Har en 3-växlad Husqvarna flinta som jag aldrig fått att fungera. Provade många gånger (säkert 100 delningar av växellådan) för ca 10 år sedan att få samtliga växlar att fungera. Tiden gick, jag blev less och satte dit en tvåväxlad motor istället.
Har alltid känt att det vore helrätt att ha den 3-växlade motorn på mopeden, just för att ha rätt motor till modellen.
Har ni några tips på varför växlarna inte går i? Ibland hade den första och andra växeln, ibland två och tre. Aldrig alla tre.
Vad jag vet så har den alltid varit så med den motorn. När jag köpte den var alla lager slut så den behövde delas innan det gick att provköra den. Hittade även pappas motor från en likadan moped men den gjorde likadant efter lagerbyte. Det enda som krånglade på hans moped var att fjädern gick av hela tiden(han blev med andra ord duktig på att skruva, haha).
Alla delar ska vara med och alla drev är rättvända enligt bilderna. Jag införskaffade några nya växeldetaljer t.ex. fjäder, fjäderfäste och "tärningen" som löper i tvåans drev.
Har fått tips om att justera växelväljarens skruv som tydligen ska vara excentrisk, men den är inte ett dugg excentrisk.
Kan det bero på slitna drev? Allt ser verkligen jättefint ut och dreven har inga koniska kanter vad jag kan se.
Skåning skrev: ↑12 aug 2025, 20:25
Har den alltid varit så, dvs införskaffades mopeden med växlingsfel eller har det uppstått undertiden du känt till mopeden?
Har du jämfört alla delar (så gott det går) mot sprängskisser så du vet att de är rätt, inget saknas (eller är för mycket) och sitter på rätt plats?
Om den är handväxlad, kollat så att reglaget är rätt och har tillräcklig slaglängd?
För några år sedan så hade jag också växelproblem med en 3-växlad (fot) flinta.
Symtomen som min motor hade var att växeln (1:an) hoppade ur efter en stund av belastning.
Hursomhelst så misstänkte jag också excenterskruven då det var svårt att se någon skillnad oavsett vilken vinkel den monterades.
Jag dömde ut skruven som icke excentrisk och letade fram en annan excenterskruv som åtminstone var lite excentrisk synligt för ögat.
Byte av excenterskruv löste mitt problem.
Tillägg: Jag kan ha bytt tärningen också.
(Tärning för medbringare, HVA Flinta. NOS. 86-025-179)
För några år sedan så hade jag också växelproblem med en 3-växlad (fot) flinta.
Symtomen som min motor hade var att växeln (1:an) hoppade ur efter en stund av belastning.
Hursomhelst så misstänkte jag också excenterskruven då det var svårt att se någon skillnad oavsett vilken vinkel den monterades.
Jag dömde ut skruven som icke excentrisk och letade fram en annan excenterskruv som åtminstone var lite excentrisk synligt för ögat.
Byte av excenterskruv löste mitt problem.
Tillägg: Jag kan ha bytt tärningen också.
(Tärning för medbringare, HVA Flinta. NOS. 86-025-179)
Sätt upp en bevakning på tradera.
T.ex.
"Spärrskiva" (skruven säljs ibland tillsammans med skivan.)
"flinta"
Det kan löna sig att köpa en motor i delar också för att få tag på delar ibland.
Du kan ju höra av dig till Brattis1 på tradera också han har mycket flinta delar.
triplesju skrev: ↑13 aug 2025, 09:57
Sätt upp en bevakning på tradera.
T.ex.
"Spärrskiva" (skruven säljs ibland tillsammans med skivan.)
"flinta"
Det kan löna sig att köpa en motor i delar också för att få tag på delar ibland.
Du kan ju höra av dig till Brattis1 på tradera också han har mycket flinta delar.