funderar på köpa mej en manuell däcksomläggare

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
umekille

funderar på köpa mej en manuell däcksomläggare

Inlägg av umekille »

Vad tror ni?...finns ju en mängd olika på internet att köpa.
Ballansering kan man fixa på någon däcksfirma men att kränga
däck från o på fälg har blivit svindyrt om man kommer med lösa däck
och inte köper deras eget...Fick ett riktpris på 595:-/däck som de kallar
internetdäck.
HSE

Re: funderar på köpa mej en manuell däcksomläggare

Inlägg av HSE »

Jag fixade mig en egen.
DA62096D-2975-4CB2-A66E-9C210070DFFF.jpeg
. Lite skrot som en gammal broms skiva mm.Det enda som är köpt är ankhuvudet eller vad man kallar huvudet med spåren som styr däck kanten. sen får man ju köpa smörjan och ventiler. också, ex Amazon eller biltema. Men väldigt skönt att kunna hantera däckjobben själv.
18BA6217-3079-4F76-A78C-679348353FB3.jpeg
DA59D4D4-8146-4D2E-B5A2-685780DFF9B1.jpeg
umekille

Inlägg av umekille »

HSE... slider_score.gif
men jag har inte möjligheten svetsa en själv
Du sparar penninga på den mojängen!!
Skåning

Inlägg av Skåning »

Kränga bildäck kan vara allt från enkelt till jäkligt svårt, beror helt på dimension, profil och däckstyp.

Till ett 82 profils däck av moderat bredd som ska läggas om på en oöm plåtfälg, där duger 2 hyffsade däckstål och en smehammare bra. Samtidigt som ett brett lågprofil av typen "som 3 varv eltejp runt fälgen" med förstärkta sidor som ska på en exclusive lättmaterial fälg kräver typ den bästa maskinen på marknaden med all tänkbar hjälputrustning för att gå vägen.

Men håller man sig bara i första delen utav "skalan" så fungerar säkert en manuell däckkrängare, tillsammans med rikligt med klet och lite känsla för jobbet bra och kan tjäna in sig på några få omläggningar.

Detta med att som privatperson komma med "internetdäck" till däckafirman är inte helt lätt för de att hantera.
Säg att klinchen ger sig på ett av däcken i samband med påläggningen. Då är firman skyldig till att ersätta detta = ge ett nytt däck till kunden, oavs hur mycket fabrikationsfel det än var. Hade de istället tillhandahållet däcken så hade de bara tagit det med sin leverantör, som i sin tur tagit det med tillverkaren/grossisten. Och skulle gummigubben själv klantat till det och råkat skada ett däck så hade de haft marginal till att ta det.
Nu måste de istället "överdebitera" för att få till de gånger då det skiter sig (sällan det är de billigaste dimensionerna det handlar om) och helst av allt skrämma bort dessa oönskade kunder.
Andreas.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Jag hade en gedigen manuell däck omläggare som vägde säkert ett halv ton, nylondäck var ända man akta sig för. Var tvungen lämna den när jag sålde förra huset och jag försökte verkligen(fick den av de jag köpte av) för de ej visste hur de skulle få ut den. Jag prova med min gamla traktor rubba inte ens den. Fan vad saknar den för den var underbar. Ska leta efter om jag någon bild på den.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Skriv svar