Olycksstatesiken [samlingstråd]

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Thord Marklund

Re: Olycksstatesiken [samlingstråd]

Inlägg av Thord Marklund »

Eu moped rieju mrt enduron är billigare köra än el bil och har längre räckvidd än el moped.
Räckvidden för el moped är bara 90km medans eu moped rieju mrt enduron kan rulla betydligt mer än så innan tanken är tom enligt AI så kan den rulla 270km eller 27 mil.
Kör orange färgad eu moped för att jag vill synas í trafiken.
Polisen får väl göra en ny flygande besiktning på eu moped rieju mrt enduron och kamma noll än en gång för det som gör att den går 53km/h är inte trim utan slitage.
Det hjälpte knappt växla ner den för då ville den bara varva mera istället så då lät jag sänka nålen och det hjälpte eftersom den har direkt insug I vevhuset.
Nu håller den bättre och är piggare och går mjukt även i 53km/h och accelererar snabbare än originalet.
Jag för minskade munstycket 10% när jag lät sänka nålen I förgasaren.
Går endast göra på en inkörd motor med direkt insug I vevhuset.
Efter pluggning.
Vill inte ha fler munstycks förkalkningar och bli stående nånstans helst.
Men. Det går ju sänka nålen ett steg till.
Men då går den inte 53km/h längre.
Då bör den göra 45km/h på mätaren och 43,5 teknisk hastighet I trafiken som mest I hastighet I trafiken.
10kuggs framdrev ger bara högre rpm och 53km/h .
Pratar man med AI så börjar AI ljuga.
Men. Skriver man så Talar AI sanning.
Ströp bort 6km/h och den gick bara bättre i trafiken och nu går den bättre än originalet i acceleration.
Eftersom givaren sitter på bakhjulet på denna modell så blir felvisningen minimal på modellen på hastighets mätare.
I minusgrader rostar inget.
Har plasttank på den så tanken kan inte rosta.
2-taktaren drar 2,7 cl per km och det är nästan som en 4-taktare drar per km vid 53km/h och 2.100rpm på sjätte växeln.
Plusgrader idag.
Har lyckats få 22,3% verkningsgrad I 2-taktaren med hjälp av 95e10oktan och syntetiskt 2-taktsolja.
Thord Marklund

Rekommenderar inte rökfärgat visir för att då blir man blind i skuggan och ser inget när man kör.
Klart glas och cross hjälm och crossglasögon.
Rekommenderar jag av egen livserfarenhet.
Har prövat köra med öppen hjälm och ger tummen ner.
Och skulle jag ha kört utan hjälm så skulle jag vara ett spöke nummer för det är logiskt sett både olagligt och livsfarligt logiskt sett.
Brukar alltid kontrollera att hjälmen är fastspänd innan jag kör och under körning och är hakbandet inte fast fastspändt så kör jag in till vägkanten på ett lämpligt ställe och stannar och spänner fast det .
Dolmen

Inlägg av Dolmen »

Spännande
Thord Marklund

Jag använder ett finger för att kontrollera att hakbandet är knäppt på hjälmen under körning bland annat i trafiken i 45km/h .
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

I Kanada använder de fingret till att kolla graniten...
Thord Marklund

Men. Jag använder fingret för att kolla att halsbandet är knäppt annars blir det dyrt bland annat.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Var försiktig med fingret. Man vet aldrig var det varit.
Thord Marklund

Varför skulle jag inte veta var mina fingrar varit?
sedan brukar jag göra hjälm provet.
Det går ut på att försöka ta av mej hjälmen fast spänd på huvudet.
Går det går det bra så är hjälmen för stor.
5,1+grader ute just nu.
Jag är förresten vänsterhänt.
Motorn var för stor så jag lät förminska den förra året.
Det händer att jag får 2-taktsolja på fingrarna.
Men. Det tvättar jag bort bland annat med yes som är effektivt på 2-taktsolja.
Man slipper margarin och tvål då .
Glömde nämna att det är halvklart väder just här idag.
Hittills har jag inte fastnat på fartkameror p.g av att jag bara kör i 45km/h ì trafiken.
Senast redigerad av Thord Marklund den 04 mar 2026, 13:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
aussiebob

Inlägg av aussiebob »

Vilket finger skall man använda?

Använde du kylspay för att krympa motorn?
Thord Marklund

Nä. Jag lät montera ett par extra pluggningar istället i motorn så nu går den lite lagligare.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Senast jag pluggade var nog 1992 när jag gick elinstallatörsutbildningen... 🤔
Thord Marklund

Jo.men. Jag pratar inte om skolan utan bara om eu moped klass ett mopeden.
Det är vid 53km/h den drar 2,7 cl per km och vid 45km/h som den drar 2,5 cl per km i trafiken =2,5 dl per 10km blandad körning landsvägskörning.
Den accelererar som en lätt motorcykel och drar som en 4-taktare per km och är en 2-taktare och gör 53km/h och släpper ut 63gram per km och vid 45km/h släpper den ut 55gram per km och är på 49c.c.m och varvar 1.200rpm vid full gas och vid 45km/h 600rpm på sjätte växeln I trafiken även i uppförsbackar på syntetiskt 2-taktsolja.
Den 2-taktsoljan kommer varken upp ur marken eller havsbotten.
Samma mängd luft.
Men. 10% mindre bensin.
Motorn får totalt sett +13,7% mera syre än bränsle.
Ägget kom först sedan hönan.
10% marginal har sedan skär motorn ihop har jag.
Tomgångs varvet är 3.125rpm och då jag växlar upp så sjunker varvet för varje växel.
Annars skulle det inte gå att växla.
Bensin. Nu är mitt tips.
3.125rpm är både tomgångs varvet och max varvet på eu mopeden klass ett mopeden.
AI kan förklara hur den är konstruerad..
Motoreffekten varit 2,2kw eller 3 hkr och nu är den 2,1kw eller 2,8hkr i motoreffekt genom att jag lät göra en nål sänkning i den dels för miljöns skull och ekonomins skull och för att den skulle bli lite mera laglig.
Den förbränner blandningen bättre och avsevärt snabbare nu när jag kör i trafiken.
Lågan blir extra het när motorn får 13,7% mindre bränsle att förbränna.
Har värmtal 9 på tändstiftet.
När jag var tonåring körde jag mustang tt 50 cross special och puch m50 racing dom var blåfärgade båda två.
Skiv bromsar har ett namn och det är skitbromsar för antingen tar dom inte eller så hänger dom sig om våren.
Går det inte med bensin. Nu så försök med bensin priser.nu ?
53km/h minus 7-8km/h felvisning på mätaren = 45-46 km/h i reell hastighet I trafiken tekniskt hastighet .
Undvik nytvättade mackar om vederbörande inte vill ha vatten I bensinen förstås?
Vattnet kommer in bakvägen via munstycket I pumpen p.g av att dom använder högtryckstvätt.
Tänker fortsätta tanka vid pump även om dom inför 95e15oktan och 95e20oktan.
2-taktaren går nog bara lugnare och snålare.
Bero på om folk står och gapar då som när jag började med att tanka 95e10oktan I den?.
Mätaren ljuger minst 3% och nån varvräknare har jag inte så jag har försökt räkna ut varvet via utväxlingen och tomgångs varvet och kan knappt räkna.
6.000-7.000rpm som den tidigare yamaha dt50r enduro som hade samma motor som rieju mrt enduron.
+13,7% extra luft ger samma effekt som överladdning av motorn ( turbo effekt) på motorn utan turbo på 2-taktaren i trafiken.
Men. Den går inte lika snabbt längre i topp hastighet i trafiken.
Fungerar nog bara på eu moped klass ett med separat smörjning och direkt insug I vevhuset vad jag vet som körs på syntetiskt 2-taktsolja som blandar sig med etanol.
Men. Kan även gå på eu moped klass ett 4-taktare som tål 95e10oktan om dom har värmetal 9 på tändstiftet?
Som sagt var tidigare den har bara rullat cirka 1.200 mil.
Men. Motorn måste vara inkörd och man bör inte sänka nålen mera än ett hack maximalt annars kan Motorn skära ihop.
Har fått göra det japanska resupp provet med eu moped klass ett rieju mrt enduron många gånger ì trafiken.
Det går ut på att man ska inte ska skaffa sig tyngre fordon än att man ska kunna resa upp det själv från liggande läge i det läget är det bråttom p.g av att det strömmar bensin.
Jag lät göra en nål sänkning på min egen 34.000:- eu moped rieju mrt enduro som rullat 1.200 mil och fick en liten turbo effekt på den av 2018års modell.
Den går 5km/h långsammare .
Men. Accelererar snabbare istället.
53km/h istället för 57km /h i topp hastighet I trafiken.
95e15oktan och 95e20oktan ger bara högre överladdning i motorn av luft och 1-4km/h längre topp hastighet I trafiken.
För att få reda på hastigheten tar man tiden gånger sträckan.
Kör man 40km/h så tar det 60 minuter köra 40km, lär dig det Google.
Jag kör inte tyngsta 2-hjuliga eu mopeden, yamaha tzr50r är avsevärt tyngre än den som jag kör och den väger cirka 140kg körklar i trafiken och har 13,7 liters tank volym.
Pröva med syntetiskt 2-taktsolja så möjligen går den köra med avgaspluggen kvar I motorn och gör 45km/h ?.
Thord Marklund

När jag tvättar eu moped klass ett mopeden så spolar jag bara av den med vanligt kall vatten, inget schampo eller liknande.
Det är miljövänligare så.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Thord Marklund skrev: 05 mar 2026, 05:50 ..jag har försökt räkna ut varvet via utväxlingen och tomgångs varvet och kan knappt räkna.
Så tycker jag inte att du ska tänka och anse om dig själv, för visst kan du räkna! :thumb:
Det har du bevisat otaliga gånger i dina inlägg, med stor noggrannhet oavs om det gäller procent eller angivelse med flera decimaler.

Däremot kanske det är många som kan ifrågasätta de variabler som du sätter in i dina ekvationer. och hur du kommit fram till alla de... :roll:

Thord Marklund skrev: 20 mar 2026, 11:35 När jag tvättar eu moped klass ett mopeden så spolar jag bara av den med vanligt kall vatten, inget schampo eller liknande.
Det är miljövänligare så.
Om du inte använder ett allt för miljövidrigt rengöringsmedel, så är det faktiskt (ur miljöhänseende) bättre att tvätta riktigt rent med anpassat kem på en tvättanläggning (som renar och återvinner vattnet samt tar hand om ev. oljerester). Än att bara skölja av fordonet på en icke avsedd plats och/eller låta regnvatten och vattenstänk från vägbanan okontrollerat skölja bort skiten rakt ut i naturen under körning.
Andreas.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Skåning vet han :thumb:
Håller med honom mistick_yes.gif
Skriv svar