har jag har nog ett par begagnade
Så, denna moppen ha stått i min morfars källare i typ 50 år och gängorna som sitter på gummegrejjen han rostat fast i själva armen. Det är den första.
Den andra armen så måste skruven som håller armen i framgaffeln ha rostat fast för den är helt stumma.
Innan jag köper nytt så vill jag ju såklart prova lite olika grejer. Det är ju tråkigt att ta bort originaldelar.
Om nån ha nå tipps på vad man kan göra så dela gärna med er
Min hade stått i 40 år men hade nog tur att någon varit generös med fettsprutan, så allt släppte ganska lätt. Nån bra rostlösare som får dra nåt dygn, sen värme på det brukar göra susen. Mina gummibuffertar drog jag loss med en rejäl polygrip längst ner mot länkarmen. Det är en platta i metall där med gängan som går i bottenlänken och som man får bra grepp om.