MCB 1159 en stummis den med väl?
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Bara tryckluft kan göra underverk, sen bara torka av, när ytan är som du vill ha, dra på matt klarlack 1 komponent så är den bevarad i patina. Sen kan pensla på riktigt illa eller som behöver lite roststopp då man antika till det och när det lycks på med klarlack matt.
Så länge inte jätte illa funkar olirag men löser ju inget egentligen. Har roat mig mycket med sånt på äldre hojar.
Så länge inte jätte illa funkar olirag men löser ju inget egentligen. Har roat mig mycket med sånt på äldre hojar.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Runt motorfäste och styrhuvud ser den rätt frisk ut med all olja och fett som drällt ut iaf. Ett litet frågetecken för ett fäste för pakethållaren som svetsats dit nån gång. Spolar av all smuts och klägg med avfettning till att börja med. Men det här kommer att bli en moped igen, det är jag säker på.

Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Jag hade börjat med att få moped riktigt ren, har du tillgång till en högtryckstvätt med hetvatten + något "proffskem" så är det förstahandsvalet. Om inte så fungerar såklart en spann med vatten (gärna varmt), lite diskmedel, diskborste och en tvättsvamp också, det tar bara lite längre tid.
Tycker du ska försöka ta bort "topparna" på rosten så ytan blir slät. Funkar bra med en mjuk stålborste, typ en fintrådig mässingsborste, sen tar du ett mjukt tag med en fin scotch-brite duk.
För att bibehålla patinan, men stoppa åldrandet på ett värdigt sätt hade jag valt att behandla med kallpressad rå linolja. Den råa linolja har längst torktid, men samtidigt det som varar / skyddar längst tid. Pensla på ett tunt lager och låt torka i minst en vecka innan nästa lager (upprepa ett par gånger) så får du ett skydd som varar länge trots användning utav mopeden. Komplettera gärna efter ett års användning med ytterligare ett lager.
Köp en fin linolja från någon byggnadsvårdsbutik / tillverkare och inte någon från lågprismarknaden. Är skillnad på linolja och linolja och den merskillnaden där är i pris är ganska marginell sett till vad som troligtvis kommer att läggas på mopeden...
Tex: https://bostalletslin.se/produkt/kallpr ... a-linolja/
En patinerad men vårdad moped är mycket mera unik än en överrenoverad som blänker 10x mer än vad de gjorde när de rullade ut från fabriken!
Tycker du ska försöka ta bort "topparna" på rosten så ytan blir slät. Funkar bra med en mjuk stålborste, typ en fintrådig mässingsborste, sen tar du ett mjukt tag med en fin scotch-brite duk.
För att bibehålla patinan, men stoppa åldrandet på ett värdigt sätt hade jag valt att behandla med kallpressad rå linolja. Den råa linolja har längst torktid, men samtidigt det som varar / skyddar längst tid. Pensla på ett tunt lager och låt torka i minst en vecka innan nästa lager (upprepa ett par gånger) så får du ett skydd som varar länge trots användning utav mopeden. Komplettera gärna efter ett års användning med ytterligare ett lager.
Köp en fin linolja från någon byggnadsvårdsbutik / tillverkare och inte någon från lågprismarknaden. Är skillnad på linolja och linolja och den merskillnaden där är i pris är ganska marginell sett till vad som troligtvis kommer att läggas på mopeden...
Tex: https://bostalletslin.se/produkt/kallpr ... a-linolja/
En patinerad men vårdad moped är mycket mera unik än en överrenoverad som blänker 10x mer än vad de gjorde när de rullade ut från fabriken!

Andreas.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Helt rätt Andreas, linolja är bra grejer
Och priset för kvalitetsolja är försumbar, för det går inte åt mycket när man penslar på en mopedram.
Precis som du säger så har den råa linoljan längre härdtid, men den tränger också djupare in i porer.
Skulle man sedan få en skada i ytan någon gång, så är det bara att pensla på lite ny linolja.
Jag behandlade min Fram M41 på det viset för åtta år sedan ungefär, och då strök jag den två gånger med ca 4 veckors mellanrum. Tanken fick tre strykningar. Sedan har jag bara gjort en upprepning av linoljestrykningen för ett par år sedan för att få upp "lystern" igen.
En liten nackdel (och fördel) med råa linoljan är att den aldrig blir hård i ytan, utan varma soliga dagar så kan den kännas lite klibbig på ytan.

Och priset för kvalitetsolja är försumbar, för det går inte åt mycket när man penslar på en mopedram.
Precis som du säger så har den råa linoljan längre härdtid, men den tränger också djupare in i porer.
Skulle man sedan få en skada i ytan någon gång, så är det bara att pensla på lite ny linolja.
Jag behandlade min Fram M41 på det viset för åtta år sedan ungefär, och då strök jag den två gånger med ca 4 veckors mellanrum. Tanken fick tre strykningar. Sedan har jag bara gjort en upprepning av linoljestrykningen för ett par år sedan för att få upp "lystern" igen.
En liten nackdel (och fördel) med råa linoljan är att den aldrig blir hård i ytan, utan varma soliga dagar så kan den kännas lite klibbig på ytan.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Linolja var sånt de använde på 1910-1920tal, sen för att minst halva ram ändå blev full med motorolja. Den fina uppfinningen alla amerikanska hade ett rör rakt ifrån motorblock(Harley envisades till 1970talet med sånt) de rosta ej och motorloja var helt utbytt efter en månad
Där av oily rag ovan, är ju så på Usa tillverkat och engelskt. Matt klarlack en komponent har varit bästa för mig när man vill behålla patina, ingen olja där inte. Och inget klet i sol.

Där av oily rag ovan, är ju så på Usa tillverkat och engelskt. Matt klarlack en komponent har varit bästa för mig när man vill behålla patina, ingen olja där inte. Och inget klet i sol.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Vill man inte kladda med linolja så är Isotrol klar grundfärg helt fantastisk. Den innehåller linolja bland annat, men blir hård som lack.
Har behandlat flera patinerade mopeder med Isotrol, och de blir jättefina för patinan finns kvar men med det skyddande lagret av lack.
https://www.paintpro.se/farg/isotrol-ro ... j4QAvD_BwE

Har behandlat flera patinerade mopeder med Isotrol, och de blir jättefina för patinan finns kvar men med det skyddande lagret av lack.
https://www.paintpro.se/farg/isotrol-ro ... j4QAvD_BwE

Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Tack för allt engagemang och tipsen!
Att få rent och bort med rosttopparna är precis min tanke. Jag har rå kallpressad linolja hemma som jag använde inuti skärmarna på Apollon, men Isotrol ser helt klart intressant ut. Högtryckstvätt har jag inte, men det är ju bara att ta med ramen till OK's GDS efter att jag rivit av allt förutom gaffeln.
Att få rent och bort med rosttopparna är precis min tanke. Jag har rå kallpressad linolja hemma som jag använde inuti skärmarna på Apollon, men Isotrol ser helt klart intressant ut. Högtryckstvätt har jag inte, men det är ju bara att ta med ramen till OK's GDS efter att jag rivit av allt förutom gaffeln.
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Novoletten tvättade jag av med avfettning och försiktig högtryckstvättning (långt avstånd) och sedan lätt skrubbning med baksidan av en disksvamp (de är väl som en mjuk Scotchbrite) efter det bromsrengörning och tryckluft, avslutade med lacknafta på en trasa för att få bort eventuellt damm.
Sedan bara försiktig tunn sprayning med Isitrol som fick torka en kvart ungefär, nästa lager en smula tjockare men fortfarande tunnt eftersom att den lätt rinner. Det bästa är om man kan lägga ytorna plant (typ kåpor) så att man inte behöver att vara så försiktig.
Men två lager räcker, och en flaska räcker lätt till en moped.
Sedan bara försiktig tunn sprayning med Isitrol som fick torka en kvart ungefär, nästa lager en smula tjockare men fortfarande tunnt eftersom att den lätt rinner. Det bästa är om man kan lägga ytorna plant (typ kåpor) så att man inte behöver att vara så försiktig.
Men två lager räcker, och en flaska räcker lätt till en moped.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Trodde du mena slabba på lösvikt och gnida ut. Nu fattar jag vad du mena SS440 80:D
Dock en intressant ämne som tåls avhandlas.
Dock en intressant ämne som tåls avhandlas.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....