Trimning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Snickerdoodle

Re: Trimning

Inlägg av Snickerdoodle »

För cirka 33år sedan körde jag trimmat i 13års tid, mustang, puch m50 racingen, Suzuki k50z, honda mt5 sport, dt50mx så säg inte att jag hämtar allt från nätet.

Du hämtar allt från nätet. staff_italiamac_fastidioso.gif
umekille

Inlägg av umekille »

Jag får bygga min Alabama tillbaks original...
har 2-prickar för fortkörning nå år framöver
så dumt chansa om man blir stoppad med
moppen...
Thord Marklund

Inlägg av Thord Marklund »

Det finns en avgasplugg i avgasröret på puch dakotan, dra den och den blir vridmoment starkare och låter mera.
Men. Det är trimning och olagligt.
Avgaspluggen är maskerad för att inte synas.
Användarens profilbild
SG2

Inlägg av SG2 »

aldrig haft med puch att göra, och puch dakota är väl en dyr moppe?
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Thord Marklund skrev: 21 nov 2025, 12:44
Kan du beskriva den och dess placering?
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Det blir spännande :D
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Thord Marklund

Avgaspluggen sitter i mynningen på avgaskröken på yamaha dt50mx och har en svettsring som man måste slipa bort därefter rycker man ut den med hjälp av en traktor bult och ett speciellt verktyg sedan man fäst avgaskröken i ett skruvstäd då kommer det ut en cirka 10cm lång grej och det är Avgaspluggen på yamaha dt50mx kröken
Thord Marklund

Katalysatorn är flera saker samtidigt på klass ett eu moped rieju mrt enduron.
1:avgasplugg.
2.avgasrenare.
3.dämpar ljudet .
Utan Katalysatorn gör den 65-70km/h .
Det går att bränna ur katalysatorn.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Eu moped ursh de är ej meck vänliga alls, fått få igång 2st såna till 19åringen. Han bör sälja den sista han kvar i min bok, fan så Flexern var bättre än en plast moppe som är ursh och blä i min bok.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Thord Marklund skrev: 22 nov 2025, 15:50 Katalysatorn är flera saker samtidigt på klass ett eu moped rieju mrt enduron.
1:avgasplugg.
2.avgasrenare.
3.dämpar ljudet .
Utan Katalysatorn gör den 65-70km/h .
Det går att bränna ur katalysatorn.
Hej!

Ett förtydligande för dem som inte är så bekanta med katalysatorer...
Att det överhuvudtaget finns en katalysator på din moped kommer sig utav att den behövs för att klara emissionskraven!
En katalysator är en relativt dyr komponent, att dämpa ljud eller utgöra en effektbegränsning är ENDAST bieffekter.
Att dämpa ljud eller (och) begränsa prestanda går att göra med mycket billigare medel.

Nu sitter den där och har som sagt sina bieffekter förutom att förbättra avgasemissionerna.
Jag har ingen erfarenhet av hur man avgasrenar små enkla tvåtaktsmotorer, däremot har jag koll på både personbilar och tunga fordon, men det är ju en annan sak. GISSAR på att det är en enkel katalysator för att minska främst HC och i förstås CO, det förra behövs verkligen på smutsiga tvåtaktare.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Tacke 1950-1980tal när man kan gasa utan bry sig om blaj moped. Vad skillnad på vad uppsläpp är det på en skala emot bilar ändå. Tror ej mopedister 3-50 mil om året är problemet då det sker juni till augusti thats it. Bilar är året runt. Skrota bort alla gamla Volvo pre 2008 kommer ej hända utanför en stad eller ens samhälle som Tärnsjö. Och nej röstar aldrig på Miljö partiet heller. Nästan så jag går ut och startar min 1969 Dodge Charger med 7,5l V8 för att. Länge leva 1960-80tal :D
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag tror inte heller att mopeder utgör det största hotet mot vår miljö när det gäller emissioner, UNDANTAGET vissa asiatiska länder där massor av vanvettigt skitiga tvåtaktsmotorer invaderar städer.
Veteran/Hobbyfordon står sannolikt för en löjligt liten del av Sveriges miljöfarliga utsläpp, men man både kan och bör göra det man rimligtvis kan göra för att i vart fall begränsa "svineriet".
Jag kör de flesta av mina "hobbymotorer" på alkylatbensin (utom dieslarna förstås...), ärligt talat mest för att minska den interna nedsmutsningen i motorn.

Charger -69 är snygga!
7.5 l, då har du cylinderkaliber lite över 440?

Däremot skall vi nog vara glada över att vi slipper bensin med tetraetylbly, även om den luktade "godare"...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Thord Marklund skrev: 21 nov 2025, 12:44 Det finns en avgasplugg i avgasröret på puch dakotan, dra den och den blir vridmoment starkare och låter mera.
Men. Det är trimning och olagligt.
Jag undrade om den på Puch Dakota förstås. Kan du beskriva den och dess placering?
Vill även minnas att du nämnt den där avgaspluggen i samband med en Racing vars ljuddämpare du gav dig på.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Trimmad 440 magum, Dodge så klart :D
Thord Marklund

Puch m50 racingen hade hur synĺig avgasplugg som helst
Låst