Farsans Zündapp KS50 som jag fick ta över i delar börjar ta form.
Det är en renoverad 3-växlad rundmotor. Vet inte mer än att det sitter en Ritovev i den och att allt ska vara i gott skick invärtes.
Cylinder oklart men det ser ut som en minitherm 50cc 3-6Hk gissningsvis.
17 mm ubåtkopia med gummiinsug.
Jag har inte ännu fått dit ett luftfilter, om det nu spelar roll.
Jag kan passa på nu och säga att jag avskyr avgasklammer och gummiinsug. Man får ju liksom ingen indikation på att man fått det tätt när man skruvar. Gillar mekaniska stopp.

Jag har precis satt på MVT brytarlöst tändsystem med extravikten. Var ju otroligt svag utan den, borde följa med som standard.
Motorn är mycket svårstartad kall men startar ganska direkt med startgas. Passade på att testa för läckage genom att spraya startgas runt förgasare och cylinder men fick ingen höjning av tomgång.
När motorn är varm startar den direkt på första kompet.
Motorn dör ofta när jag släpper gasen, men inte alltid. Skruvar jag upp tomgången när motorn är nära att dö så är den i nästa sekund skithög istället.
Tomgången är riktigt jäkla ojämn.
Jag TROR tändningen är rätt justerad. Det är ju jäkligt enkelt med MVT. Motorn spikar inte och drar ganska bra.
Finns det några säkra kort att tipsa om?
Tänker också spontant att förgasaren är onödigt stor för 50cc även om det är mer effekt i den.
Tusen tack på förhand för svar.
Det hade varit kul att få ordning på detta så farsan kan få sig en sista åktur på sin gamla moppe.