Hej.
Jag har bytt lager och vevaxel i en 3521(tror jag)
Nu när jag skruvar ihop vevhuset, fastnar motorn.
Det verkar vara transmissionsdrevet som tar i vevhuset. Behöver man shimsa? Det satt inga andra shims eller brickor när jag demonterade.
Husqvarna novolette stum
Re: Husqvarna novolette stum
Jag tror att axeln/axlarna har inte gått in i sina lager ordentligt, utan därför så spänner det invändigt.
Gjorde samma grej i förra veckan på en 40cc Novolettemotor. Det var vevaxeln som inte kröp upp genom lagret tillräckligt långt så att jag kunde få på segersäkringen på magnetsidan. Fick ta isär och värma lagren lite mera med varmluftpistolen, då smet grejerna på plats lättare.
Varmluftspistoler och frysboxar, det är bästa kompisarna när man ska montera ihop motordelar
Har du sett den här reparationshandboken för Novolette 40cc o 44cc?
https://www.rosebacken.se/pages/husqvar ... linta-1973
Min motor behövde både nya lager, tätningar och en ordentlig rengöring
Gjorde samma grej i förra veckan på en 40cc Novolettemotor. Det var vevaxeln som inte kröp upp genom lagret tillräckligt långt så att jag kunde få på segersäkringen på magnetsidan. Fick ta isär och värma lagren lite mera med varmluftpistolen, då smet grejerna på plats lättare.
Varmluftspistoler och frysboxar, det är bästa kompisarna när man ska montera ihop motordelar

Har du sett den här reparationshandboken för Novolette 40cc o 44cc?
https://www.rosebacken.se/pages/husqvar ... linta-1973
Min motor behövde både nya lager, tätningar och en ordentlig rengöring

Re: Husqvarna novolette stum
Tack för svaret
Började luta åt det hållet också när jag gick och funderade på det, och mycket riktigt , när jag rev motorn verkar inte transmissionsaxeln bottnat i sitt lager (det som sitter i botten på transkåpan)
Så nu ska jag göra ett nytt försök så fort jag hinner
Började luta åt det hållet också när jag gick och funderade på det, och mycket riktigt , när jag rev motorn verkar inte transmissionsaxeln bottnat i sitt lager (det som sitter i botten på transkåpan)
Så nu ska jag göra ett nytt försök så fort jag hinner