Sachs 50/3 problem med trimkit

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Drlarssa

Sachs 50/3 problem med trimkit

Inlägg av Drlarssa »

Jag har letat och letat men hittar bara olika fragment, inte just svaret jag behöver😀
Ska försöka förklara och hoppas på hjälp😅

Köpte 2 st compacter och jag har börjat skruva igen efter 35 år.
Köpte ett färdigt trimkit 5,5 från moped renovering.
Trodde det bara var att byta, tuta och köra men tji fick jag.
Har gjort noga enligt konstens alla regler och det fungerar att köra men….
Startar fint och går på tomgång men för vid gaspådrag.
Ställer om munstycket och kör bra men tokvarvar vid frikoppling.
Har grejat med spray och den varvar upp, så bytte båda packningar igen, bättre men fortfarande att den varvar upp med gas.
Testade igår att kleta på packningskladd runt allt just för att kunna testa och det är ju tätt för stunden.

Går fint på tomgång men för vid gas.
Sen började jag laborera med att (nästan) hålla för/täcka stora luftintaget och då jäklar börjar den bete sig som jag vill….

Vad är det jag missar? Har ett ”sportluftfilter” i metall men det gör ju ingen skillnad med tanke på hur mycket jag håller för i jämförelse. Förgasaren är ju inte lik originalet som har luftintaget under burken.
Är det fel förgasare för mig? Ska jag köpa en sån där svart luftintag med insugsdämpare?
Jag fattar verkligen inte vad jag gör för fel.
Där jag köpte den så står det om gråburk men att det gick lika bra med enklare filter.

Långt men hoppas någon vänlig själ orkar läsa och förstår mitt problem.

TACK
Senast redigerad av Drlarssa den 31 mar 2025, 07:18, redigerad totalt 1 gång.
Drlarssa

Re: Hjälp

Inlägg av Drlarssa »

Hamnade i fel tråd och hittar inte hur jag flyttar
HSE

Inlägg av HSE »

Gick motorn fint innan bytet till trim delarna? Om ej/vet inte så är vevaxelns pack boxar bytta? De torkar och blir otäta om en motor står länge och då går det inte att få ordning på förgasaren då läckaget där varierar med fyllnadsgraden.
Drlarssa

Inlägg av Drlarssa »

Tack!
Ja den gick som den skulle innan.
Men det känns som det är något med luften, satte för ett dubbelvikt tygstycke vid luftintaget och då börjar den bete sig normalt.
Men jag fattar fasiken inte.
Insugsdämpare nämns ju hela tiden men det där trimmet lär ju inte jag vara den första som använder.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Set är väl en kineskopia gissar jag?

Den får uppenbarligen för lite bränsle. För mycket luft får den inte, då då du själv bestämt storlek på förgasaren.
Men många kines-Bing har problem med trottelnål och nålmunstycke, så testa att byt dessa mot original Bing.

Du borde även för säkerhets skull testa tätheten så att den inte suger tjuvluft. (men det kanske det du gjort när du "grejat med sprej")
Starta mopeden och låt den gå på tomgång. Spraya startgas runt insuget, cylinderfoten och in bakom svänghjulet. Ändrar sig varvtalet när du sprayar , så är det otätt och motorn suger in tjuvluft.
Drlarssa

Inlägg av Drlarssa »

Tack!
Men tror inte jag hänger med riktigt ang förgasaren.
Vad är de här insugsdämparna bra för? Känns ju som att det skulle kunna hjälpa mig?
Jag tom kladdade på packningsklister runt cylinder och insug och den drar ingen luft som jag kan upptäcka.
Jag satte tyg nu på luftintaget och då börjar den bete sig normalt.
Fint på tomgång och går att gasa. Tar jag bort så dör den.
Så soppa verkar ju komma fram.
Har sprejat och det verkar tätt.
Den gick ju bra med orginalset så svänghjulet borde väl inte börja läcka i och med bytet?

Jag börjar bli lost i det här…
Skåning

Inlägg av Skåning »

En org.motor är betydligt mera förlåtande för fel än en trimmad, så visst kan "felet/felen" vara där redan innan men inte märkts av lika mycket som nu. Din motor (precis som några redan varit inne på) får in för lite bränsle sett till luftmängden med de symptomerna du beskriver. Tänk på att en mager bränsleblandning är ingen bra kombination med en ny cylinder.

Men snälla, byt till en bättre rubrik än nuvarande "Hjälp"! Du kanske tycker att den passar, men den är väldigt intetsägande och absolut inte sökbar för någon som letar lösning på forumet på samma typ av problem eller moped/motor-typ som du har.
Andreas.
Drlarssa

Re: Sachs 50/3 problem med trimkit

Inlägg av Drlarssa »

Tack för svar!
Har ändrat ämnet, tack för tips!

Har grubblat halva natten och var nära att gå ut i garaget😅

Men ska riva isär förgasaren igen och kolla alla tips med nålar och munstycken.

Känner mig väldigt korkad men tycker det är roligt att lära mig.

Kan man sätta på original förgasaren på den nya cylindern bara sådär??
Drlarssa

Inlägg av Drlarssa »

Gick ut, plockade isär och kollade.
Testade att flytta upp trottelnålen 1 hack.

Vips så verkar det fungera hur bra som helst.

Jävligt märkligt och känsligt i min skalle.

Från skit till jättebra med 1 mm.

Stort tack för alla tips!!!!
Skåning

Inlägg av Skåning »

Perfekt! :D

Kul att du hittade (det enkla) felet och löste det på egen hand, samtidigt som du fick en bra lektion både teoretiskt och praktiskt i hur en förgasare fungerar.
Om du flyttar nålen ytterligare ett steg så märker du om motorn går ännu bättre eller lite sämre, då får du reda på (aktuell) optimal nålhöjd. Att ändra mot "rikligare bränsleblandning" är ingen fara för motorn jämfört med "för magert" och är rätt väg om man känner sig osäker på förgasarbestyckning.
Andreas.
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Jag fick lägga en bricka under trottel nåls brickan när den är i det lägsta spåret för att få upp den lite till gick perfekt efter det.
Skriv svar