1969-1971 DBS Sport projekt
Re: 1969-1971 DBS Sport projekt
men såna hastighetsmätare är väl dyra för de satt bara på dyra moppar, men du hittar nog en till
Är nog så, finns nytillverkade 100km/h VDO men när nån dyker upp kostar de mycket pengar. Kommer ha Sachs EKF i Dbs Sporten.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Sitter mätardrivningen på ett hjul, eller i motorn på DBS? Det är snyggt och roligt med en fungerande mätare, men har för mig att mätarna visar fel på Sachs om man kör drevat med drivningen på motorn.
Har plats för en mätare på stummisen men kör med täcklock istället och satte inte ens i drivningen när jag renoverade mina motorer, varken i min handväxlade eller fotväxlade. Kör med en pytteliten cykeldator med gps och det är väl som att svära i kyrkan här.

Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Måste kolla framhjulet imorgon, ser inget på EKF/4 maskin som är där man har nån drivning till hastighetsmätare. Tog nästan för givet att det var framhjul drivning till hastighetsmätare.
Standard har EKF ingen hastighetsmätardrivning på motorn men det går att montera, gjorde så på min.
Och jag tvärtom på min KFS. Satte inte i snäckdrevet på kickaxeln heller, samt en plugg med urluftning där drivningen ska sitta i blocket. Härligt med Sachs som är lite modulära och man kan bygga om enkelt.

Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Efter middag var man ute kolla framhjul, hitta inge nav uttag på det navet. Kolla bilder på DBS sport man sparat och man ser ej hur, så måste vara motordriven mätare. Min Sachs EKF/4 trots norskt motor har ingen drivning så blir bara lock på på lamphuset.