Olycksstatesiken [samlingstråd]

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Thord Marklund

Re: Olycksstatesiken [samlingstråd]

Inlägg av Thord Marklund »

Så internationella mopeder är inte välkomna här.
Det är samma som på moderna bilar (hel fordonsgodkända)
Motorfordon, nummer är även eu mopeder hel fordonsgodkända.
Denna gjorde nästan 60km/h med 8 pluggningar så det gjordes 2 extra pluggningar och det gav lite lägre motoreffekt och topp hastighet = 53km/h på mätaren.
Men. Även snålare motor och lägre varv.
Den opluggade motoreffekten är 2,2kw eller 3hkr = 70km/h med en annan utväxling.
Den här går mest på vridmomentet.
Motorn fick 10% för mycket bensin tidigare och drivpaketet håller bättre nu.
När andra höjer nålen så sänker jag nålen och nu har den 2,8hkr i motoreffekt ,förut hade den mer än 2,8hkr i motoreffekt.
Nu är den mer anpassad till 95e10oktan och släpper ut 8 gram mindre koldioxid.
Har tidigare prövat på ,på 1900-talet att vara krock docka i trafiken och det är inte kul. Rekommenderar det inte.
Senast redigerad av Thord Marklund den 30 jan 2026, 11:37, redigerad totalt 3 gånger.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Tolkar du vad-det-nu-är på det viset är det säkert så. I-)
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Du vet ju hur det blir hela tiden....
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Skåning

Inlägg av Skåning »

Vad jag vet så är det ytterst frivilligt att vara medlem på ett forum och troligen ännu mera frivilligt att vara aktiv och posta inlägg där...
Däremot passar inte alla forum för alla och allt (beroende på forumets struktur och riktlinjer) passar inte forumet!
Andreas.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Thord Marklund skrev: 22 jan 2026, 12:29 Så internationella mopeder är inte välkomna här
OM du läser vad det står överst på denna sida, så ser du "Raketsport's Mopedforum, Allt om veteranmopeder"
Jag ber dig läsa och förstå ordet veteranmopeder

Intresset för mopeder och resonemang kring mopeder som din är i princip NOLL!
Konstigare än så är det inte!

Det är VETERANMOPEDER som är det huvudsakliga intresset här!
Inte plastmopeder...
Thord Marklund

El mopeder kan vara livsfarliga, accelererar som en lätt motorcykel och det kan bära omkull lika snabbt som dom accelererar p.g av att dom går enbart på varv och får allt på en gång medans den jag kör går lika tryckt som ett sj lok på vägen
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Thord Marklund skrev: 27 jan 2026, 17:32 El mopeder kan vara livsfarliga, accelererar som en lätt motorcykel och det kan bära omkull lika snabbt som dom accelererar p.g av att dom går enbart på varv och får allt på en gång medans den jag kör går lika tryckt som ett sj lok på vägen
Hej!
Det är sant att eldrivna mopeder kan ges egenskapen att accelerera riktigt imponerande, detta kan tillskrivas elmaskinens intressanta egenskap att kunna leverera fullt vridmoment redan vid varvtalet noll! Det finns således rejält med dragkraft från stillastående, likt ett lokomotiv...
Det är generellt det maffiga vridmomentet redan från varvtalet noll som gör dem ytterst flexibla och ger dem egenskapen att kunna accelerera imponerande.
Som parantes kan nämnas att det finns elektrisk drivna bussar/lastbilar som har endast två växlar, då motsvarande fast med förbränningsmotor hade haft 12 växlar. (framåt)
Så ditt resonemang kring att elmopederna "går på enbart varvtal" fattar jag inte, men du får gärna förklara ditt resonemang.
Jag skall erkänna att jag har varken kört någon elmoped eller lätt motorcykel, kan inte påstå att jag längtar efter det heller.
Håller mig till riktiga mopeder, alltså veteranmopeder med själ och känsla!
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Varför ens ge han uppmärksamhet med samma melodi hela tiden, och aldrig ger sig hate-wall.gif
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Thord Marklund

Brukar sitta som på en motorcykel och bära ryggsäck då klarar man sig bättre om man krockar och släppa styret vid krock eller vurpa i trafiken +att då har man både ryggskydd och bagage rum på sorten som jag kör, för några år sedan råkade jag köra över en igelkott, igelkotten överlevde.
Men. Det blev att plocka taggar ur fram och bak däck när jag kom hem.
Jag använder varsel jacka året om så jag syns på 125meters avstånd i trafiken när jag kör I trafiken.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Varselklädsel är bra :thumb:
Thord Marklund

Försök att inte köra om det dyker upp ett mörkblått moln i år för det är åskmoln och jag har prövat köra i åskhagel tidigare och det är inte kul alls.
Man blir blästrad av åskhagel och kall och våt .
Januari och februari månad är dom tråkigaste månaderna här uppe I norr.
Kör på syntetiskt 2-taktsolja och syntetiskt 2-taktsolja är inte del syntetiskt 2-taktsolja och ger ingen rök och blandar sig med etanol så jag har kört 2-takt miljövänligt i trafiken och med syntetiskt 2-taktsolja får jag inte ett moln efter den och dessutom behöver den inte lika mycket 2-taktsolja för att göra samma sak.
Den 2-taktsoljan tillverkas på fabrik på kemisk vis.
Blir möjligen tvungen ducka ett par gånger då jag kör över lejonströmsbron varje gång för annars händer det en olycka portalerna är möjligen för låga för jag och eu moped klass ett rieju mrt enduron.
Tar helst inget för givet och kör helst singel i trafiken.
Annars kan jag bli ett huvud kortare.
60 cm tillgodo så jag klarar mig.
På del syntetiskt 2-taktsolja skär motorn ihop eftersom jag gjort en nål sänkning.
Visst kan Skellefteå vara hållbarast i Sverige om dom yngre som kör samma sort som jag gör som jag och kör på syntetiskt 2-taktsolja och 95e10oktan och 10 pluggningar på motorn typ snöskoter 2-taktsolja och 95e10oktan med sänkt nål och 62kugg bakdrev.
Har ju nästan halverat bränsle förbrukningen på den vid 45km/h .
Thord Marklund

Har ju haft en Suzuki ts50x tidigare och det kan vara så jag kände igen Suzuki ts125er.
Man kör på egen risk i april månad här uppe I norr för det kan vara 4 olika väder typer samma dag i april månad.
Planerad körning varje dag i april månad.
Tar eu mopeden, dit andra tar bilen på sommaren även om det är flera mil .
Miljövänligt och bra .
När jag lät sänka nålen sänktes även dbl:et på den från 71dbl till 68 dbl vid 45km/h ?
Det är lagligt ordna extra pluggningar på den om den går för snabbt.
Men. Inte ta bort pluggningar.
Det händer att polisen gör tjänstefel som Mikael 53 och hans eu moped på internet t ex.
Thord Marklund

Har tidigare blivit jagad av falska poliser i 80-tals bil i början av 2.000 talet som slutade jaga mej när jag kom in i dalkarlsliden ovanför Skellefteå i 54km/h för några år sedan.
600rpm vid 45km/h på sjätte växeln med original 11kugg framdrev och 62kugg bakdrev och den orkar trots pluggningar även uppför solbacken trot om ni vill trots 223kgs last med syntetiskt 2-taktsolja och 95e10oktan.
Användarens profilbild
aussiebob

Inlägg av aussiebob »

223 kg tvåtaktsolja och bensin, då klarar du dig ett tag.
Thord Marklund

Vägmätaren fungerar inte så jag kör på trippmätaren på den och det har fungerat i några år.
Själv väger jag 105kg och eu moped rieju mrt enduron 116kg + utrustning 223kg.
Hur man häver en sladd logiskt sett på en el moped..
Jo . Släpp upp gasen och styr emot.
Men. Bromsa inte för då blir det nog en omkull körning.
Fungerar bara på bensin mopeder.
En eu moped klass ett kan ha från 1,36hkr -5,44hkrs motoreffekt.
Körde 250km på 4 timmar tur och retur Malå för att fika enbart på dungers kafee med eu moped och behövde bara tanka 2 gånger, Skellefteå-Malå-Malå‐Skellefteå, éu mopeden tog bara cirka halv tank från Skellefteå-Malå, summa tur och retur cirka en tank i 45km/h med 1,36hkr i motoreffekt.
Syntetiskt 2-taktsolja blandar sig med etanol oavsett om det är 98oktan eller 95e10oktan.
Hela eu moped rieju mrt enduron vibrerar p.g av däcksmönstret.
Före nål sänkningen hade jag 3hkr i motoreffekt och nu 2,8hkr efter nål sänkningen.
Men. Nu går den rent istället.
Eu mopeder och el fordon har kilometer räknare.
801km =80,1mil och 250km =25 mil
På en tank körde jag tur och retur Malå från Skellefteå med 1,36hkr i motoreffekt med eu moped den dagen.
Den här kylan kommer att vara februari månad ut även om jag inte är någon metrolog.
Tänker inte börja försöka köra förrän i april månad ?
Här I norra Västerbotten fortsätter minusgraderna februari månad ut.
Skriv svar