Tätningsmedel vid termostatbyte?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Tätningsmedel vid termostatbyte?

Inlägg av Coolvette »

En liten bilfråga:

Vid byte av termostat på en bil tänker jag att man bör stryka tätningstytorna med någon typ av flänstätning.
Själva termostatet har gummitätningar men jag vill ändå stryka ytorna med något icke härdande tätningsmedel.

Ni som mekar lite äldre bilar (i detta fall en 2000), vad föreslår ni?
Skåning

Re: Tätningsmedel vid termostatbyte?

Inlägg av Skåning »

Jag föreslår i första hand plana och rena anläggningsytor som monteras TORT, då det är termostatpackningens uppgift att täta innanför flänsen.
Nu är så inte alltid fallet, speciellt inte på lite äldre fordon och då måste man precis som du själv är inne på ta till lite olika hjälpmedel. :D

Vanligt packningsklister kan räcka (kolla bara så att det tål glykol), tex:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... er-629236/

Och är där lite djupare frätskador så funkar typ detta bättre:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... lsrc=aw.ds

Nu vet jag inte var du brukar / vill handla, så jag la bara in några länkar till lämpliga kem.

Tänk på att aldrig applicera så mycket att det "korvar ut sig" för då är risken att det trycks minst lika mycket inåt som kan hindra termostaten att stängas. Brukar synas på långt håll när en "tattarmekaniker" varit framme, på allt silikon som hänger ut... :?
Andreas.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Re: Tätningsmedel vid termostatbyte?

Inlägg av Coolvette »

Tack, det var ungefär vad jag tänkte mig.

Jo, de två gummipackningar som följer med termostatet ska räcka men som sagt, lite äldre motorer kan ha lite varierande precision.

Jag hade förr Permatex som hjälp för att hålla vissa packningar tätt, detta ser ut att vara något liknande.
Flyttade dock från hus till lägenhet för åtta år sedan så mycket "bra-att-ha" fick skänkas bort till vänner som ville ta över grejorna.
Skriv svar