Rieju Drac stannar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
FatZo

Rieju Drac stannar

Inlägg av FatZo »

Skruvar i en Rieju Drac -21 som ”tjuvstannar” när man kör med den. Den startar hur bra som helst och kan gå bra i mellan 15-45 min och sedan stannar den, ibland dör den helt och ibland går den att rädda. Efter att den har stannat går den att kicka igång och köra ett tag till, så kan den hålla på en hel kväll. Problemet har börjat denna sommar, förra sommaren gick den problemfritt.

Har bytt tändspolen, tändstift och tändhatt. Har plockat isär kröken och den har inte sotat igen, har även plockat ur munstycken och blåst rent. Tömde tanken och plockade lös bensinkranen för att se om det var skit där vilket det inte var.

Blir inte klok på detta och hoppas att någon här har någon aning om vad som kan vara felet.

Tack på förhand
Tillotson

Re: Rieju Drac stannar

Inlägg av Tillotson »

De där motorerna brukar vara väldigt magert bestyckade i original och gå precis på gränsen till att vara för snålt bestyckade så det kan räcka med att lite beläggningar i förgasaren och bränslefiltret för att det ska bli problem, kolla att luftningen i tanklocket funkar också. En arbetskamrat lämnade in sin på verkstad för byte till lite större munstycke eftersom hans Reiju Drac var alldeles för slö. Prova att köra på 98 oktan också, det kan kanske hjälpa.
FatZo

Inlägg av FatZo »

Tack för tipsen.

Glömde skriva att jag har bytt till större huvudmunstycke och moppen går bra när den går. Har även ultraljudstvättat tanklocket och det verkar som membranet funkar som det ska (kan suga luft genom det). Skulle ju kunna testa att köpa ett nytt lock utan lås (inte så dyra) och se om det blir skillnad.

Moppen har bara gått på 98 oktan.
Tillotson

Inlägg av Tillotson »

Det kanske är värmerelaterat på nåt vis eftersom det händer när motorn är varm? Skruva ur tändstiftet vid nästa motorstopp och kolla om stiftet är torrt eller blött, då kanske du blir lite klokare på problemet.
FatZo

Inlägg av FatZo »

Ska se om jag kan återskapa felet när jag själv kör och då kunna ta lös tändstiftet direkt och se hur det ser ut.

Om det är tändningen som har problem borde väl stiftet vara lite blött och om det är soppatillförseln som felar borde stiftet vara torrt, tänker jag fel här?

Finns det någon sensor på dessa mopeder som fimpar tändningen om kylarvattnet blir för varmt?
Skriv svar