Förgasarproblem Motorhispania (AM6)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
felix83

Förgasarproblem Motorhispania (AM6)

Inlägg av felix83 »

(Jag insåg just att jag postade i fel avdelning, därav dubbelposten)

Hej (igen)!
Jag köpte nyligen en moped som måhända är för ny för detta forum, men eftersom jag vet vilken kunskap som folket här besitter så tänkte jag vara så ful att jag frågar här ändå!

Mopeden i fråga är en Motorhispania RX50 från 2004. Den såldes även som Peugeot XR6 och har en Minarelli AM6-motor.
Jag köpte denna för några veckor sedan, den hade då stått i ca 2 år. Förgasaren är utbytt till en kinakopia av en Dellorto PHBN 12. Mopeden ska vara original så när som på urpluggat avgassystem.
IMG_20250607_161925_copy_1632x1228.jpg
Det jag har gjort är följande:
- Förgasare isärplockad, noggrant rengjord och nålarna grundinställda (1,5 varv ut på luft och tomgång)
- Tanken tömd och filtret på bensinkranen rengjort
- Nytt batteri
- Har sprayat startgas runt insuget med motorn igång för att utesluta att den drar tjuvluft
- Har prövat att låta den gå utan tanklock för att utesluta undertryck i tanken

Mopeden verkar gå lite magert, den kräver ett uns av choke för att gå bra. Huvudmunstycket är 90 om jag har läst rätt, kanske behöver gå upp lite i storlek.
Den varvar fint och låter frisk, men efter ett tag är det som att den får soppatorsk. Sedan är den svår/omöjlig att starta om man inte applicerar lite artificiellt vakuum på den vakuumstyrda bensinkranen.
Jag tänker spontant att det är bensinkranen som är boven, kanske vakuumet från förgasaren inte är tillräckligt för att öppna kranen? Eller kan det vara något annat, flottörnivå?

En liten film på när den går:
https://youtube.com/shorts/puGneYwsGb0? ... wBlP9v7VHP

/Felix
Motorhispania RX50 -04 (köpt projekt)
Rex Sportbastard (sålt projekt)
HSE

Re: Förgasarproblem Motorhispania (AM6)

Inlägg av HSE »

Håller med om att bensinkranen är misstänkt, sedan är kina kopior av förgasare en osäker historia, vissa fungerar bra, andra inte alls.
Tillotson

Inlägg av Tillotson »

Prova att koppla en bensinslang förbi bränslekranen, det finns slangmonterade bensinkranar också utifall att förgasaren inte funkar ihop med en vacuumkran.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Ja eller bara testa med en lös sportdrycksflaska med slang direkt till förgasaren. Självklart fylld med bensin, inte sportdryck.
Kom ihåg att plugga slangen från tanken, ifall att vacuumkranen öppnar...
Skriv svar