MCB 1159 en stummis den med väl?
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Jag skulle förstärka genom att trä in ett rör i det trasiga röret och sedan svetsa.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Har du gjort nåt sånt och har en bild att dela? Sen vore det kanske inte fel att förstärka vänster sida med en tårtbit, liknande den på höger sida. Men så så ramarna ut då.
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Oavsett tankar om svetsjobb blev det ett litet steg framåt idag igen.
Köpte en DYI muttersmack och tänkte att det här går aldrig när jag såg hur liten den var. Men jäklar, muttern till framhjulet lossnade hur enkelt som helst. Den har fått badat i rostlösning ett tag, men med ett spärrskaft gick jag bet. Varför har jag inte köpt en sån här maskin tidigare? Bra för att lossa drev och svänghjul på motorn också. Bara stänkan bak som jävlas nu, men det tar jag en annan dag.

Köpte en DYI muttersmack och tänkte att det här går aldrig när jag såg hur liten den var. Men jäklar, muttern till framhjulet lossnade hur enkelt som helst. Den har fått badat i rostlösning ett tag, men med ett spärrskaft gick jag bet. Varför har jag inte köpt en sån här maskin tidigare? Bra för att lossa drev och svänghjul på motorn också. Bara stänkan bak som jävlas nu, men det tar jag en annan dag.
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Trist skada som kan bli lite klurig att reparera.
Det är ju ett rör som är sammanpressad för att få rätt form.
Det måste ha gått fukt i spalten så att röret rostat från insidan och kanske från utsidan också.
Det går inte att lägga en gaffelformad plåt på insidan av swingen och sedan svetsa den en bit in på swingen samt runt hjulaxeln?
Enkelt ritat: Det minskar platsen för hjulet men det borde gå att få plats med hjulet ändå, beroende på hur tjock plåt du använder.
Det är ju ett rör som är sammanpressad för att få rätt form.
Det måste ha gått fukt i spalten så att röret rostat från insidan och kanske från utsidan också.
Det går inte att lägga en gaffelformad plåt på insidan av swingen och sedan svetsa den en bit in på swingen samt runt hjulaxeln?
Enkelt ritat: Det minskar platsen för hjulet men det borde gå att få plats med hjulet ändå, beroende på hur tjock plåt du använder.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Hade kört med Julas 230v med fluss, funkar bra för tunt som du kommer köra på 

2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Jag och min hjälpmekaniker fick lite feeling igår och nu är bakskärmen väck. Bara gaffeln kvar att ta bort, men inget som sitter fast där och kommer jävlas. Sen dags för tvätt som lär bli på OK GDS och efter det fortsätter bygget i vardagsrummet är det tänkt.
Bakskärmen är i jäkligt dålig skick och framskärmen saknades, så 1134 får donera bägge skärmarna. Synd bara att den bak inte är exakt samma som på fetbrux, då den har extra hål för skärmstag. Men det spelar ingen roll och bägge har fin patina, samt ser hela ut.
Bakskärmen är i jäkligt dålig skick och framskärmen saknades, så 1134 får donera bägge skärmarna. Synd bara att den bak inte är exakt samma som på fetbrux, då den har extra hål för skärmstag. Men det spelar ingen roll och bägge har fin patina, samt ser hela ut.
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Ändå en liten framgång ändå
Hade gärna haft en vapendragare i Moppe projekt som helst är på samma nivå. Finns en 60års Moppe guru 7km bort som min 17åring har trakasserat med moppar som hans storebror körde sönder mm. Han mest i 1950-1960tal. Vet ej man kan övertala lite

Hade gärna haft en vapendragare i Moppe projekt som helst är på samma nivå. Finns en 60års Moppe guru 7km bort som min 17åring har trakasserat med moppar som hans storebror körde sönder mm. Han mest i 1950-1960tal. Vet ej man kan övertala lite

2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Efter sol kommer regn och ett steg framåt och två tillbaka, eller hur var det nu? Den här gaffeln är inget jag vågar köra med, eller ens försöka reparera med svets och svarv. Är det nåt man inte vill är det att den går av vid nedre lagret och skulle bara tänka på det i varje gupp.
Tyvärr har bruxar en annan gaffel med grövre lager nertill, men det går att göra om en med en distanshylsa. Får leta en annan, alternativt fundera över att bygga om en teleskopgaffel. Svårt att få en sån att lira med pakethållaren fram dock och som jag gärna vill behålla.
Pausar lite med bruxen nu och kommer ge Apollo 8037 lite kärlek, så här i slutet av sommaren. Finns ju lite att göra med den med innan och under vintern, men det tar jag i den tråden.

Tyvärr har bruxar en annan gaffel med grövre lager nertill, men det går att göra om en med en distanshylsa. Får leta en annan, alternativt fundera över att bygga om en teleskopgaffel. Svårt att få en sån att lira med pakethållaren fram dock och som jag gärna vill behålla.
Pausar lite med bruxen nu och kommer ge Apollo 8037 lite kärlek, så här i slutet av sommaren. Finns ju lite att göra med den med innan och under vintern, men det tar jag i den tråden.

Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Det har gått trögt och inte hänt mycket sen sist. Lite för tappad sug, men mest för att småmeka och köra med klenisen som är på rull.
Bortsett från problemet med gaffeln på bruxen och som ändå kanske löst sig, blev det en smocka till. För all del en liten smocka då.
Jag har totalt tre sadlar liggande, två breda och en smal. Vill såklart ha en bred på bruxen och valde ut den minst dåliga för att kläs om. Den bästa fjädringsplattan sitter på den smala och är väl bara att flytta över då kan man tycka, eller är enfaldig och kommit fram till att det är samma artikelnummer. Men nej, så enkelt var det inte. Så nu är det bara att lägga till på listan att fixa en vettig platta av allt som finns. En där fjädern inte hoppar loss i varje gupp och verkar vara ett problem när jag ser hur det ser ut. Kämpa!
Bortsett från problemet med gaffeln på bruxen och som ändå kanske löst sig, blev det en smocka till. För all del en liten smocka då.

Jag har totalt tre sadlar liggande, två breda och en smal. Vill såklart ha en bred på bruxen och valde ut den minst dåliga för att kläs om. Den bästa fjädringsplattan sitter på den smala och är väl bara att flytta över då kan man tycka, eller är enfaldig och kommit fram till att det är samma artikelnummer. Men nej, så enkelt var det inte. Så nu är det bara att lägga till på listan att fixa en vettig platta av allt som finns. En där fjädern inte hoppar loss i varje gupp och verkar vara ett problem när jag ser hur det ser ut. Kämpa!

Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Bra att ha 3 sadlar ändå 

2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Jo det är sant och har för all del en fjärde, en smal som sitter på klenisen nu. Den är lite för välbehållen och får vara som den är, men en bred ska nog gå att få ihop med det jag har på hyllan. Önskar bara att det bara kunde vara medvind, utan lite motvind samtidigt.

Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Fortfarande ringa lust med bruxen och inte hänt mycket sen sist, men fått tag på fina prylar till det speciella styrlåset som ska användas vid lastning. Det fanns på mopeden men just kläppen var i dåligt skick, så lite dubbelt upp på delar nu.
Behöver komma igång att riva den 1134 som kom med för delarna jag behöver till 1159. Det blir prio 1, men sen måste klenstummis 8037 få sig en service och smörjning innan vintern också om ett par veckor.
Behöver komma igång att riva den 1134 som kom med för delarna jag behöver till 1159. Det blir prio 1, men sen måste klenstummis 8037 få sig en service och smörjning innan vintern också om ett par veckor.
Senast redigerad av Mumkas den 21 sep 2025, 09:25, redigerad totalt 1 gång.
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Nytt och fint 

2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Fick lite feeling och började riva donatorn igår, som visst var en 1134. Ser inte ut som att den använts för att stajla vid korvkiosken direkt.
Motorn kommer troligen från en NV 1145 älgläpp och går faktiskt runt. Ser fin ut innanför kopplingskåpan också, så säkert renoveringsbar.

Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Re: MCB 1159 en stummis den med väl?
Spännande 

2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....