Suzuki K50 bygge projekt
Suzuki K50 bygge projekt
Hela börja med för man är sen 14år till 17år var en Suzuki K50 entusiast på 1980-1990tal och fick ök namnet k50 Mastern för man levde på trimma och få igång flippa k50 osv till 21, då fanns ju bara 60cc trim med 16mm gasare. Min värsta då var en race motor med Yamaha YZ80cc och 24mm gasare den höll i en vecka innan den späkte blocket. Har min första K50 köpte jag tillbaka vid 21år av idiot som plockat sönder den och 85% var borta och motor i atomer, jag köpte ett härke och tog allt ifrån de aset, den ska jag total renovera någon gång den ska se ut som den gjorde 1985.
Men nu för 1,5V sen kunde jag ej motstå en K50 ram för man är som man är och har massa K50 delar sen 35år, har sökt på Google som blivit dåligt att söka på. Finns bra Suzuki sida men de kan ju ej pinpointa årsmodell utan är ju 1979-1982 ram, ska var röd. Vet nån vilken årsmodell jag har på ram?
Och Tsv sa ej mycket heller, för i tiden brydde man ej så förutom Black spirit.
Denna kommer bli med omarbetad 65cc minst, om ej drömmen bygga en A80 av K50 motor. Ska ej se ut som cross dämpare mm utan mer som det var.
Senast redigerad av ESGEE den 23 aug 2025, 16:03, redigerad totalt 2 gånger.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Suzuki K50 bygge projekt
Har en modell N.
Även om jag har massa K50 delar liggande kommer detta ej bli billigt då K50 som allt annat spårat ut i pengar med.
Var ute och leta ibland skit, hitta sving inlindad i gammal kedja och original motorn till min 1979 k50 i atomer av allt jag hitta hos idioten jag köpte tillbaks ifrån, ligger i en Domus påse sen30ish år sen såg bara insugskåpan inte tändsidan. Får köpa svingaxel set till ramen.
Det jag fått fram med ram nummer serie, då åren ej är hela när de bytte år, utan typ 8-9 månader sen ny modell. Vet som sagt ej vilket år ramen är, utan bara gissar på 1980-81, K50-316626 är ram nummer. TSV 1576. Modell N.
Jag vet ju att 1979 gjordes de massa K50, har haft massa 1979. Min första är en 1979a med.
Jag vet ju att 1979 gjordes de massa K50, har haft massa 1979. Min första är en 1979a med.
Då jag ej har lyckas få svar på vilken årsmodell det är, får väl visa sig själv någon gång. Får väl söka på Facapa som allt annat då alla jävlar är där.
Till nåt helt annat. Funderar om hedlig tändplatta och standard svänghjul eller om man ska ha brytarspets löst . Då man ska ej ska 50cc direkt.
Till nåt helt annat. Funderar om hedlig tändplatta och standard svänghjul eller om man ska ha brytarspets löst . Då man ska ej ska 50cc direkt.
Fått kontakt med motor byggare särskilt k50. Förhandlar nu hur jag vill ha den. Har inge problem med göra själv men kommer ta tid man ej har då får man leja hjälp.
Var och bar in 2 framhjul, ett Trumbroms hjul och en Skivbroms hjul ifrån ibland delar där i andra huset. Lutar åt trumbroms ändå för är komplett.
Var igår och leta mer Suzuki delar, hitta en låda med delar och lådan hade ruttnat ur i botten, fick hämta en tom platta låda och lasta på, mycket är fint med mycket ytrost, ska gräva i det mer ikväll.
Den cylindern hade jag omgående valt att hona ur i loppet och sen dränkt in i någon välsittande olja för att förhindra fortsatta rostangrepp.
Såg att VRM gjort en "strokervev" till K50 med 44mm slag, som ger äkta 70cc med 45 mm borr (65cc cyl) eller 80cc med 48mm borr.
Med "bara" ditt ram & TSV -nummer så en K50 N, (precis som du själv nämnt) mellan 79 - 82 med 38 kuggar drev bak (de tidigare hade 40) med färgkoderna 05H eller 07P.

Såg att VRM gjort en "strokervev" till K50 med 44mm slag, som ger äkta 70cc med 45 mm borr (65cc cyl) eller 80cc med 48mm borr.

Japanare är överlag svåra att få fram exakt årsmodell på, men Suzuki verkar till att vara extra svåra... Komplett orörd moped kan man ibland komma ganska nära om man studerar utrustning, färger, ram & TSV -nummer och utifrån det ringa in trolig årsmodell.
Med "bara" ditt ram & TSV -nummer så en K50 N, (precis som du själv nämnt) mellan 79 - 82 med 38 kuggar drev bak (de tidigare hade 40) med färgkoderna 05H eller 07P.
Då Suzuki -84 själva övergett brytare och gick över till CDI så hade jag satsat direkt på det också, speciellt då du ämnar och trimma där ökat komp och varvtal ställer krav på både mer energi och reglerområde för tändningen.Till nåt helt annat. Funderar om hedlig tändplatta och standard svänghjul eller om man ska ha brytarspets löst . Då man ska ej ska 50cc direkt.
Andreas.
Har en 60cc, en 5,5 och en original cylinder i den lådan varav 2 är knasaster spår i. Ska doppa dem i olja.
Frågan är vilken motor jag får fatt i, då jag antagligen får köpa mig motorblock och ha bästa vev i, jag har ej gett upp A80 ändå. Allt jag försöker få reda på är längd på A80 vevstake. Årsmodell är som sagt en gissingslek. Gick för block men blev som vanligt. Sen har jag 65cc och kolv och topp liggande inne.
Frågan är vilken motor jag får fatt i, då jag antagligen får köpa mig motorblock och ha bästa vev i, jag har ej gett upp A80 ändå. Allt jag försöker få reda på är längd på A80 vevstake. Årsmodell är som sagt en gissingslek. Gick för block men blev som vanligt. Sen har jag 65cc och kolv och topp liggande inne.
Jag var fynda och hämta in en gaffel och ett fjäderben till Suzuki K50.
Då 2 var frusna, så försökte jag få loss trumbroms fjäderben så man gaffel till K50 bygget.
Då botten skruven var borta hjälpte föga, sen försökte jag med rost lösning och sen trasa och rörtång men helt frusen. värme nä. Vad är nån här bästa gällande detta utan skada det hela?2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Man letar delar till Suzuki k50 konstant på Tradera, sökte man på K50 delar och dök denna K50 upp som var tvungen att bevaka.
Det var ju en 1966 K50 Hercules med Sachs 5 växlad och 80cc, skulle gärna haft med inte för de pengarna.2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Kolla aktion på fjäderben nedre del ny oldstock K50 för skivbroms. Inte för jag behövde utan mer nyfiken.