Moped VÄGRAR starta… hjälp mig knäcka gåtan

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Fotsula
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jun 2025, 19:05

Moped VÄGRAR starta… hjälp mig knäcka gåtan

Inlägg av Fotsula »

Hej på er… snälla HJÄLP MIG med tips för att få motorn att starta.
Jag har en aerox 2008 (2 takt, euro 2) som vägrar starta, och denna motor har jag bråkat med i snart ett år till och från. Jag har nu fin blå gnista, jag tycker jag har kompression och den vägrar starta ens på startgas.

Jag tog mig ann denna moped för ca 1 år sedan, hämtade den av en kille som sålde den för en symbolisk summa då den helt plötsligt dött när han var ute och körde, och därefter har han haft den inne på verkstad för felsökning men de kunde inte hitta felet. Han hade inte kunskap eller pengar till att lösa det själv eller med verkstad längre så därav kom jag in i bilden och hämtade hem mopeden.

Det första jag kollade var givetvis kombinationen kompression, gnista, bränsle/luft. Jag gick igenom hela motorn och tyckte kolven såg risig ut (ytliga repor), tändstiftsgängorna i toppen var slitna och jag tyckte veven glappade något. Jag klöv motorn och bytte vevparti, packboxar och ramlager. Monterade så som jag alltid gjort på mina tidigare aeroxar. Jag bytte även nållager och krysskil i samband med detta (krysskilen var i två bitar såg jag när svänghjulet togs bort) Köpte ny kolv och topplock med (Kolv monterad korrekt med pil mot avgasrör självklart, frågan kommer säkert upp). Ingen skillnad alls efter jag bytt detta, motorn vägrar starta.
Reeds är kontrollerade och ser ok ut. Insug är bytt då jag såg att det var en liten spricka.

Jag har gnista men tyckte den hoppade lite runt elektroden på tändstiftet (slår inte på exakt samma ställe varje gång) så jag bytte tändspole, tändkabel och tändhatt (hade liggande från gamla aerox projekt). Jag har mätt mellan pickupen och har då 276 ohm vilket ska vara ok enligt många för just min tändplatta. Över ljus/laddkablarna från tändplattan mäter jag 0,3 ohm. Jag har även en gammal aerox CDI (exakt likadan) jag testat koppla in och jämföra - men inget resultat alls, mopeden vägrar starta eller tända ens på startgas oavsett och trots nya delar.

Jag chansade och tänkte att det kanske var dålig jord, testade dra en kraftig kabel mellan motorblock och ram - och efter detta så tycker jag gnistan slår bättre och jag har en fin blå gnista. Kanske inbillade mig i rent hopp… Har även testat byta tändstift såklart (BR8HS) men ingen skillnad.
Varje gång jag kickar igenom så smäller det en gång i avgasröret, men endast på startgas. Testat spruta in startgas rätt i tändstiftshålet men utan resultat.

Tändningen jag har är en 12-spolig stator/tändplatta euro 2 (5BM02). Jag har kollat tändläget och gnistan kommer precis innan kolven är längst utfälld (strax innan ÖD), vilket ska vara ok enligt Google. Inget tydligt fel vid tändplattan heller, krysskilen är hel och ny, pickupen sitter fast där den ska vara skruvad i fästet.

Lite fakta på saker jag lagt märke till/bra att veta:

- Gnistan på tändstiftet hoppar runt på elektroden, har blivit bättre både när jag testat flytta tändspole till att skruva i en gänga i blocket, och även i sitt vanliga fäste i ramen efter jag drog extra jordkabel - MEN gnistan slår alltså inte på exakt samma ställe på elektroden i stiftet hela tiden (vandrar runt elektroden). Jag tänker att detta inte är normalt - MEN jag har kontrollerat hela tändningen efter fel, och den borde väll ändå starta trots detta? Kanske gå kasst i värsta fall…

- Automatchoken har tidigare ägaren klippt sladdarna på,
Vet ej varför men tror ej detta påverkar så mycket i start med startgas dock. Choken sitter i förgasaren men de två sladdarna är klippta och hänger i luften.

- Upptäckt småskit i vevhuset
Något jag såg vid kontroll i vevhus idag var en liten liten röd packningsbit som var från ihopmonteringen av motorblocken efter vev-bytet. Jag använde lite mycket packningspasta kanske och därav har det pressats in lite grann mot vevhuset. Detta har jag dock skjutit bort med tryckluft.

- Vev går trögt när jag drar åt svänghjul och variatormuttrarna
När jag drar åt svänghjulsmuttern på ena sidan av veven och sedan drar åt variatormuttern på vevens andra sida, så går veven otroligt trögt och är svår att dra runt. DOCK är detta vanligt förekommande vet jag efter vevbyte då jag varit med om det tidigare, och det släpper när motorn startat igen, men jag vill nämna det ändå. Skruvar jag fast variatorn med mindre moment så går veven fint igen. Jag har bra kompression.

* Lista på saker jag bytt ut
- Tändspole (testat 3 olika), tändkabel, tändhatt, tändstift
- CDI boxen
- Vevparti inkl krysskil, nållager, ramlager & packboxar
- topplock inkl de 2 topp-packningarna
- Insug samt två nya packningar ovan/under reeds

Jag stör mig lite grann på gnistan då jag tycker mig veta att den brukar studsa på ett exakt ställe på tändstiftets elektrod när jag kollat detta i tidigare projekt, och nu vandrar den lite. Jag har också fått för mig att det kan vara tjuvluft någonstans, men kan inte komma på vart då jag gått igenom allt jag kan tänka.

Alltså, jag har gnista, jag tycker jag har kompression - men den vägrar starta ens på startgas. Den puffar då och då när jag kickar med startgas, men knappt så det märks. Jag vet inte vad jag ska göra som nästa steg - ALDRIG varit med om detta tidigare när jag gått igenom till synes allt jag kan komma på men jag kommer inte vidare….

jag kunde aldrig tro att jag skulle lägga såhär mycket tid och energi på en ända maskin utan minsta framgång. Jag har inte superbra koll på tändsystem, men i övrigt tycker jag att jag kan dessa motorer. :?
Jag är helt mör i huvudet av detta och kan inte fatta vad det mer kan vara :( - därav reggade jag konto här för att få tips och idéer av er. Vad ska jag testa eller kolla härnäst?
Säkert ett litet fel någonstans som spökar men jag kan inte komma på vad det kan vara.

Tack på förhand, låt oss knäcka nöten ihop

/Fotsulan
Skåning
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Moped VÄGRAR starta… hjälp mig knäcka gåtan

Inlägg av Skåning »

Intresset och därmed även kunskapen om så moderna mopeder är ganska obefintligt på detta forumet! Samtidigt är kunskapen om (moped)motorer rent generellt, speciellt ang 2-takts väldigt högt här.

Har själv aldrig ens sett någon sådan motor, mest troligt inte ens någon sådan moped, ivf inte frivilligt... :D

Vilket elektrodavstånd har du på tändstiftet?
Ett löst tändstift ska ha en kraftig gnista för att det ska funka när det är kompression. Testa att vinkla ut elektroden eller helt ta bort den, är tändningen OK så ska det fortfarande bli en lika stark gnista på ett löst stift.

Du får nog ta och mäta upp verklig tändpunkt lite noggrannare, börja med att ta ut EXAKT Ö:D, markera detta på en synlig yta (på en konv. mopedmotor görs det på svänghjulet) med referens mot motorblocket. Sen räknar du ut (beroende på diametern) avståndet för varje grad och markerar ett antal sådana åt varje håll utifrån "nollan". -OM inte denna markering inte redan finns!
Därefter kan du med en enkle tändinställningslampa (stroboskop) avläsa tändläget när du kickar/kör på startmotorn/fått igång motorn.

Är där någon varvtalsstyrd funktion för att ändra tändläget på en sådan motor?
Isf kan en defekt eller felaktig varvtalsgivare vara en felorsak.

Att ett korrekt monterat vevparti skulle gå tungt att dra runt när detaljer på/mot det är ditskruvade med RÄTT moment och förfarande köper jag inte det minsta! Att det "står på nätet" att det skulle vara OK gör inte saken det minsta mer rätt heller...

Har du mätt upp kompet och har ett referensvärde på det eller tycker/antar du bara att det är OK?

Börja med att kolla upp ovanstående och återställ allt till original på mopeden, tex den elektriska choken, för den om något påverkar kallstartsförmågan. Så borde du hitta / ha åtgärdat felet, eller ivf vara väldigt nära och kunna ringa in det.

Lycka till!
Andreas.
HSE
Inlägg: 5954
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Moped VÄGRAR starta… hjälp mig knäcka gåtan

Inlägg av HSE »

Utan komp, d.v.s i det fria skall gnistan orka slå över minst 10mm gnistgap. Så enkelt att kolla om det finns gnista tillräckligt. En gammaldags tändinställnings lampa är annars oumbärlig, den kan visa både att det kommer gnista och att den kommer på rätt ställe när du kickar.
Fotsula
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jun 2025, 19:05

Re: Moped VÄGRAR starta… hjälp mig knäcka gåtan

Inlägg av Fotsula »

Tack för era svar!

Tändläget är idag mätt till 14 grader före ÖD vilket är inom spannet för OK på motorn.
Nej kompet är ej mätt, bara utifrån det jag kommer ihåg från tidigare aeroxar jag haft.
Testat ändra gnistgap och gnistan är alltid fin och kraftig. Börjar tro att den tjuvar luft någonstans ändå, ser en liten skada i godset vid packboxarna på ena sidan veven.
Blir nog att köpa en kompressionstestare! Tips på någon bra eller funkar det med Biltema? Är de förlitliga på en 2 takt moped?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 1148
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Moped VÄGRAR starta… hjälp mig knäcka gåtan

Inlägg av SS440-80 »

Spraya startgas i tänstiftshålet, tillbaka med stiftet fort och provstarta.
Poffar den inte då så har du antingen dålig komp eller för vek gnista.
HSE
Inlägg: 5954
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Moped VÄGRAR starta… hjälp mig knäcka gåtan

Inlägg av HSE »

Komp prov visar inte om det tar i tjuvluft vid vevaxelns packboxar.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 1148
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Moped VÄGRAR starta… hjälp mig knäcka gåtan

Inlägg av SS440-80 »

HSE skrev: 15 jun 2025, 20:52 Komp prov visar inte om det tar i tjuvluft vid vevaxelns packboxar.
Nej, men utan komp i förbränningsrummet så får du ingen antändning av färskgasen... Eller vad menar du?
För just att ge en sup eller spraya i startgas in i förbränningsrummet och testa kan ju visa på att det finns komptryck och duglig gnista, vilket då gör att man kan börja att misstänka tjuvluft vid insug, vevaxel eller cylinderfot. Kanske även vid vakuumanslutningen som öppnar bensinkranen, brukar ju vara den finessen på nya mopeder.
Skåning
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Moped VÄGRAR starta… hjälp mig knäcka gåtan

Inlägg av Skåning »

Fotsula skrev: 15 jun 2025, 14:52 Blir nog att köpa en kompressionstestare! Tips på någon bra eller funkar det med Biltema? Är de förlitliga på en 2 takt moped?
Ett komp.prov säger inte allt, då det är ganska många saker som kan påverka mätvärdet, speciellt på en fåcylindrig 2T motor. Men som referens om man "känner sin motor", gör exakt samma mätförfarande varje gång, så kan det vara ett bra sätt att upptäcka en förändring med.

Problemet med en Biltema-komp.mätare (och motsvarande) är att där oftast är på tok för stor volym i adapter, slang och manometer i förhållande till motorns slagvolym.
Andreas.
Skriv svar