Har ett robust men slitet chassi till en gammal cykelkärra. Tänkte renovera upp det och sätta dit en gammal lastbilssoffa/stol som står på gården. Såg att hjulen hade sett bättre dagar(läs: helt slut). Tanken var att dra syskonbarnen, alt. farsgubben som inte kan köra moped själv längre. Kommer mest köras på den lilla grusvägen som leder ner till sjön.
Har ni tips på lämpliga hjul man kan sätta dit? Helst något som tål hastigheter upp till 30km/h. Har klurat lite på om man kan sätta dit ett par framhjul från valfri moped, men har inte hittat några lämpliga.
cykelkärrhjul e ju 20x2 tum...rätt dyra nya men kan fyndas...en nyare cykelkärra med hela hjul men tappat intresse
kan ju fås på nån loppis nästan gratis...
umekille skrev: ↑26 jul 2025, 14:57
cykelkärrhjul e ju 20x2 tum...rätt dyra nya men kan fyndas...en nyare cykelkärra med hela hjul men tappat intresse
kan ju fås på nån loppis nästan gratis...
Sant. Får ta en loppistur framöver. Har letat på både marketplace och blocket runt Växjö men inte hittat något vettigt.
Får lägga upp ett par bilder på projektet vid tillfälle
Hittar du en Mini Maxi cykelkärra så köp den, jag använde en sån efter min -62 1241 Monarped, jag körde 125 kg avhärdningssalt på den utan problem fast den bara ska ta 90 kg, den kärran är mycket välbyggd, made in Hedemora Sweden! Jag körde lite trimmat och hade ny rem i Ilo-motorn, annars hade inte gått så bra med tanke på att jag vägde en bit över 100 kg då. Finns att köpa nya för 2500 kr.
umekille skrev: ↑30 jul 2025, 10:33
en sånhär kärra?
Den var riktigt fin! Tror den inte blir riktigt lika stilig och med nättare hjul. Vad tror du man användt för koppling mellan vagn och moped? Vill ju inte riskera att tappa den.
Tillotson skrev: ↑29 jul 2025, 16:27
Hittar du en Mini Maxi cykelkärra så köp den, jag använde en sån efter min -62 1241 Monarped, jag körde 125 kg avhärdningssalt på den utan problem fast den bara ska ta 90 kg, den kärran är mycket välbyggd, made in Hedemora Sweden! Jag körde lite trimmat och hade ny rem i Ilo-motorn, annars hade inte gått så bra med tanke på att jag vägde en bit över 100 kg då. Finns att köpa nya för 2500 kr.