Riktigt stolt pappa....

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Peter Holbrant
Forumsponsor

Riktigt stolt pappa....

Inlägg av Peter Holbrant »

Måste bara skrytberätta lite om grabben!

Visst som ordentligt jävig genom DNA men på riktigt vart superstolt och imponerad av grabben.

De började med att min 15årige pojk missade ett sommarjobb hos kommunen.
Ja och vad gjorde han då?? Jo han bestämde sig bygga en egen verkstad i en gammal bod.
idag157.jpg
Ja sen lånades de lite verktyg nödvändiga handverktyg + en komplett verktygsvag av pappa + lite småmaskiner som
ja lilla svetsen, lilla kompressorn, nån vinkelkap en bänkslip och lite annat...
idag165.jpg
Vart i alla fall en mindre verkstad av boden och pappa belönade slitet med ett skruvstäd till den hemmagjorda arbetsbänken

Sen köpte grabben sitt första projekt för egna sparpengar de blev en 900kr Atala Califone.
Ficks igång och reparerades servades till att gå bra. Snyggades till rejält mycket och fick nya
dekaler krävdes väl lite genomgång av elen lite vires, även en ny kickfjäder och en fälg ekrades om.
idag177.jpg
Ja de vart väl en hel del pyssel vilket mycket redan glömts av mig.
Men de vart till sist en både bra och snygg Atala av den.
z7.jpg
Såldes till vinst och grabben hade full koll ner på sista öret då han
haft stenkoll och fört bok ner på minsta inköp och kostnad.

Sen var jakten igång efter nästa projekt å nu fick jag styra lite...
Efter såväl 600cc motorcyklar som bilar med dåliga länkarmsbussningar låg som förslag.

Men han fick nys på en 62-raketare som en dam haft som sin 15års moped...
Naturligtvis startade den inte och krävdes jobb få igång som fin.
Men den vart till sist sjukt fin och bra.
idag231.jpg
Han tyckte dock själv de vart mycket jobb med denna och mycket putsand var de.

Men väl färdig såldes Raketaren snabbt vart till och med lite budgivning på den.
Denna gång vart de inte bara vinst utan sommarens första "lön" togs ut!!

Så han köpte en efterlängtad Gopro kamera med tillbehör.
Å började söka nytt projekt.

På marketplace hittades en modernare moped och tappad sug.
Den startvägrade och vart bara halvt i hopplockad lite saknade delar. Men fyndigt billig och värd fås igång.
Två dagar senare vart mopeden i hopplockad felsökt reparerad som uppstartad.
Med ynka 700mil på mätaren slapp han i alla fall putsa i mängder. Även om de vart lite mindre skönhetsjobb
i form av ny lack av avgassystem och något litet märke bättrades.
idag229.jpg
Nu bestämde sig grabben för att behålla denna i alla fall ett litet tag. Men inte mig emot och som han sa
en EU moped går ändå sälja året om. Samt har pengar kvar ifall jag vill ta något mindre projekt också.
Kanske en gräsklippare för den finns redan en köpare till då din är snudd på skrot...
idag230.jpg
Jag kunde i alla fall inte vara stoltare över grabben tycker de han gjort är stort.
Bra jobbat ändå de minsta man kan säga. Han har under sommaren tagit en 900kr investering och omvandlat den
till "egen verkstad", pengar på fickan + en ny Gopro kamera samt en nyare fin röd moped.

Samtidigt fått erfarenhet och lärt sig massor tror faktiskt inte han vare sig "tjänat" mer eller fått mer erfarenhet
av något annat möjligt sommarjobb...

Så vill bara säga visserligen fortfarande djup DNA-jävig riktigt bra jobbat....
Användarens profilbild
ESGEE

Re: Riktigt stolt pappa....

Inlägg av ESGEE »

Alltid fint när ens barn gör framsteg så man blir stolt, min 17åring han fick bra dos av rätt gener men 3 bilar i projekt form räcker, Amazon och PV. Som han har svetsat på det Amazon liket och raggat plåt här och där även köpt plåtarks på Biltema med, den börjar se ut som en Amazon nu. Bygg ihop en B20 som självklart ska trimmas som fan. Utgångsläget var inget man skulle dra hem till han, vilket lik. Hela anledning till det hela var för 19åring fick en Amazon när han var 16 men då 14-15år blivit så avis så han köper ett lik på Facebook som jag fick hämta samt betala 1500kr för ungen ej betalat allt.
230527 ESGEE fick hämta 15årigs Amazon tomma rostiga lik.jpg
Att just köpa det liket för 4000kr sen lägga alla pengar i 2år, blir den dyraaste Amazon ever i tid. Trots besvär att han fått ihop aset är så man blir stolt. Barn gör ej som man säger utan vad man själv gör. 19åring har det med CE kort och jobbar och hans amazon är mer att hänga i gran.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Skåning

Inlägg av Skåning »

Snyggt jobbat, en riktigt bra och nyttig start i arbetslivet det där! :D
Andreas.
kurksaoi

Inlägg av kurksaoi »

Det ser jättebra ut!
Skriv svar