udda skapelser nya som gamla fordon

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE

Re: udda skapelser nya som gamla fordon

Inlägg av HSE »

Står som Volvo PV 1965 i registret i alla fall.
umekille

Inlägg av umekille »

projektbygge i tidningen wheels på 80-talet.
HSE

Inlägg av HSE »

Hade förmodligen varit mer värd om den varit renoverad till original skick i dag...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Inlägg av Peter Holbrant »

Får väl presentera Grabbens första egna skapelse för visst har han skruvat och fixat til egna projekt redan
men detta är ändå hans första egna bygge... Visst jag har bidragit med lite problemlösningar och
även som den ansvarsfulla far man ändå är sett till att bygget fick lite förstärkning även om mitt största bidrag var
att bistå med delar...

Men de började med att grabben släpade hem en gammal permobil.
Sen parades den ihop med en axel o broms från en barn fyrhjuling samt en gammal Sachs trampmotor med en agge 60cc högkompstopp och kyrkport.
En rambit från en Komar en tank från en Tomos lite gamla handtag vires o järnskrot samt ett bilbatteri(ska tydligen få stereo senare)
idag394.jpg
idag393.jpg
idag395.jpg
Visst svetsar och byggkvalitet kan naturligtvis vara bättre men de håller och med en rastlös 16årig grabb som bara vill bli färdig
så tycker jag ändå de är ett kul och bra bygge...

Ja fick efter första provturen se till att de vart en för säkerhets skull förstärkning av ramen då jag brände fast en
modifierad bärarm till en volvo undertill..
idag396.jpg
Minskar olycksrisken och även sannolikheten att skapelsen håller ihop längre än den är "rolig"
och jag kan återta delar till nått eget bygge...

Kan i alla fall säga att med 60cc vart den sjukt stark men ändå vart toppfarten högre än manöverförmågan.
de lilla framhjulet får kämpa för att svänga ekipaget om man gassar på för mycket. Men de klart toppfarten mångdubblats
o styrkan likaså...
HSE

Inlägg av HSE »

Får mig att tänka på när jag var 15, då var det en grabb i gänget, Göran, som snickrade ihop vad som närmast var en lådbil med en 125cc CZ motor i. Drivning bara på ett bakhjul visade sig vara lite opraktiskt på grusvägarna han körde på :D Men absolut livsfarlig konstruktion. Men det som tillslut kostade Göran hälsan var när han låg och skruvade under en bil på en parkering och den rasade ned på honom. Han överlevde men med svåra handikapp och är nu borta sedan många år :(
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

En story som tog, beklagar bortgången. Ja såna idéer fick min nu 17 son vid 13årsålder, var tur att han ej hitta större än 30cc maskin han fick, den rulla aldrig för man köpte en cross till han som han sen körde sönder.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
HSE

Inlägg av HSE »

Ja Göran var en historia i sig fast det är utanför ämnet. Han hade en far som klådde honom med livremmen berättade han. Hans mor rymde från gubben genom ett fönster en natt och kom inte tillbaka. Göran var duktig på maskiner, samlade på Jeepar och körde en Ford Thunderbird.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Hemskt ändå
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
HSE

Inlägg av HSE »

Ja, gäller att palla under bilen om man hissat upp den och skall krypa under. Brukar gå någon hemma mekare varje år när bilen rasar ned.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Peter Holbrant skrev: 15 sep 2025, 06:17 Får väl presentera Grabbens första egna skapelse för visst har han skruvat och fixat til egna projekt redan
men detta är ändå hans första egna bygge... Visst jag har bidragit med lite problemlösningar och
även som den ansvarsfulla far man ändå är sett till att bygget fick lite förstärkning även om mitt största bidrag var
att bistå med delar...

Bild
Wow! :thumb:
Skriv svar