Trimning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Thord Marklund

Trimning

Inlägg av Thord Marklund »

Trimning.
Enkelt att trimma om man ska trimma en rieju mrt enduro 50.
Det är bara plocka bort katalysatorn och höja nålen ett steg och växla upp den med 13kugg framdrev så gör den 70km/h i teorin.
Det är 11kugg original framdrev på den nu och sänkt nål och katalysatorn sitter kvar på den nu samt att den har 27m.m:s smalkrök, mätt invid cylindern på den så måtten stämmer på avgassystemet och 16m.m dellorto förgasare med spjäll choke.
Rieju mrt årsmodell 2001 får köras på 95e10oktan och den jag kör är ännu snålare ställd och går köra dag ut och dag in utan problem.
Etanolen har 104 i oktantal och ser till bland annat att motorn inte knackar, har du sett om någon satt en bit el tejp på tanklocket?
Då brukar motorn stanna automatiskt.
Ett enkelt sabotage.
Senast redigerad av Thord Marklund den 09 nov 2025, 09:11, redigerad totalt 4 gånger.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Re: Trimning

Inlägg av Lolalola »

Låter ju kalas! :thumb:
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Thord Marklund skrev: 29 okt 2025, 14:21 Trimning.
Enkelt att trimma om man ska trimma en rieju mrt enduro 50.
Det är bara plocka bort katalysatorn och höja nålen ett steg och växla upp den med 13kugg framdrev så gör den 70km/h i teorin.
Det är 11kugg original framdrev på den nu och sänkt nål och katalysatorn sitter kvar på den nu .
Så är det nog Thord.

Men Reiju är ju inte riktigt en veteranmoppe, så du kanske ska köra infon om den i din gamla tråd ÖVRIGT i kategorin ÖVRIGA FORDON.
viewtopic.php?t=22621
Thord Marklund

Men. Kan bli en veteran moped.
Apropå honda dream 50 så går den ju bara sämre med ett svart trim avgassystem enligt Youtube videon och är inte värd sitt pris ute på marknaden.
Var inte club Victoria ett forum för alla mopedister eller?
Övrigt tråden finns inte längre.
El mopeder är välkomna och det är inte veteran mopeder precis.
El mopeder trimmar man genom att hålla in bromsarna och ge full gas sedan gör dom nästan 70km/h enligt Youtube videon.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Sen ska man inte tro på ALLT man ser och hör på nätet heller. :!:
Andreas.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Thord Marklund skrev: 31 okt 2025, 13:47 Men. Kan bli en veteran moped.

Övrigt tråden finns inte längre.
Självklart så blir även Reiju en veteran så småning om mistick_yes.gif

Jodå, ÖVRIGT-tråden finns kvar. Om du klickar på länken så kommer du till den viewtopic.php?t=22621
Thord Marklund

Du vill ha bort mej från forumet fast jag inget gjort hittills
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Thord Marklund skrev: 31 okt 2025, 17:55 Du vill ha bort mej från forumet fast jag inget gjort hittills
Absolut inte!
Så länge du har bra och trevliga inlägg så ska du absolut hänga med här på forumet Thord 👍👍👍

Men din Reiju är ingen Saxoped från 1956, så den passar bäst under rubriken ÖVRIGA FORDON, och varför inte i tråden ÖVRIGT då du ibland har lite "spretiga" inlägg som täcker allt från avgaspluggar till modellfärger.
Senast redigerad av SS440-80 den 14 nov 2025, 10:35, redigerad totalt 1 gång.
Thord Marklund

Ett pérson̈ angrepp.
Nåt för do.
El mopeder är inga veteran mopeder ändå vill vissa att den sorten som jag kör inte får vara med.
Kanelburks moped
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Spåra direkt här, visst kan du fråga trim på Rieju, allt handlar om rätt saker på rätt ställe, agrro hjälper inget. Detta är inget el och moderna mopeder forum direkt och visst Rieeju är ej veteran än och sett delas tidiga motorer användas i gammalt osv. Inte ladda med aggro.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Skåning

Inlägg av Skåning »

Thord Marklund skrev: 31 okt 2025, 17:55 Du vill ha bort mej från forumet fast jag inget gjort hittills
Thord Marklund skrev: 01 nov 2025, 07:44 Ett pérson̈ angrepp.
Nåt för do.
Tänk på att FELAKTIGT anklaga någon annan för något som den inte har gjort är också en form utav påhopp / angrepp!

Är helt säker på att det finns plats för ALLA här på forumet, bara de följer forumets uppsatta regler.
Har en tråd postats fel eller under trådens gång kommit till att ändra innebörd, så är jag säker på att någon mod. eller driftsansvarig för forumet kan flytta tråden dit den bäst platsar.
El mopeder är inga veteran mopeder ändå vill vissa att den sorten som jag kör inte får vara med.
Kanelburks moped
Tror detta var ett ickeproblem då forumet startades, för på den tiden var det nog bara de tilltänka mopederna som var veteranare. Och allt efter som åren gått så har även (de då) "nya mopederna" uppnått en ålder där de också utifrån det klassas som veteranmoped.
Dock står det såklart forumägarna fritt att avgöra vad som ska/bör diskuteras här. Oftast löser sig sådana saker av sig själv då frågor och trådar som rör "för nya" mopeder brukar dö ut av sig själv då kunskapen och intresset för sådant generellt är ganska svalt här.
Andreas.
Thord Marklund

Det brukar även övriga mopeder göra.
Dö ut av sig själv.
Det är inte säkert att det finns några mopeder annat än el mopeder 2050 taget från nyheterna svt.
Enligt open AI så går inte rieju mrt enduro mera än 75km/h och varvar 11.000rpm och då ger motorn 4hkr .
Men. Accelererar desto snabbare istället.
Får inte trimma så jag gjorde motsatsen och ströp den istället och den gick bara bättre.
Enligt du passar den bäst i limbo och du litar inte på datorn eftersom den inte kan ljuga.
Tar jag bort katalysatorn så har jag en bakhjulsraket och Tar jag bort varvstoppet så har jag bara skrot inom kort för varvstoppet är ett motorskydd.
13kugg framdrev och 52kugg bak så gör den 85km/h i hastighet I trafiken logiskt sett.
Senast redigerad av Thord Marklund den 02 nov 2025, 17:57, redigerad totalt 6 gånger.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Tror ej jag, finns alltid en klick som kommer alltid se till att gammalt rullar, oavsett vad eu as och Stockholm osv håller på med. Bilmässigt kommer det inom 10-15 vara hög procent EL för alla stora märken kommer sluta tillverka fosilbränt till 2033. Men mc och mopeder går på Aspen mm.
Sen innan Usa slutar pumpa olja det kommer ta många år rent krasst. Sen resten Afrika och särskilt Asien tror de skiter i vad Europa håller på med. Sen i Asien dominerar mc och mopeder 70-100cc och mycket är ifrån 1970tal. Ock de kommer ej bry sig om 2050 där.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Thord Marklund

Då blir jag tvungen köra på aspen 4-takts bensin eller göra som jag brukar tanka från pump.
Open AI är som en kokbok.
Tänker ej köpa aspen ,Tänker fortsätta tanka från pump så länge det går.
För cirka 33år sedan körde jag trimmat i 13års tid, mustang, puch m50 racingen, Suzuki k50z, honda mt5 sport, dt50mx så säg inte att jag hämtar allt från nätet.
Så länge jag tankar från pump så finns det att tanka att tanka från pump och jag kör på bilbensin dessutom utan oljeinblandning.
Det är inte speciellt miljövänligt med en massa tomdunkar sedan är inte värmen människans fel utan polvändningens
Fel.
Oavsett vad dom gör så kommer värmen öka globalt.
Sista trimmade 30-nationella mopeden i mitt fall var en Suzuki ts50x som gick orent P.g av att jag inte fick i 67,5:s huvudmunstycke som var originalet.
Den skulle ha gjort 60km/h med 67,5:s huvudmunstycke och 32m.m:s trimavgassystem och ngk pbr 7 hs tändstift på 95oktan och separat smörjning och haft 3hkr I motoreffekt.
Thord Marklund

Det finns en trimsatts bestående av ett 13kugg framdrev några packningar och ett munstycke till rieju mrt enduro ute på marknaden
Låst