Zundapp knackar
Zundapp knackar
Hej!
Har lagt märke till att min zundapp knackar distinkt på tomgång. ökar man varvtalet något så försvinner ljudet.
Ljudet försvinner även om jag drar in kopplingen vid tomgång.
I övrigt fungerar kopplingen som den ska. Vad tror expertisen att jag har gjort för fel?
Lager i kopplingscentrum är nytt, nya lameller och förstärkta fjädrar. Kan det vara inshimsningen som är för tight?
Har lagt märke till att min zundapp knackar distinkt på tomgång. ökar man varvtalet något så försvinner ljudet.
Ljudet försvinner även om jag drar in kopplingen vid tomgång.
I övrigt fungerar kopplingen som den ska. Vad tror expertisen att jag har gjort för fel?
Lager i kopplingscentrum är nytt, nya lameller och förstärkta fjädrar. Kan det vara inshimsningen som är för tight?
Re: Zundapp knackar
Svarar mig själv så får man de bästa svaren.. Ha ha!
Beställde en Jasil rakskuren kopplingskorg så får vi se om det hjälper. Blir väl ett evigt vinande oljud istället
Beställde en Jasil rakskuren kopplingskorg så får vi se om det hjälper. Blir väl ett evigt vinande oljud istället
Lycka till 
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Snart dags för provstart men givetvis måste man ha lite motgångar.. var tvungen att fila lite på motorblocket för att få dit korgen.
Sedan när man fått ihop hela kopplingen märker jag att en av de nitade pinnarna har släppt i plattan när jag ska gänga ner m4 muttern.
Plattan är bytt nyligen så det måste vara dålig kvalitet (Jasil). Får slakta en annan orignalkoppling jag har och ta plattan därifrån.
Sedan när man fått ihop hela kopplingen märker jag att en av de nitade pinnarna har släppt i plattan när jag ska gänga ner m4 muttern.
Plattan är bytt nyligen så det måste vara dålig kvalitet (Jasil). Får slakta en annan orignalkoppling jag har och ta plattan därifrån.
Det var tråkigt
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Zündapp som är så jävla tråkig att byta koppling på också. Skönt att du väl inte hann skruva ihop allt innan du upptäckte den läsa grejen.
Ja det är rätt så segt att skruva ihop. Men nu är den uppstartade igen med ny kopplingskorg och knacket är borta 
Fint att det löste sig 
Ja nu är det bara att invänta våren 
Ett knack som bara hörs på tomgång och försvinner när du både gasar och drar in kopplingen brukar ofta peka på spelet i kopplingsdelen. Om du redan bytt lameller, fjädrar och lager i kopplingscentrum så är det absolut möjligt att inshimsningen blivit lite för tight eller att något ligger precis på gränsen.
Kolla spelet i kopplingskorgen och centrumet en gång till, samt att shimsningen inte låser upp saker för hårt när motorn går på lågt varv. Vissa förstärkta fjädrar kan också ge extra ljud på tomgång om de inte ligger helt jämnt. Inte ovanligt på Zundapp att det knackar lite pga justeringar där.
Börja med att kontrollera shims och spel – det är oftast där problemet sitter
Kolla spelet i kopplingskorgen och centrumet en gång till, samt att shimsningen inte låser upp saker för hårt när motorn går på lågt varv. Vissa förstärkta fjädrar kan också ge extra ljud på tomgång om de inte ligger helt jämnt. Inte ovanligt på Zundapp att det knackar lite pga justeringar där.
Börja med att kontrollera shims och spel – det är oftast där problemet sitter
Hej!
Det ligger nog något i det du säger för när jag skulle återmontera så kollade jag med en indikatorklocka och det var tight.
Så jag plockade bort 0,1mm.
Det ligger nog något i det du säger för när jag skulle återmontera så kollade jag med en indikatorklocka och det var tight.
Så jag plockade bort 0,1mm.