Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
Idag fick man denna chock. Skrotning av Besiktnings frihet flytande 50år. Nu till 1959 allt annat besiktning varan annat år. Bara för komma åt Härken och inhoppade lik som är besiktad. De vill ha bort allt sänkt i bak inhoppat.
Så Lars-Erik Samuelsson gör den läxan för du sett ett as till fordon som dabbar alla de som har ett veteran fordon.
Visst förslag, men man blir ju mörkrädd vad som händer i Sverige, och massa eu idiot idéer. Ge fan i veteran världen och låt Polis ta hand om asen. Alla som äger veteran fordon är ej millionärer heller. För detta kommer innebära stora pengar för alla som har 10 fordon. Sossarna vinner ej på detta.
Har inga problem om att polisen tar hand om asen om det är så, låt polisen ta tag i det än att alla ska drabbas för det finns 15000 idioter och 900000st entusiaster. MHRF reagera direkt när de hörde förslaget som Lars-Erik Samuelsson socialdemokraterna lyfte upp.
Är hel fel väg att gå för komma åt härken och annat inhoppat, särskilt när det drabbar alla andra. Då alla Svenssons som har en bil/mc äldre än 1971 är en stor massa för gäller ju ej bara bilar utan alla fordon som MC mm. Så Lars-Erik Samuelsson gör den läxan för du sett ett as till fordon som dabbar alla de som har ett veteran fordon.
Visst förslag, men man blir ju mörkrädd vad som händer i Sverige, och massa eu idiot idéer. Ge fan i veteran världen och låt Polis ta hand om asen. Alla som äger veteran fordon är ej millionärer heller. För detta kommer innebära stora pengar för alla som har 10 fordon. Sossarna vinner ej på detta.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
Politiker som gör sånt vad tänker de med?
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
Har ju blivit licens-jakt på enskilda avlopp också
Det värskta i båda fallen är att tjänstemannaansvaret skrotades
så nu kan vilket blåbär som helst utföra maktmissbruk.
Även ägarbevisen skall digitaliseras...vänta ni det kommer säkert
tas ut på den årliga avgiften så några å 60kr är bara glömma...
hoppas det stannar vid 3siffrigt.
Spekulationer att besiktningsföretagen ligger bakom att skrota 50års regeln
indikationer finns från källa att inom kort kommer en årlig besiktning kosta
över tusingen.
Vart är vi på väg?
Det värskta i båda fallen är att tjänstemannaansvaret skrotades
så nu kan vilket blåbär som helst utföra maktmissbruk.
Även ägarbevisen skall digitaliseras...vänta ni det kommer säkert
tas ut på den årliga avgiften så några å 60kr är bara glömma...
hoppas det stannar vid 3siffrigt.
Spekulationer att besiktningsföretagen ligger bakom att skrota 50års regeln
indikationer finns från källa att inom kort kommer en årlig besiktning kosta
över tusingen.
Vart är vi på väg?

Re: Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
Sen efter som det nämns Pilserbilar, men om en fin Van med 5st fyllon ska de få ombesiktning eller om de spelar hög musik? Eller en 1964 Amazon fin med 3 fyllon i lika med ombesiktning. Man vill döda raggarna avarter för allt vad de kan. inte någonstans nämns Mc, men det lär bli samma sak.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
Helt klart borde myndigheterna gå hårdare åt alla "icke önskvärda fordon" speciellt i anslutning till motorevenemang, oavs fordonsslag och dess ålder.
Men helt ärligt, -hur stor del av totalkostnaden för att ha ett veteranfordon i drift kan en besiktning (om fordonet är i ordning) utgöra?!?
Borde vara ganska marginellt i det stora hela... Kan väl vara bra att vartannat år få ett "kvitto" på att tex bromsarna är ok på ett fordon man i vanliga fall bara mjukkör med, OM det plötsligt skulle krävas en panikbromsning.
Nja, besiktningspriserna lär inte rusa i höjden, då det numera (tack o lov) är en konkurrens utsatt verksamhet fritt från monopol. Det som däremot kan tvinga upp priserna är om staten höjer den avgiften som besiktningsorganen måste betala in för varje utförd besiktning (sak samma för de verkstäder som är ackrediterade för att "släcka 2or").
Politiker är som de är, vissa bra andra (mycket) sämre. Men vi får till stora delar de som majoriteten av svenska folket väljer vart 4e år...
Men helt ärligt, -hur stor del av totalkostnaden för att ha ett veteranfordon i drift kan en besiktning (om fordonet är i ordning) utgöra?!?
Borde vara ganska marginellt i det stora hela... Kan väl vara bra att vartannat år få ett "kvitto" på att tex bromsarna är ok på ett fordon man i vanliga fall bara mjukkör med, OM det plötsligt skulle krävas en panikbromsning.
Nja, besiktningspriserna lär inte rusa i höjden, då det numera (tack o lov) är en konkurrens utsatt verksamhet fritt från monopol. Det som däremot kan tvinga upp priserna är om staten höjer den avgiften som besiktningsorganen måste betala in för varje utförd besiktning (sak samma för de verkstäder som är ackrediterade för att "släcka 2or").
Politiker är som de är, vissa bra andra (mycket) sämre. Men vi får till stora delar de som majoriteten av svenska folket väljer vart 4e år...
Andreas.
Re: Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
Större delen av våra politiker är lika bra kålsupare oavsett färg på skjortan.
Få bukt med gängkriminaliteten och skjutningarna borde vara prio1 och inte
gå på detta då de inte får bukt med det andra för att vias bror duktig
Få bukt med gängkriminaliteten och skjutningarna borde vara prio1 och inte
gå på detta då de inte får bukt med det andra för att vias bror duktig
Re: Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
Jag har 10 bilar och 25st mc mm, då blir det pengar som satan. Eftersom om det inte blir 2026 blir det 2027 säkert.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
Ända som uttala sig är en SD, och de kan vinna nästa val om detta närmar sig hända, bara för rädda veteran bilar. Skattebefriat 30år lär de ta sen med.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
Så här står det på Transport styrelsen i frågan. Mörkar de trots när skiten lyftes i Mars 2025.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
När det är på remiss som nu, borde nåt stå tycker man. Medan hela nätet dillar om detta och MRHS försvars krig.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
MHRF.
Kontrollbesiktning av historiska fordon kräver särskild kompetens
Historiska fordon, som godkänts vid kontrollbesiktning, är i dag befriade från återkommande kontroller. Det kan komma att ändras, men ställer då särskilda krav på besiktningsorganen som ska bedöma fordon med upp till sekelgammal teknik, menar Nätverk på gemensam väg som samlar Sveriges fordonsentusiaster.
Ur dagens pressmeddelande:
Transportstyrelsen lyfte frågan om besiktningsbefrielse för vissa äldre fordon under 2024 i dialog med branschens arbetsgrupper. Myndigheten såg ett eventuellt behov av översyn av de regler som gällt från maj 2018. Vissa fordon, som historiska, kan i dag undantas från regelbunden kontrollbesiktning. Transportstyrelsens översyn av regelverket kan leda till upphävande av sådan besiktningsbefrielse.
– Ett återinförande av kontrollbesiktning av äldre fordon måste följas av ett säkerställande av kompetens hos besiktningsorganen för att besikta dessa fordon, säger Jan Tägt, talesperson för Nätverk på gemensam väg.
Ett förtroende för ägarna
De nya kontrollbesiktningsreglerna från 2018 innebar ett nytt förtroende för ägare av historiska fordon i och med befrielse från krav på återkommande kontrollbesiktning. Förutsättningen var att fordonet genomgått en godkänd kontrollbesiktning inom de två föregående kalenderåren.
Motorhistoriska Riksförbundet tog 2018 fram en egenkontrollguide med tips och praktiska råd som ett underlag och stöd för ägarens egenkontroll av fordonet. Besiktningsföretagen erbjöd särskilda tester till de fordonsägare som själva inte kan kontrollera fordonet och vägkantskontroller skulle fånga upp de fordon vars ägare slarvat med underhåll eller ändrat sitt fordon.
– Transportstyrelsen var tidigt tydliga med att en utvärdering av befrielsen skulle ske och återkom i den frågan våren 2024. Bakgrunden var inte att olyckor med besiktningsbefriade fordon ökat, tvärtom är dessa fordon mycket sällsynta i skadestatistiken, säger Jan Tägt.
Det handlade i stället om klagomål som myndigheten mottagit avseende störningar och förekomsten av fordon som ändrats utan att för den skull genomgått en ny registreringsbesiktning. Utöver det fanns det även andra behov av att se över föreskrifterna, bland annat hur säkerhetssystem som E-call ska fungera när 2G- och 3G-näten avvecklas.
Nätverkets förslag i det fall besiktningsbefrielsen ska ändras
Nätverk på gemensam väg föreslår att följande bör beaktas vid en eventuell förändring av reglerna för besiktningsbefrielsen:
Nätverket har förståelse för att ett besiktningsorgan inte alltid har tillgång till äldre föreskrifter, standarder och fordonsspecifika data som är nödvändig inför en kontrollbesiktning
Nätverket har även förståelse för att de certifierade besiktningsteknikerna kan ha bristande kännedom om äldre fordonskonstruktioner, alldeles särskilt gällande de äldsta fordonen
Fordon tillverkade 1975 och tidigare bör fortsatt vara befriade från kontrollbesiktning, om de inte används kommersiellt
För yngre historiska fordon, 30 år och äldre, bör en förenklad kontroll genomföras
Till stöd bör även ett särskilt kontrollprogram tillämpas
Nätverket föreslår att kontrollen ska göras med fem års intervall
En kontroll föreslås även i samband med ägarbyte där den nya ägaren är privatperson (oaktat 5-årsintervallet).
Nätverket ser fram emot en fortsatt dialog med Transportstyrelsen och branschens aktörer för att finna en balanserad och välgrundad lösning på denna viktiga fråga, sammanfattar Jan Tägt.
[…]
Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF
Pressmeddelandet: Kontrollbesiktning av historiska fordon kräver särskild kompetens
Kontrollbesiktning av historiska fordon kräver särskild kompetens
Historiska fordon, som godkänts vid kontrollbesiktning, är i dag befriade från återkommande kontroller. Det kan komma att ändras, men ställer då särskilda krav på besiktningsorganen som ska bedöma fordon med upp till sekelgammal teknik, menar Nätverk på gemensam väg som samlar Sveriges fordonsentusiaster.
Ur dagens pressmeddelande:
Transportstyrelsen lyfte frågan om besiktningsbefrielse för vissa äldre fordon under 2024 i dialog med branschens arbetsgrupper. Myndigheten såg ett eventuellt behov av översyn av de regler som gällt från maj 2018. Vissa fordon, som historiska, kan i dag undantas från regelbunden kontrollbesiktning. Transportstyrelsens översyn av regelverket kan leda till upphävande av sådan besiktningsbefrielse.
– Ett återinförande av kontrollbesiktning av äldre fordon måste följas av ett säkerställande av kompetens hos besiktningsorganen för att besikta dessa fordon, säger Jan Tägt, talesperson för Nätverk på gemensam väg.
Ett förtroende för ägarna
De nya kontrollbesiktningsreglerna från 2018 innebar ett nytt förtroende för ägare av historiska fordon i och med befrielse från krav på återkommande kontrollbesiktning. Förutsättningen var att fordonet genomgått en godkänd kontrollbesiktning inom de två föregående kalenderåren.
Motorhistoriska Riksförbundet tog 2018 fram en egenkontrollguide med tips och praktiska råd som ett underlag och stöd för ägarens egenkontroll av fordonet. Besiktningsföretagen erbjöd särskilda tester till de fordonsägare som själva inte kan kontrollera fordonet och vägkantskontroller skulle fånga upp de fordon vars ägare slarvat med underhåll eller ändrat sitt fordon.
– Transportstyrelsen var tidigt tydliga med att en utvärdering av befrielsen skulle ske och återkom i den frågan våren 2024. Bakgrunden var inte att olyckor med besiktningsbefriade fordon ökat, tvärtom är dessa fordon mycket sällsynta i skadestatistiken, säger Jan Tägt.
Det handlade i stället om klagomål som myndigheten mottagit avseende störningar och förekomsten av fordon som ändrats utan att för den skull genomgått en ny registreringsbesiktning. Utöver det fanns det även andra behov av att se över föreskrifterna, bland annat hur säkerhetssystem som E-call ska fungera när 2G- och 3G-näten avvecklas.
Nätverkets förslag i det fall besiktningsbefrielsen ska ändras
Nätverk på gemensam väg föreslår att följande bör beaktas vid en eventuell förändring av reglerna för besiktningsbefrielsen:
Nätverket har förståelse för att ett besiktningsorgan inte alltid har tillgång till äldre föreskrifter, standarder och fordonsspecifika data som är nödvändig inför en kontrollbesiktning
Nätverket har även förståelse för att de certifierade besiktningsteknikerna kan ha bristande kännedom om äldre fordonskonstruktioner, alldeles särskilt gällande de äldsta fordonen
Fordon tillverkade 1975 och tidigare bör fortsatt vara befriade från kontrollbesiktning, om de inte används kommersiellt
För yngre historiska fordon, 30 år och äldre, bör en förenklad kontroll genomföras
Till stöd bör även ett särskilt kontrollprogram tillämpas
Nätverket föreslår att kontrollen ska göras med fem års intervall
En kontroll föreslås även i samband med ägarbyte där den nya ägaren är privatperson (oaktat 5-årsintervallet).
Nätverket ser fram emot en fortsatt dialog med Transportstyrelsen och branschens aktörer för att finna en balanserad och välgrundad lösning på denna viktiga fråga, sammanfattar Jan Tägt.
[…]
Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF
Pressmeddelandet: Kontrollbesiktning av historiska fordon kräver särskild kompetens
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
Nu står detta på Google mm. Inte för var är varg pryl men undrar ju fan vad som händer. Inte för ej fan på väggen men lär hända om inte politiker för sig nåt. Hela är ju helt skadat.
"Transportstyrelsen utreder möjligheten att återinföra kontrollbesiktning för veteranbilar, men det finns i dagsläget inget konkret förslag eller beslut"
"Transportstyrelsen utreder möjligheten att återinföra kontrollbesiktning för veteranbilar, men det finns i dagsläget inget konkret förslag eller beslut"
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
Nog inget vi kan göra något åt...sker detta kommer den del av motorhobbyn
som håller på med detta kommersiellt få en käftsmäll...och många tragedier
kommer utspela sig då inkomsten i firman försvinner.
som håller på med detta kommersiellt få en käftsmäll...och många tragedier
kommer utspela sig då inkomsten i firman försvinner.
Re: Skrotning av flytande 50år besiktning frihet förslag
Är en risk, ända framgång är att de skrotar hela Elv skiten läste precis på MHRF.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....