Flinta går inte runt... Vilka fel ska man leta efter...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
johan_l

Flinta går inte runt... Vilka fel ska man leta efter...

Inlägg av johan_l »

Har en flinta jag körde som 15 åring (det är ju 35 år sen så...). För kanske 15 år sen noterade jag att den inte gick runt, den hade nog stått 15 år då. Nu tog jag bort motorn och försökte förstå vad det kan vara. Jag trodde kolven rostat fast i cylindern. Det verkar som att vevstaken hade lite rost för efter lossat cylinder (som inte rostat) så var det svårt vicka på kolven, men lite rostlösare och 556 så går den att röra. Men motorn går ändå inte runt, dock går det att rucka så mycket på svänghjulet som remmen "glappar" på kopplingen.

Kicken går inte att rubba. Om man (handväxel) lägger i växlarna så känner man att de går in som de ska och friläget funkar.

Kopplar man ur, så går motorn fortfarande inte runt, inte heller går det att kicka.

Måste motorn klyvas?
Är det besvärligt att göra så? Jag är osäker om jag nån gång gjorde det när det begav sig...

Jag har nånstans en flintamotor till med fotväxel. Jag har för mig att den hade kuggtransmission. Statusen på den vet jag inte, det är ännu längre sen jag hade igång den då jag tyvärr slängde ramen den satt på... (ja, jag vet det var dumt men det är nog över 20 år sen).
Användarens profilbild
ESGEE

Re: Flinta går inte runt... Vilka fel ska man leta efter...

Inlägg av ESGEE »

Känns som guck i vev, både vevskivor och vevstake är samma. Finns ens olja i den? Finns olja oavsett skick(finns hopp) risk för inte riva känns nästan som nåt som behövs. Ta loss en vid kopplingssida eller två motor kåpor så ser du skick.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Kick kan fjäder och drev ha rostat fast med massa i växel avdelning, kedjan som driver kan vara helstel jätte rostig. Allt är ändå finns olja eller ej?
Skåning

Inlägg av Skåning »

Absolut bäst för att inte riskera ha sönder något nu eller som följdfel är att demontera, felsöka och åtgärda de felande/skadade delarna. För även OM du skulle lyckas att "rucka lös" motorn så att den går runt, så är det mest troligt att något i den tagit skada och skapar haveri inom kort.

Känner du inte att du behärska eller har möjlighet till att åtgärda motorn på egen hand så köp in tjänsten från någon kunnig istället.
Andreas.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Om ej matching number, skulle jag köpa en renoverad flinta på Tradera för det dyker upp. Slipper besvär och har en körbar tills du lyckas få fart på den andra.
johan_l

Inlägg av johan_l »

Hej,
Tack för många svar, det hade jag inte väntat mig mindre än ett dygn senare... :) aktivt forum tydligen... :)

Jag har ju nånstans en "extra" flinta, dock med fotväxel. Så jag kan montera denna istället.
Att köpa en fungerande motor kanske är billigare än att köpa delar för att laga denna...
Det vore dock kul att få fart på denna. Men kanske är det så att det krävs att ta isär motorn för att förstå felet. Kanske är det nåt enkelt och billigt.

Jag drar mig inte för att meka, jag har svetsat, bytt bromsar osv, men utan nån verkstadshandbok eller vetskap om vad som behövs i avdragare, moment, shimsningar osv känns det lite skakigt att bara montera isär motorn. Jag tror jag gjorde detta i 15årsåldern på nån motor på nån annan moppe (jag hade några stycken).

Så. Om det inte behövs nåt specifikt, utan bara är att dela motorn och sen sätta ihop allt i samma ordning, så låter det som bäst väg.

Om det krävs nåt specialverktyg, eller man ska hålla koll på nåt särskilt som är svårt att få ihop, eller lätt går sönder så hänvisa mig gärna till bra info om detta...

Och ja, i motorn fanns olja, på remmen låg lite geggig olja, men den som rann runt såg fin ut. I vevhuset var det torrt, eller iallafall rätt torrt, vet att jag sprutade i lite 5-56 då, för 15 år sen. Det kan ju varit ett fel som lett till ett annat, tex att kicken fastnat och när den sen stått så har veven också rostat, fast bara lite. Nu går ju både svänghjul och vev att röra på efter jag sprutat 5-56 och rostlösare.

Jag ska googla runt lite, hade varit trevligt om nån gjort en film med när man tar isär och sätter ihop. Eller ett gäng bilder...
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Montera fotväxlade då :D Sen kan du renovera den ska vara i lugn och ro. För få på åkbart fortare än total riva.
johan_l

Inlägg av johan_l »

Jo. Vi är ett gäng 15-åringar (i sinnet) som känt varandra i sådär 40 år som tänkt åka moppe. Jag tror jag är den som inte har nåt åkbart. Så det är nog vettigt, så kanske det går att få till innan vintern. Om nu reservmotorn funkar. Även den har ju stått i 20-30 år...
johan_l

Inlägg av johan_l »

Jag hittade lådan med flintagrejor! Och det verkar finnas även en handväxlad motor som är lite slaktat på delar. Men kanske kan jag flytta över det som saknas från den andra... Tex finns inget svänghjul eller tändplatta. Denna hade inte rem utan kuggtransmission (på gott och ont?)
Eller försöka bygga en fungerande motor genom att köpa nya delar till denna...
Är det samma grejor? Tyckte jag läste att rem och transmission har annan tändning osv.

Bild

Säkraste tillsvidare är väl att haka på den fotväxlade motorn och pyssla med det andra under vintern...
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Kan inte mycket om HVA Flinta men Sachs har olika rotation på svänghjulet beroende på kedjetrans eller kuggtrans. Detsamma bör ju gälla en Flinta med rem eller kugg och förklara skillnaden på tändsystemen.
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Bra och fynda hos en själv :D
Skåning

Inlägg av Skåning »

johan_l skrev: 15 aug 2025, 13:34 Hej,
Tack för många svar, det hade jag inte väntat mig mindre än ett dygn senare... :) aktivt forum tydligen... :)
Ibland så blixtrar det till även här. :D
Jag ska googla runt lite, hade varit trevligt om nån gjort en film med när man tar isär och sätter ihop. Eller ett gäng bilder...
Skaffa dig "Stora tvåtaktsboken" del 1 som Jim Lundberg skrivit, tror att den motorn du har är med i den.
Andreas.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Svaret är enkelt, men kanske inte så kul?
En motor som din måste få sig en total översyn och åtgärder där så krävs.
Även om man skull lyckas "vålda" igång den så kommer något att gå rysligt fel.

Lycka Till!
Skriv svar