Kolvbultsbussning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Mathias

Kolvbultsbussning

Inlägg av Mathias »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla glada :D
Tänkte ställa lite frågor om hur man får bort gamla kolvbultsbussningen och hur man får dit den nya på enklaste sätt? Och måste man göra hål i den?
Brotcha?

Mvh Mathias

(Race på lördag) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->avdragare brukar vara det bästa sättet att ta bort och montera den nya :wink:

är det inte hål borrat i bussningen så bör man göra det.

ja efter montering måste hålet brotschas <!-- </EdIndex> --></div>
NV

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du bör nog investera i en avdragare då du jobbar med kolvbultsbussningen.
Jan Ax (finns nog på detta forum) tillverkar en enkel och effektiv avdragare/pådragare för bl.a. sachs. Har själv använt detta verktyg som består av en bult, mutter, bricka och distanser och det funkar kanon.

Det är inte absolut nödvändigt att borra smörjhålen så länge man kör otrimmat och 4% oljeblandning. Har provat några motorer med detta och inget större slitage på kolvbulten har det blivit.
Kör du trimmat och på lägre oljeblandning bör du nog borra upp smörjhålen. Själv borrar jag för säkerhets skull upp hålen på de flesta bussningarna om det inte redan är färdiga hål.
En brotschning kan avslutningsvis behövas i de flesta fall om du inte har någon som är duktig på att tillverka bussningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Mathias

Inlägg av Mathias »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack pöjkar för svaren....jag får nog försöka tillverka en sån där avdragare och fixa en brotch också. :D

Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
Mathias

Inlägg av Mathias »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ny dag ny fråga......när man fått dit bussningen ska man köra med borrmaskin eller hur gör man?? Såg när jag tog ur tändstiftet att det var väldigt oljigt vad är fel då jag menar den går ju klockrent?

Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Mathias... :D

Lägger in några länkar av info. om byte av vevstacks bussningen enligt Sachs verkstadshandbok :!:

http://www.raketsport.com/handbok_sachs3.htm

Bild/sid Nr. 36 + 37 räknat uppifrån vänster vissar hur det görs enligt Sachsverkstadshandbok

Är för övrigt hämtat från http://www.raketsport.com/ som är en toppen sida... mefipallina_yahoo.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Mathias

Inlägg av Mathias »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack så mycket billykid :D . Jag har ju husqvarna "flinta" men det borde ju vara på samma sätt. Sen har jag inte dom där fina verktygen men det fixar jag med ngt hopplock. :wink:

Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bussningen är inget problem att byta, men du måste skaffa eller använd en bra ställbar brotsch för att få "sugpassning" på kolvbulten. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Angående litet hål för vevstaksbussning

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mathias...+ andra! När hålen blivit för lite efter montering av den nya vevstaksbussningen, OBS detta gäller bara vid en liten
bearbetning av vevstaksbussningen på några 100delar typ max 0,03 mm, vid större toleransfel skall man brotscha hålet :!:

Tillåtet mått för håldiametern är enligt Sachsverkstadshandbok 0,035 - 0,045mm. Är kolvbulten 12,00mm blir de 12,035 - 12,045mm

Har använt en gammal kolvbult, insord i ventilpasta för att förskitigt slipa upp hålet i den nymonterade kolvbultbussningen förhand.

PS det ska naturligtvis inte finnas slippasta i motorn & dess delar så en maskering med efterföljande noggran rengöring krävs efteråt .....:!:

Kanske kan vara nåt för dom/dem som inte har alla verktyg som man borde ha alla gånger....:idea:

Det har funkade för mig iaf, upp till vara å en att göra som jag gjort... :!: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj, säger ingenting så man slipper bli kallad idiot igen; men nu vet jag i varje fall vem som är det slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Mathias

Inlägg av Mathias »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad? <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har använt honaren till bromscylindrar :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir bara roligare. :lol: :shock: :D :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Mathias

Inlägg av Mathias »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och nu är det roliga slut för er för nu är det klart. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar