Hej
Idag borrade jag upp insuget på min km50 och monterade.
Körde en sväng och mopeden gick super härligt.
Skulle stanna för att dra upp gps hastighetsmätaren på mobilen.
Startar upp och börjar trampa för att starta men då en baksmälla och poff mopeden vägrar starta.
Hur mycket jag än trampar, ändrar flöde på bensin så startar han inte. Känner komp och motstånd i varje tramp men inget.
Vad faan kan jag ha gjort. Blir rent utsagt förtvivlad nu när jag äntligen fått till det någorlunda.
Någon som har tips och ideer?
Mopeden är en Apollo Motorette 56a, motorn är en Zündapp KM50 med en Bing 1/9/12 förgasare.
Väl hemma i garaget efter walk of shame har jag plockat ned förgasaren i smådelar och tvättat allt med brakeclean, satt ihop igen och han verkade vilja starta lite snabbt men slutade lika tvärt igen.
Zündapp Km50 Startar inte
Re: Zündapp Km50 Startar inte
Finns en del saker som det kan vara. Några enkla, andra jobbigare.
- Loppa på stiftet = kolla och peta bort metallflisan.
- Ihopbränd brytarspets = kolla och polera upp kontaktytorna och kolla även brytaravstånd. Orsak kan vara dålig kondensator.
- Tändpunkt = kolla tändpunkt (efter justering av brytaravstånd). Felaktig tändpunkt kan det bli om krysskilen för svänghjulet går av och svänghjulet vrider sig lite på vevaxeln, eller om bakelitklacken på brytarspetsen slits ned p.g.a brist på fett på smörjfilten. Byt det trasiga till nytt.
- Brist på bensin = tätt filter vid bensinkranen eller om det kommit med rostmjöl in i flottörhuset och lagt sig i den lilla fördjupningen som flottörpinnens undre del ska gå ned i, då sjunket inte flottören med bränslenivån utan tätar inloppet. Rengöring.
- Dålig gnista p.g.a dålig tändspole = testa gnistans styrka med ett fungerande tändstift (gärna ett som du aldrig kommer att använda) klipp av elektrodbygeln och sätt på tändkabeln, lägg stiftet mot jord och kör runt svänghjulet med en skruvdragare med rätt hylsa för svänghjulsmuttern. Hoppar det en gnista mellan mittelektrod till kanten på stiftet så har du tillräckligt bra gnista. Om inte så byt tändspole.
- Dålig komp = trasig topplockspackning eller dåliga kolvringar. Enklast att ta ett komptest.
Finns säkert fler saker att kolla, men det här var det jag kom på direkt.
- Loppa på stiftet = kolla och peta bort metallflisan.
- Ihopbränd brytarspets = kolla och polera upp kontaktytorna och kolla även brytaravstånd. Orsak kan vara dålig kondensator.
- Tändpunkt = kolla tändpunkt (efter justering av brytaravstånd). Felaktig tändpunkt kan det bli om krysskilen för svänghjulet går av och svänghjulet vrider sig lite på vevaxeln, eller om bakelitklacken på brytarspetsen slits ned p.g.a brist på fett på smörjfilten. Byt det trasiga till nytt.
- Brist på bensin = tätt filter vid bensinkranen eller om det kommit med rostmjöl in i flottörhuset och lagt sig i den lilla fördjupningen som flottörpinnens undre del ska gå ned i, då sjunket inte flottören med bränslenivån utan tätar inloppet. Rengöring.
- Dålig gnista p.g.a dålig tändspole = testa gnistans styrka med ett fungerande tändstift (gärna ett som du aldrig kommer att använda) klipp av elektrodbygeln och sätt på tändkabeln, lägg stiftet mot jord och kör runt svänghjulet med en skruvdragare med rätt hylsa för svänghjulsmuttern. Hoppar det en gnista mellan mittelektrod till kanten på stiftet så har du tillräckligt bra gnista. Om inte så byt tändspole.
- Dålig komp = trasig topplockspackning eller dåliga kolvringar. Enklast att ta ett komptest.
Finns säkert fler saker att kolla, men det här var det jag kom på direkt.
Re: Zündapp Km50 Startar inte
Jag tackar hjärtligt för det utförliga svaret och kommer behålla för framtiden.
Men i just detta fall visade det sig att det var topplockspackningen som hade gått och jag hade missar att kolla det i min okunskap!
Men i just detta fall visade det sig att det var topplockspackningen som hade gått och jag hade missar att kolla det i min okunskap!