Husqvarna Novolette 3311 remmen tar i motorbulten

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Stefan Häggström

Husqvarna Novolette 3311 remmen tar i motorbulten

Inlägg av Stefan Häggström »

För många år sedan fick jag ärva en husqvarna novolette av en nära släkting. Under åren har renoveringen till fungerande skick gått sakta men säkert. Det enda problemet som jag har nu är att drivremmen tar i bulten för motorfästet. Vad är felet? Fel bult? När den är i drift har jag för avsikt att göra en helrenovering av ram, lack, krom mm.
Bilagor
1000019275.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Re: Husqvarna Novolette 3311 remmen tar i motorbulten

Inlägg av SS440-80 »

Ligger inte remmen väldigt högt på remskivan?
Har du rem med rätt bredd?
Eller går det att placera shims mellan remskivehalvorna, så att remmen kommer ned lite?
Du skulle kunna använda en insexskruv då de har mindre ytterdiameter på skallen än sexkantskruv. Använder du insexskruv med slät utsida så gör det inte så mycket om remmen "styr" lite på skruvskallen.
Annars så kan du fila till hålet lite i motorfästet, så att du kan använda en vagnsbult.
F71556

Inlägg av F71556 »

Skulle säga att det är fel sorts rem.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Remprofilen ser verkligen inte rätt ut till den remskivan. Att den är "tandad" talar också för det, då det är mindre vanligt att remmar är det som passar de gamla profilerna.
SS440-80 skrev: 02 sep 2025, 20:25 Annars så kan du fila till hålet lite i motorfästet, så att du kan använda en vagnsbult.
Bra ide, men jag hade nog valt att slipa ner vagnsbultens "fyrkant" istället och bibehålla ramen orörd.
Andreas.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Som redan påpekat remmen ligger tokhögt i remskivan, bäst är väl att skaffa rätt rem, då remmen kommer att slitas oproportionerligt snabbt.
En GISSNING är att du skall ha en rem med A-profil.
Skriv svar