Aspen?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:Jag har viss erfarenhet av Alkylatsoppa i moppe (flera olika märken inte nebart Aspen), Körde min ganska rejält vässade Puch Montana GL på detta och det gick kanon. Alkylat var det enda som funkade allting annat spikade den på, 95-98oktan funkade inte, det bara spikade, likaså med Shells V-Power som ska hålla 99oktan. Ska dock nämna att med ett komp uppmätt till extrema 12bar så käkades toppackningarna på löpande band så fort det började spika.

Problemet att åka med alkylat i en vässad bruksmaskin är att 30kr liter är mycket pengar när det går åt 10-20liter på en vecka

Däremot kan jag säga att oljan i åtminstone aspen är kanonsaker, ingen skitolja som någon annan skrev. Efter 2000mils aktiv körning sedan kolvbyte så såg kolv och ringar ut som splirrans nya. Kolvtoppen var bara svagt brunfärgad och avgasröret var knappt en enda sotflaga inuti. Och då pratar jag om en maskin som uppmättes till 9600varv per minut vid fullt spjäll vilket var där den oftast kördes.

Så för den som åker moppe med gott om krut förslår jag Aspen. Det räcker långt.

Nymans 2013 8)
Menar du att du kör med de 2 procenten olja som är i den färdigblandade soppan eller tillsätter du extra? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skitolja om man jämför ..
Allt är relativt

är mest impad av en vässad moped som håller för aktiv körning 2000 mil !!!!
Knappt hört talas om någon som klarar det ... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt inlägg Nymans 2013,kul men någon som kört några mil.. slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bättre med topppackningar som går än hål i kolven :cry:
det blir så varmt mellan bena :? <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

pangerva skrev:
Nymans2013 skrev:Jag har viss erfarenhet av Alkylatsoppa i moppe (flera olika märken inte nebart Aspen), Körde min ganska rejält vässade Puch Montana GL på detta och det gick kanon. Alkylat var det enda som funkade allting annat spikade den på, 95-98oktan funkade inte, det bara spikade, likaså med Shells V-Power som ska hålla 99oktan. Ska dock nämna att med ett komp uppmätt till extrema 12bar så käkades toppackningarna på löpande band så fort det började spika.

Problemet att åka med alkylat i en vässad bruksmaskin är att 30kr liter är mycket pengar när det går åt 10-20liter på en vecka

Däremot kan jag säga att oljan i åtminstone aspen är kanonsaker, ingen skitolja som någon annan skrev. Efter 2000mils aktiv körning sedan kolvbyte så såg kolv och ringar ut som splirrans nya. Kolvtoppen var bara svagt brunfärgad och avgasröret var knappt en enda sotflaga inuti. Och då pratar jag om en maskin som uppmättes till 9600varv per minut vid fullt spjäll vilket var där den oftast kördes.

Så för den som åker moppe med gott om krut förslår jag Aspen. Det räcker långt.

Nymans 2013 8)
Menar du att du kör med de 2 procenten olja som är i den färdigblandade soppan eller tillsätter du extra? :?
Använde ingen extra olja över huvudtaget i den maskinen. Den oljan som finns i soppan är fullt tillräcklig

S_Compakt skrev:Skitolja om man jämför ..
Allt är relativt

är mest impad av en vässad moped som håller för aktiv körning 2000 mil !!!!
Knappt hört talas om någon som klarar det ...
Jag var andra ägare på maskinen och föregående var en äldre gubbe som pga ett synfel aldrig fick ta bilkörkort, han köpte Puchen ny 1982 och tillryggalade 1300mil under sitt ägande. Sedan kommer jag in i bilden då dödsboet säljer moppen till min mamma för 6000kr (Juni 2007). Moppen vässas omedelbart med grovkrök, dragen plugg och större munstycke. när mätaren slår över till 1400mil, har jag precis fått tag i en 15mm bing som monteras tillsammans med ett 12kuggars framdrev, köper ett garagegolvsplanat topplock och får det fräst för att få 100%planhet, kompet mäts upp till 12bar. Mätaren slår över till 1500mil och lite pengar rammlar in. En Bing 17mm ubåt köps och monteras tillsammans med ett 14drev. Mopeden toppar 65 enligt originalmätaren, medans GPSen säger 62km/h. Vi denna hastighet varvar den enligt uträkning ca 9700rpm. I år bytte jag bort mopeden och den hade då rullat 2631mil. Då hade jag precis sotat ur den och kollat över kolv/cylle. Inte ett spår av förslitning. Vid kristillfällen då det inte fanns tillräckligt med pengar till Aspen soppa fick munstycke vridas upp 1-1,5varv för att undvika spikningar. Självklart orsakade det kraftigt påställda munstycket att mopeden fyrtaktade och man fick nöjja sig med 50-55km/h.
zappafan skrev:Härligt inlägg Nymans 2013,kul men någon som kört några mil.. slider_cheers.gif
Jag är lite av en milslukare så för mig är det inte så märkligt
bodda skrev:bättre med topppackningar som går än hål i kolven :cry:
det blir så varmt mellan bena :?
Aldrig behövt uppleva hål i kolven men som du beskriver det låter det inte roligt alls

MR CHOPPER 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

G-son skrev:E85 har blivit ett rätt populärt budgetprestandabränsle, etanolens relativt kraftiga kylning under avdunstningen gör att den bör passa rätt fint i luftkylda motorer.
Åkte ett helt år med E85 i min Stockholmare
Fick borra upp munstycket som nålen sitter i för att den skulle få rätt blandning.
Jag märkte ingen skillnad men dom som åkte efter undrade vad jag hade i tanken
Eftersom vanlig olja inte blandar sig med E85 så körde jag med Casrol R40
Det luktade inte gammal moppe precis <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Matte

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har alltid kört mina motor- och röjsågar på 2%-blandningen helt utan problem. Och för tydlighetens skull; Äldsta maskinen är en 60-tals Stihl röjare på 6 hästar, och den lever inget enkelt liv kan jag lova... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar