KS50: svårstartad kall och ojämn tomgång

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Yay80

KS50: svårstartad kall och ojämn tomgång

Inlägg av Yay80 »

Kunskaperna (läs:gissningslekarna) från när man var femton har försvunnit och jag behöver lite hjälp av er.

Farsans Zündapp KS50 som jag fick ta över i delar börjar ta form.

Det är en renoverad 3-växlad rundmotor. Vet inte mer än att det sitter en Ritovev i den och att allt ska vara i gott skick invärtes.
Cylinder oklart men det ser ut som en minitherm 50cc 3-6Hk gissningsvis.
17 mm ubåtkopia med gummiinsug.
Jag har inte ännu fått dit ett luftfilter, om det nu spelar roll.

Jag kan passa på nu och säga att jag avskyr avgasklammer och gummiinsug. Man får ju liksom ingen indikation på att man fått det tätt när man skruvar. Gillar mekaniska stopp. :)

Jag har precis satt på MVT brytarlöst tändsystem med extravikten. Var ju otroligt svag utan den, borde följa med som standard.

Motorn är mycket svårstartad kall men startar ganska direkt med startgas. Passade på att testa för läckage genom att spraya startgas runt förgasare och cylinder men fick ingen höjning av tomgång.
När motorn är varm startar den direkt på första kompet.

Motorn dör ofta när jag släpper gasen, men inte alltid. Skruvar jag upp tomgången när motorn är nära att dö så är den i nästa sekund skithög istället.
Tomgången är riktigt jäkla ojämn.

Jag TROR tändningen är rätt justerad. Det är ju jäkligt enkelt med MVT. Motorn spikar inte och drar ganska bra.

Finns det några säkra kort att tipsa om?
Tänker också spontant att förgasaren är onödigt stor för 50cc även om det är mer effekt i den.

Tusen tack på förhand för svar.
Det hade varit kul att få ordning på detta så farsan kan få sig en sista åktur på sin gamla moppe.
HSE

Re: KS50: svårstartad kall och ojämn tomgång

Inlägg av HSE »

När min rundmotor hade problem med tomgång/lågvarv och det inte gick att få till förgasar inställningen var det packboxen bakom svänghjulet som torkat och blivit hård, byte fixade problemet för liten peng.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Kollat gnistgapet på tändstiftet?
Om du plockar av det och testar med att kicka med stiftet liggande på toppen kan du få en bra gnista som inte alls orkar hoppa över i komprimerad bränsleblandning.
Där skulle jag börja, kanske med ett nytt stift?

17-millimeters ubåt fungerar utmärkt på en trimmad 50-kubikare, den är inte alls för stor.
Det är inte där ditt problem sitter.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Yay80 skrev: 10 maj 2025, 16:30 17 mm ubåtkopia..
Här kan du ha en orsak till dina problem. Vet inte hur det är med "ubåtskopiorna" men ivf de kopiorna som finns av Bing till Sachs är det väldigt ofta mer eller mindre problem att få till en vettig motorgång med.

Men börja som tidigare nämnts här med att kolla upp vevaxeltätningen på tändsidan. Det är något som förr eller senare ändå behöver bytas.
Andreas.
Yay80

Inlägg av Yay80 »

HSE skrev: 10 maj 2025, 20:51 När min rundmotor hade problem med tomgång/lågvarv och det inte gick att få till förgasar inställningen var det packboxen bakom svänghjulet som torkat och blivit hård, byte fixade problemet för liten peng.
Tack för svar! Motorn renoverades av en i lokala moppeklubben som ska vara en respekterad filur i kretsen med flera riktigt dyra o fina Dappe-renoveringar bakom sig. Men det var nog 3-4 år sedan och motorn har ju legat okörd sen dess. Tror det kan vara en risk ändå? Borde fukta bakom plattan isf? Ser torrt o fint ut.
Coolvette skrev: 11 maj 2025, 19:05 Kollat gnistgapet på tändstiftet?
Om du plockar av det och testar med att kicka med stiftet liggande på toppen kan du få en bra gnista som inte alls orkar hoppa över i komprimerad bränsleblandning.
Där skulle jag börja, kanske med ett nytt stift?

17-millimeters ubåt fungerar utmärkt på en trimmad 50-kubikare, den är inte alls för stor.
Det är inte där ditt problem sitter.
Gapet bladmåttat. Skulle säga att det är optimalt.

Skåning skrev: 12 maj 2025, 16:37
Yay80 skrev: 10 maj 2025, 16:30 17 mm ubåtkopia..
Här kan du ha en orsak till dina problem. Vet inte hur det är med "ubåtskopiorna" men ivf de kopiorna som finns av Bing till Sachs är det väldigt ofta mer eller mindre problem att få till en vettig motorgång med.

Men börja som tidigare nämnts här med att kolla upp vevaxeltätningen på tändsidan. Det är något som förr eller senare ändå behöver bytas.
Ja man vill ju gärna döma ut en förgasarkopia pga att det känns enkelt att döma ut en kopia. Man hoppas ju att det är det som är problemet... men samtidigt så borde det vara svårt att sälja dem om de hade så stora problem tänker jag. Både ettan o mopedrenovering säljer dem. Har du tips på alternativ som går att köpa?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Brukar väl inte vara själva förgasarhusen som är problemt med kopiorna, utan trottelnål och nålmunstycke som inte håller måtten.

De som har problem med kopior brukar byta dessa mot äkta Bing, och då funkar oftast allting bra.

Om du kollar t.ex nålmunstycket på en kopia så är det oftast omärkt. Så då vet du inte om det är 2,10, 2,12, 2,20 eller 2,22, och det är ju ganska stor skillnad.
Yay80

Inlägg av Yay80 »

Aha,
Mekade isär fuggen och den ser rätt bra ut. Uppmärkt nålmunstycke o allt.

Mekade ihop allt igen och nu startar den inte alls.. suck.
Har mekat massor av tvåtakt för 20 år sen och aldrig haft så mycket strul som med den här Dappen..

Kollade gnistan för tusende gången.
Det är ju ett dyrt brytarlöst system som är justerat enligt instruktion och som gick att köra på nyss.
Nu minns jag inte hur gnistan såg ut då men idag så är den rätt svag. Kickar man hårt så gnistrar det, kickar man löst gnistrar det sällan. Fattar inget.
Blir bojsänke strax tror jag. cocos_acc.gif
Skriv svar