Cykel från 1910 eller?
Cykel från 1910 eller?
Hej. En granne rensade ur en fallfärdig gammal ladugård. Han kom och frågade om jag ville ha en gammal cykel,annars skulle den åka på soptippen. Hämtade den direkt. Men vad är det för nått jag släpat hem? På emblemet på styrstången står det Elg&Persson Ludvika. Märket är TRYGG. Kedjan är en knepig skapelse,med nått som tydligen heter ”skiptooth 1tum” enligt google. Glapp i hjullagren och tveksamt att ekrarna skulle stå emot nån tyngre person. Däcken är märkta 100 x 38(eller 3/8). Tror den är från 1910-20 nånstans. Kan det stämma? Och finnes nått värde i den? Fredrik.
Monark monarped -62
MCB 1195
MCB 1195
Re: Cykel från 1910 eller?
Vilken härlig cykel
Elg & Persson höll till i huset där Radio-Motor låg på 80-talet. Kollar man på norra gavel så syns fortfarande silhuetterna Elg & persson från skylten som satt där förr.
Värde har jag ingen aning om, men mer värd än skrotvärde iallafall. Kanske någon cykelnostalgisk ludvikabo skulle kunna hosta upp någon extra slant, med tanke på den lokala anknytningen.
Nu tror inte jag att Elg & Persson byggde cyklarna själva, utan de köpte troligtvis in cyklar som de märkestrimmade

Elg & Persson höll till i huset där Radio-Motor låg på 80-talet. Kollar man på norra gavel så syns fortfarande silhuetterna Elg & persson från skylten som satt där förr.
Värde har jag ingen aning om, men mer värd än skrotvärde iallafall. Kanske någon cykelnostalgisk ludvikabo skulle kunna hosta upp någon extra slant, med tanke på den lokala anknytningen.
Nu tror inte jag att Elg & Persson byggde cyklarna själva, utan de köpte troligtvis in cyklar som de märkestrimmade

sätta tillbaka märket och blåsa av den dammet så platsar den på hedersplats
i vardagsrummet.Att försöka få snurr på den blir för mycket jobb som renoverar
sönder dess åldrade skick. kolla även och skriv där
https://www.facebook.com/groups/806692159358828
Hade en Regal själv, den blev stulen tyvärr. De visste nog vad vad det var, för de sket i massa annat värt bara den cykeln. Jag gissa det var 1930tal.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....