<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla glada, tog morgonen idag och gick igenom mitt garagelik som stått ett bra tag.
Detta är en 1149/sachs 2 vxl -61. Helt stendöd.
Efter att ha kollat tändstift,kolv,förgasare, brytare, luftfilter står jag nu här och kliar skallen. Fin gnista finns och bensin kommer fram - kan kondensatorn vara död ?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är nog inget att göra åt den där,jag kan komma & hämta den så slipper du besväret att ta den till tippen <!-- </EdIndex> --></div>
Snogge skrev:Hej alla glada, tog morgonen idag och gick igenom mitt garagelik som stått ett bra tag.
Detta är en 1149/sachs 2 vxl -61. Helt stendöd.
Efter att ha kollat tändstift,kolv,förgasare, brytare, luftfilter står jag nu här och kliar skallen. Fin gnista finns och bensin kommer fram - kan kondensatorn vara död ?
Mycket fin moppe du har...
Att stiftet ger gnista när du har det ur och kollar behöver inte garantera att det klarar att ge gnista under kompression. Prova att knacka ihop avståndet på stiftet litegranna och se om du får igång den. Går den igång efter detta knep är det din tändspole som börjar bli trött. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe, tack för dom varma orden och prisförslagen. Kanske att den får pryda vardagsrummet istället för asfalten...
Den flytande sörja som fanns i tanken är naturligtvis ersatt, dock med akrylatbensin 2takt, kanske inte att föredra ?
Ca 4-5mm mellanrum (tändstift) ska det vara mindre ?
Trasig konding ? Brytarspets (trots bra mellanrum och korrekt öppning/stängning mot markeringarna) ?
Rexxy skrev:Säker på att du ha 0,4 +- 0.05 i brytaravstånd?
Njaaee, långt ifrån säker. Dock råkade jag nu dra lite i tändkabeln och numera får jag ingen gnista alls, verkar som om den hoppat av vad nu den (ska) sitta fast vid... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändkabeln ska sitta i tändspolen.
En svart spole på tändpattan, helt inplastat.
I värsta fall har du den gammeldagsa tändspolen som har tyg runt sig.
Kolla även så inte tändkabeln är torr och sprucken, för är det det en spricka i den kan strömmen ta en annan väg än till tändstiftet. <!-- </EdIndex> --></div>