fp 50 problem
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
- Ort: skellefteå
fp 50 problem
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->köpte mig en centrum -54 men får den inte att gå något vidare, men här kanske det finns någon som har några tipps?
motorn har nya lager,tätningar, kolv, hornadcylle.
får inte ut någon effekt ur motorn, förmodligen är ju det ingen raket men den borte väl kuta i alla fall 30kmh och orka dra minna 70kg upp för en liten backe
någon som vet var tänpunkten på denna motor skall vara? , har flyttat allt som går på tändplattan men har forfarande minst 5mm kvar innan kolven är i topp?
kan problemet vara tändpunkten?
/fredde <!-- </EdIndex> --></div>
motorn har nya lager,tätningar, kolv, hornadcylle.
får inte ut någon effekt ur motorn, förmodligen är ju det ingen raket men den borte väl kuta i alla fall 30kmh och orka dra minna 70kg upp för en liten backe
någon som vet var tänpunkten på denna motor skall vara? , har flyttat allt som går på tändplattan men har forfarande minst 5mm kvar innan kolven är i topp?
kan problemet vara tändpunkten?
/fredde <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
- Ort: skellefteå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kanske är det fel munstycke i förgasaren, tycker det låter som han får för mycket.
tror det stod något med 50 eller 56 på det,svårt att se. <!-- </EdIndex> --></div>
bra då är förmodligen tändningen rätt i alla fall.Norman skrev:Förtändningen på denna motor är 4-4,5mm. Ovanligt mycket alltså
kanske är det fel munstycke i förgasaren, tycker det låter som han får för mycket.
tror det stod något med 50 eller 56 på det,svårt att se. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad sitter det för kolv i ?
Det finns dom som säger att det går att använda en Puchkolv med 10mm bult
Men puchkolven har inte kolvbulten på samma ställe
Den når inte upp till överkanten på cylindern och sen öppnas bara halva insuget
Det medför att du får sämre komp och tiderna på insuget räcker inte till nåt högre varv
<!-- </EdIndex> --></div>
Det finns dom som säger att det går att använda en Puchkolv med 10mm bult

Men puchkolven har inte kolvbulten på samma ställe
Den når inte upp till överkanten på cylindern och sen öppnas bara halva insuget
Det medför att du får sämre komp och tiderna på insuget räcker inte till nåt högre varv

Ordförande i Hallstamoppers 

- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även cyllen måste vara rätt. En vanlig JLO-cylle passar ju men har för litet insug.
FP50-cyllar är eftertraktade då de funkar som trimcyllar till G50.
Köper gärna en FP-cylle om nån har
<!-- </EdIndex> --></div>
FP50-cyllar är eftertraktade då de funkar som trimcyllar till G50.
Köper gärna en FP-cylle om nån har

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
- Ort: skellefteå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cylindern 1: har ca 14,5mm insug och ovalt in mot cylindern.
avgas runt hål och ovalt in mot cylindern
stämplad 19:53
cylinder 2:pisshål till insug ca 8mm (ögon mått) runt hela vägen in.
avgas ovalt hål hela vägen
stämplad 30km plus en massa siffror under stämpeln
cylinder foten är mycket lägre på cylinder 1 .
vilken cylinder är rätt?
försöker få den att gå med nr2, då nr1 har en djup repa. <!-- </EdIndex> --></div>
var tvungen ut och ta av cylindern.pangerva skrev:Även cyllen måste vara rätt. En vanlig JLO-cylle passar ju men har för litet insug.
FP50-cyllar är eftertraktade då de funkar som trimcyllar till G50.
Köper gärna en FP-cylle om nån har
cylindern 1: har ca 14,5mm insug och ovalt in mot cylindern.
avgas runt hål och ovalt in mot cylindern
stämplad 19:53
cylinder 2:pisshål till insug ca 8mm (ögon mått) runt hela vägen in.
avgas ovalt hål hela vägen
stämplad 30km plus en massa siffror under stämpeln
cylinder foten är mycket lägre på cylinder 1 .
vilken cylinder är rätt?
försöker få den att gå med nr2, då nr1 har en djup repa. <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nr 2 är en G50 cylinder. Den funkar inte på en FP50 om du inte borrar upp insuget motsvarande nr !.
Det borde väl gå att borra nr ! eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Det borde väl gå att borra nr ! eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det sitter en stenhård, nej diamanthård, plugg i alucyllarna.
Jag har en sådan som jag nästan tänkt skrota men som jag tänkte borra med små borr runt om för att se om pluggen går att ta ur.
När tid medges förstås.
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag har en sådan som jag nästan tänkt skrota men som jag tänkte borra med små borr runt om för att se om pluggen går att ta ur.
När tid medges förstås.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
- Ort: skellefteå
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
- Ort: skellefteå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
stora inpressade stål bussningar brukar jag svetsa ut. <!-- </EdIndex> --></div>
borde det inte gå att svetsa fast en glidhammare med typ en bult i ändan i pluggen helst lite mindre än hålet så pluggen drar ihop sig av svetsen och sedan knacka ut den??pangerva skrev:Ja det sitter en stenhård, nej diamanthård, plugg i alucyllarna.
Jag har en sådan som jag nästan tänkt skrota men som jag tänkte borra med små borr runt om för att se om pluggen går att ta ur.
När tid medges förstås.
stora inpressade stål bussningar brukar jag svetsa ut. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sen är det ju aluminium runt om så risken är väl att man står där med
ett stort hål och inget att fästa förgasaren i
Det skulle vara kul att se hur pluggen ser ut på "utsidan" <!-- </EdIndex> --></div>
Den är liksom helt ingjuten så man får slipa fram den förstcentrumfp50 skrev:borde det inte gå att svetsa fast en glidhammare med typ en bult i ändan i pluggen helst lite mindre än hålet så pluggen drar ihop sig av svetsen och sedan knacka ut den??
stora inpressade stål bussningar brukar jag svetsa ut.
Sen är det ju aluminium runt om så risken är väl att man står där med
ett stort hål och inget att fästa förgasaren i
Det skulle vara kul att se hur pluggen ser ut på "utsidan" <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 

-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
- Ort: skellefteå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nu fungerar den rätt så bra.
tack för hjäpen utan er på forumet hade det blivit många fler kvällar i garaget
tänkte kanske fixa den andra cyllen, men passar en flinta kolv?
såg att den fanns upp till 40mm <!-- </EdIndex> --></div>
har nu borrat upp insuget och slipat så det ungefär ser som orginalet,pangerva skrev:Nr 2 är en G50 cylinder. Den funkar inte på en FP50 om du inte borrar upp insuget motsvarande nr !.
Det borde väl gå att borra nr ! eller?
nu fungerar den rätt så bra.
tack för hjäpen utan er på forumet hade det blivit många fler kvällar i garaget

tänkte kanske fixa den andra cyllen, men passar en flinta kolv?
såg att den fanns upp till 40mm <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flintakolven är några tiondelar högre.
Går att fasa av kanten upptill så är det inga problem.
Bättre att börja med 39 eller 39,5 mm så har man en eller två chanser att borra igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Går att fasa av kanten upptill så är det inga problem.
Bättre att börja med 39 eller 39,5 mm så har man en eller två chanser att borra igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60