Var köper man lämpligtvis en lagersats med lager som håller mer än 1 sässong?
Tänkte lagra om motorn i min Alabama och trimma ner den till original. verkar
som vissa lagersatser man kan köpa inte håller måttet av hållbarhet.
lagra om motorn
Re: lagra om motorn
Håller med, de där satserna som finns hos handlarna är oftast no-name kinakvalitet.
Jag beställer i stort sett alltid mina lager och packboxar hos kullagret.com i Skänninge.
Men det finns fler som säljer kvalitetslager till hyfsade priser.
Jag renoverar en hel del motorer (2-takt) både moped- och snöskotermotorer, så man vill ju att grejerna ska hålla även om de körs tufft i varierande temperaturspann eller höga varvtal.
Jag beställer i stort sett alltid mina lager och packboxar hos kullagret.com i Skänninge.
Men det finns fler som säljer kvalitetslager till hyfsade priser.
Jag renoverar en hel del motorer (2-takt) både moped- och snöskotermotorer, så man vill ju att grejerna ska hålla även om de körs tufft i varierande temperaturspann eller höga varvtal.
Kan bara instämma i tipset om kullagret.com i Skänninge, men mest köpt shims därifrån. Det blev NSK magnetlager till veven på mina Sachsar och som ska vara ok vad jag vet. Bäst är nog att inte köpa en hel sats utan bra lager här och där, eller behålla original om det fortfarande är bra och sitter där. Kunde göra det för lådan och kopplingen på min senaste motor.
Apollo 8037, klenstummis
Tre saker (minst) som är av betydelse för om lager håller eller inte!
1. Rätt kvalitet, eller ivf tillräckligt bra.
2. Rätt modell av lager, sett till applikation.
3. Rätt monteringsförfarande. Här är det tyvärr många som brister när de brukar "övervåld" mot lagerbanorna.
Fallerar något utav detta så kvittar det hur hur rätt de övriga är...
Lager har nästan blivit olösbara sett till pengarna hos de som säljer industriförnödenheter, (om man inte kan köpa ut via något storkundsavtal) om de ens bemödar sig med att sälja till privatperson.
NSK duger mer än väl, vågar påstå att de ligger klart i övre skiktet och SKF är absolut inte lika överlägsna som de en gång varit.
1. Rätt kvalitet, eller ivf tillräckligt bra.
2. Rätt modell av lager, sett till applikation.
3. Rätt monteringsförfarande. Här är det tyvärr många som brister när de brukar "övervåld" mot lagerbanorna.
Fallerar något utav detta så kvittar det hur hur rätt de övriga är...

Lager har nästan blivit olösbara sett till pengarna hos de som säljer industriförnödenheter, (om man inte kan köpa ut via något storkundsavtal) om de ens bemödar sig med att sälja till privatperson.

NSK duger mer än väl, vågar påstå att de ligger klart i övre skiktet och SKF är absolut inte lika överlägsna som de en gång varit.
Andreas.
I första läge, kör jag ifrån mitt sortiment av Kullager och rullor, mesta är för mc 1910-1940 men Skf gamla heliga är bäst. Köpa nytt kör jag mycket i ventilations kullager kategorin. Inte trimmat duger Julas fint för det jag har jag använt till mopeder. Men äldre moppar är mitt lager bra
Så fort det dyker upp gamla friska Skf mm köper jag det, och läger till mitt parti av kullager.

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Det är bra ha ett lager av lager..så kan du gå till ditt lager och hämta ett lager. 

Alltid bra att ha lager av lager 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Det är fredag och jag har slutat tidigt och tar en lager, under tiden jag funderar på lager.
Skämt åsido när jag rev sista Sachsen var speciallagret till kopplingskorgen helt ok. Såg att det var tillverkat av SKF och såna finns bara som NOS om man har tur. De nya som finns är inte särskilt bra vad jag hört och märkt själv, så det fick förnyad tjänst.

Skämt åsido när jag rev sista Sachsen var speciallagret till kopplingskorgen helt ok. Såg att det var tillverkat av SKF och såna finns bara som NOS om man har tur. De nya som finns är inte särskilt bra vad jag hört och märkt själv, så det fick förnyad tjänst.
Apollo 8037, klenstummis