Planing av topp
Planing av topp
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har tänkt att plana en topp till min Sachs motor.
Frågor i samband med detta:
1. Hur mycket kan/ska man plana?
2. Är detta något man kan göra själv eller ska man vända sig till någon mekanisk firma som har någon bra fräs? <!-- </EdIndex> --></div>
Frågor i samband med detta:
1. Hur mycket kan/ska man plana?
2. Är detta något man kan göra själv eller ska man vända sig till någon mekanisk firma som har någon bra fräs? <!-- </EdIndex> --></div>
hm
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->varför skall du plana den då?
det lär bara läcka mellan topp och cylinder, sen får du lägga en kopparpackning där och du är tillbaks där du började,
skaffa en en topp där förbränningsrummet är större istället,
typ topp från den "stora" cylinder och toppmodellen <!-- </EdIndex> --></div>
det lär bara läcka mellan topp och cylinder, sen får du lägga en kopparpackning där och du är tillbaks där du började,
skaffa en en topp där förbränningsrummet är större istället,
typ topp från den "stora" cylinder och toppmodellen <!-- </EdIndex> --></div>
Re: hm
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
?????????
Om man planar den fär man högre komp
(mindre förbränningsrum)
Det bästa är ju om man kan sätta upp den i en svarv
Men det krävs lite pyssel eftersom Sachs inte har tändstiftet i mitten
Det går att ta bort "förhöjningen" runt cylindern (ca 2mm) men kolla så inte
kolven tar i innan du försöker kicka igång den
Sen kan man (om det inte blir tätt) ha en kopparpackning från
Zündapp den är bara några tiondelar tjock <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg skrev:varför skall du plana den då?
det lär bara läcka mellan topp och cylinder, sen får du lägga en kopparpackning där och du är tillbaks där du började,
skaffa en en topp där förbränningsrummet är större istället,
typ topp från den "stora" cylinder och toppmodellen
?????????
Om man planar den fär man högre komp
(mindre förbränningsrum)
Det bästa är ju om man kan sätta upp den i en svarv
Men det krävs lite pyssel eftersom Sachs inte har tändstiftet i mitten
Det går att ta bort "förhöjningen" runt cylindern (ca 2mm) men kolla så inte
kolven tar i innan du försöker kicka igång den
Sen kan man (om det inte blir tätt) ha en kopparpackning från
Zündapp den är bara några tiondelar tjock <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
- Ort: Skåne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart det går bra att plana den lite, jag gjorde det själv för ett tag sen genom att fila ner klacken på 2 mm.
Men det krävs att man är noggrann o kan fila jämnt, ta några tag diagonalt från ena hörnet sen byter du hörn hela tiden. Tar 10 min. och min Sachs ökade flera km/h efter detta.
Jag behövde ingen packning heller förresten.
<!-- </EdIndex> --></div>
Men det krävs att man är noggrann o kan fila jämnt, ta några tag diagonalt från ena hörnet sen byter du hörn hela tiden. Tar 10 min. och min Sachs ökade flera km/h efter detta.
Jag behövde ingen packning heller förresten.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
hmmmm.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaja men jag tycker inte det är rätt att råda nån som kanske inte har kunskaperna att fila ner delarna på en 40 år gammal moppe och sen tro att han kan köra i 8or runt kompisarnas eumoppar, finns mycket sönderborrat/filat skräp till salu på blocket där det mesta brukar hamna,
fila sönder en orginaltopp för att moppen skall gå 3 km fortare???
blir bara en moppe som varvar och låter trasig i motorn
är det inte bättre att göra rätt från början?
en lagom trimmad cylinder med andra drev kanske skulle göra märkbar skillnad, finns ju rätt bra cylindrar att köpa idag,
tycker personligen att 3 1/2 hästars som finns att köpa funkar bra och ger lagom effekt utan att man behöver kapa eller fila sönder halva motorn <!-- </EdIndex> --></div>
fila sönder en orginaltopp för att moppen skall gå 3 km fortare???
blir bara en moppe som varvar och låter trasig i motorn
är det inte bättre att göra rätt från början?
en lagom trimmad cylinder med andra drev kanske skulle göra märkbar skillnad, finns ju rätt bra cylindrar att köpa idag,
tycker personligen att 3 1/2 hästars som finns att köpa funkar bra och ger lagom effekt utan att man behöver kapa eller fila sönder halva motorn <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det nu är så kinkigt att plana toppen på Sachs(jag har själv gjort det flera gånger med goda resultat), så plana nån mm på cylindern istället ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kolla först hur nånga mm du har tillgodo när kolven vänder.
Då slipper du ev problem med tätningen(OM du planar helt plant villsäga) Och du sabbar ingen fin orgtopp, cylindern är ju säkert redan lite trimmad![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jag har en pärontopp med pys(kass pys), den skruvade jag bort och drog i en bult som är längre(lagom lång så den inte slår i kolven), det minskade förbränningsrummet minst lika mycket som en hyffsad planing gör. <!-- </EdIndex> --></div>
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kolla först hur nånga mm du har tillgodo när kolven vänder.
Då slipper du ev problem med tätningen(OM du planar helt plant villsäga) Och du sabbar ingen fin orgtopp, cylindern är ju säkert redan lite trimmad
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jag har en pärontopp med pys(kass pys), den skruvade jag bort och drog i en bult som är längre(lagom lång så den inte slår i kolven), det minskade förbränningsrummet minst lika mycket som en hyffsad planing gör. <!-- </EdIndex> --></div>
Dbs panter, tufft 70tals stuk..
Andra gamla fordon med kylflänsar...
Andra gamla fordon med kylflänsar...
-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gör som Rexxy skriver.
Skruva av toppen och kolla hur mycket som kanalerna öppnar, för dom öppnar inte helt. Man vinner mera på att lyfta cylindern än att fila på toppen.
Det med pysventilen är rätt det gjorde vi som grabbar. Dessutom tog vi ett långt stift och satte flera tändstiftsbrickor under tills stiftet gick fritt för kolven, sedan slipade vi bort gängan på stiftet som var för lång inne i förbränningsrummet. Om gängan är oslipad sotar den igen och man får inte ur stiftet.
Luftburken körde vi utan och tillverkade en fin klamma som höll luftfiltret.
Dessutom städade vi ur ljuddämparna och kollade ofta att avgasporten var ursotad. Vi åkte 62 km/ tim otrimmat![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Dessutom hade cylindern skurit ett antal gonger så den var på 52 cc <!-- </EdIndex> --></div>
Skruva av toppen och kolla hur mycket som kanalerna öppnar, för dom öppnar inte helt. Man vinner mera på att lyfta cylindern än att fila på toppen.
Det med pysventilen är rätt det gjorde vi som grabbar. Dessutom tog vi ett långt stift och satte flera tändstiftsbrickor under tills stiftet gick fritt för kolven, sedan slipade vi bort gängan på stiftet som var för lång inne i förbränningsrummet. Om gängan är oslipad sotar den igen och man får inte ur stiftet.
Luftburken körde vi utan och tillverkade en fin klamma som höll luftfiltret.
Dessutom städade vi ur ljuddämparna och kollade ofta att avgasporten var ursotad. Vi åkte 62 km/ tim otrimmat
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Dessutom hade cylindern skurit ett antal gonger så den var på 52 cc <!-- </EdIndex> --></div>