Planing av topp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Pars
Inlägg: 21
Blev medlem: 25 jun 2008, 23:00
Ort: Bollebygd

Planing av topp

Inlägg av Pars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har tänkt att plana en topp till min Sachs motor.
Frågor i samband med detta:
1. Hur mycket kan/ska man plana?
2. Är detta något man kan göra själv eller ska man vända sig till någon mekanisk firma som har någon bra fräs? <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 23 apr 2008, 23:00
Ort: GÖTEBORG

hm

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->varför skall du plana den då?
det lär bara läcka mellan topp och cylinder, sen får du lägga en kopparpackning där och du är tillbaks där du började,
skaffa en en topp där förbränningsrummet är större istället,
typ topp från den "stora" cylinder och toppmodellen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: hm

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
peter/gbg skrev:varför skall du plana den då?
det lär bara läcka mellan topp och cylinder, sen får du lägga en kopparpackning där och du är tillbaks där du började,
skaffa en en topp där förbränningsrummet är större istället,
typ topp från den "stora" cylinder och toppmodellen

?????????
Om man planar den fär man högre komp
(mindre förbränningsrum)

Det bästa är ju om man kan sätta upp den i en svarv
Men det krävs lite pyssel eftersom Sachs inte har tändstiftet i mitten

Det går att ta bort "förhöjningen" runt cylindern (ca 2mm) men kolla så inte
kolven tar i innan du försöker kicka igång den

Sen kan man (om det inte blir tätt) ha en kopparpackning från
Zündapp den är bara några tiondelar tjock <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 23 apr 2008, 23:00
Ort: GÖTEBORG

hm

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo det är klart det blir men detta ger så lite så det är knappt märkbart!
skall man trimma så gör man väl detta via cylindern?
bättre köpa en 3 1/2 och dra på en större toppBild
som här, den gör 70 knyck, <!-- </EdIndex> --></div>
amazonsport
Inlägg: 144
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av amazonsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart det går bra att plana den lite, jag gjorde det själv för ett tag sen genom att fila ner klacken på 2 mm.
Men det krävs att man är noggrann o kan fila jämnt, ta några tag diagonalt från ena hörnet sen byter du hörn hela tiden. Tar 10 min. och min Sachs ökade flera km/h efter detta.
Jag behövde ingen packning heller förresten. :D <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 23 apr 2008, 23:00
Ort: GÖTEBORG

hmmmm.

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaja men jag tycker inte det är rätt att råda nån som kanske inte har kunskaperna att fila ner delarna på en 40 år gammal moppe och sen tro att han kan köra i 8or runt kompisarnas eumoppar, finns mycket sönderborrat/filat skräp till salu på blocket där det mesta brukar hamna,
fila sönder en orginaltopp för att moppen skall gå 3 km fortare???
blir bara en moppe som varvar och låter trasig i motorn
är det inte bättre att göra rätt från början?
en lagom trimmad cylinder med andra drev kanske skulle göra märkbar skillnad, finns ju rätt bra cylindrar att köpa idag,
tycker personligen att 3 1/2 hästars som finns att köpa funkar bra och ger lagom effekt utan att man behöver kapa eller fila sönder halva motorn <!-- </EdIndex> --></div>
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En anledning skulle kunna vara att köra med etanol. Det klarar högre komp.
Så plana toppen du, och konvertera till etanol! <!-- </EdIndex> --></div>
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Inlägg av lasslo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det nu är så kinkigt att plana toppen på Sachs(jag har själv gjort det flera gånger med goda resultat), så plana nån mm på cylindern istället :)
Kolla först hur nånga mm du har tillgodo när kolven vänder.
Då slipper du ev problem med tätningen(OM du planar helt plant villsäga) Och du sabbar ingen fin orgtopp, cylindern är ju säkert redan lite trimmad :wink:

Jag har en pärontopp med pys(kass pys), den skruvade jag bort och drog i en bult som är längre(lagom lång så den inte slår i kolven), det minskade förbränningsrummet minst lika mycket som en hyffsad planing gör. <!-- </EdIndex> --></div>
Dbs panter, tufft 70tals stuk..
Andra gamla fordon med kylflänsar...
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett tips om man har planat för mycket. (Kolven slår i toppen)

Använd två cylinderfotspackningar, eller tre. För att höja cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: hm

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
peter/gbg skrev:jo det är klart det blir men detta ger så lite så det är knappt märkbart!
skall man trimma så gör man väl detta via cylindern?
bättre köpa en 3 1/2 och dra på en större toppBild
som här, den gör 70 knyck,

:shock: 70 me treåhalva, <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->70km/h med 50cc sachs är bra presterat! :headbang: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glädjemätare.. :pinocchio: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Glädjemätare.. :pinocchio:
Ska inte göra några personangrepp men här känns det som om det snarare handlar om glappkäft <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gör som Rexxy skriver.
Skruva av toppen och kolla hur mycket som kanalerna öppnar, för dom öppnar inte helt. Man vinner mera på att lyfta cylindern än att fila på toppen.
Det med pysventilen är rätt det gjorde vi som grabbar. Dessutom tog vi ett långt stift och satte flera tändstiftsbrickor under tills stiftet gick fritt för kolven, sedan slipade vi bort gängan på stiftet som var för lång inne i förbränningsrummet. Om gängan är oslipad sotar den igen och man får inte ur stiftet.
Luftburken körde vi utan och tillverkade en fin klamma som höll luftfiltret.
Dessutom städade vi ur ljuddämparna och kollade ofta att avgasporten var ursotad. Vi åkte 62 km/ tim otrimmat :wink:
Dessutom hade cylindern skurit ett antal gonger så den var på 52 cc <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm, definition på "otrimmat" skiftar visst... :wink: eller kanske avsikten med att göra förändringar på moppemotorn, för visst var det väl för att åka lite fortare till korvmojen? 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar