Husqvarna Novolette 3311 remmen tar i motorbulten
-
Husqvarna Novolette 3311 remmen tar i motorbulten
För många år sedan fick jag ärva en husqvarna novolette av en nära släkting. Under åren har renoveringen till fungerande skick gått sakta men säkert. Det enda problemet som jag har nu är att drivremmen tar i bulten för motorfästet. Vad är felet? Fel bult? När den är i drift har jag för avsikt att göra en helrenovering av ram, lack, krom mm.
Re: Husqvarna Novolette 3311 remmen tar i motorbulten
Ligger inte remmen väldigt högt på remskivan?
Har du rem med rätt bredd?
Eller går det att placera shims mellan remskivehalvorna, så att remmen kommer ned lite?
Du skulle kunna använda en insexskruv då de har mindre ytterdiameter på skallen än sexkantskruv. Använder du insexskruv med slät utsida så gör det inte så mycket om remmen "styr" lite på skruvskallen.
Annars så kan du fila till hålet lite i motorfästet, så att du kan använda en vagnsbult.
Har du rem med rätt bredd?
Eller går det att placera shims mellan remskivehalvorna, så att remmen kommer ned lite?
Du skulle kunna använda en insexskruv då de har mindre ytterdiameter på skallen än sexkantskruv. Använder du insexskruv med slät utsida så gör det inte så mycket om remmen "styr" lite på skruvskallen.
Annars så kan du fila till hålet lite i motorfästet, så att du kan använda en vagnsbult.
Skulle säga att det är fel sorts rem.
Remprofilen ser verkligen inte rätt ut till den remskivan. Att den är "tandad" talar också för det, då det är mindre vanligt att remmar är det som passar de gamla profilerna.
Bra ide, men jag hade nog valt att slipa ner vagnsbultens "fyrkant" istället och bibehålla ramen orörd.
Andreas.
- ZVEZDA M50
Hej!
Som redan påpekat remmen ligger tokhögt i remskivan, bäst är väl att skaffa rätt rem, då remmen kommer att slitas oproportionerligt snabbt.
En GISSNING är att du skall ha en rem med A-profil.
Som redan påpekat remmen ligger tokhögt i remskivan, bäst är väl att skaffa rätt rem, då remmen kommer att slitas oproportionerligt snabbt.
En GISSNING är att du skall ha en rem med A-profil.