Zundapp 255 Bestyckning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59

Zundapp 255 Bestyckning

Inlägg av HVA59 »

Hej! Var bra längesen jag virrade mig hit nu!
Jag har en Zundapp Combinette från ca 1956 med 255 motorn. Den startar och går, har gjort lite diverse med tändning mm så nu funkar det som det ska. Men jag får inte den att gå riktigt bra på hela varvtalsregistret.
Där är ställbart munstycke, men det är väldigt känsligt, och om jag ställer det så att den går riktigt på fullgas så får den för snålt på lågvarv. Ställer jag den så den orkar gå vettigt på lågvarv så surar den ner sig och taktar en massa på fullgas.
Trottelnålen har jag redan i nedersta spåret (högsta läget) men det räcker visst inte.
Någon har varit och pillat på denna motorn innan, det märks. Den går bättre än vad 0.8 hästar borde göra, och varvar duktigt. Dock vet jag inte vad som är gjort, inget synligt, och förgasaren tror jag är original... Ej uppborrad heller.
Någon som vet vilken förgasare som satt original? Och vilken bestyckning den hade?
Nu har jag ju ställbart på huvudmunstycket, men jag tänker om man kan få tag på ett större nålmunstycke?
Kan ju vara att någon bytt ut trottelnålen med så den är fel... Jag vet som sagt inte riktigt. Men det hade varit skönt att kunna få den att gå bra på fullgas utan att känna risk för att den ska nypa under det :?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skåning

Re: Zundapp 255 Bestyckning

Inlägg av Skåning »

Mycket kan vara bytt, ändrat och ihopaklåpat efter bästa (/sämsta) förmåga på den under årens lopp. Och om den nu enligt dig verkar gå bättre än vad en 0.8 hk bör göra, så kan man lätt misstänka att allt inte är i org. utförande på den längre.

-Vad sitter där för någon förgasare på den idag och om du googlar lite på det, hur stämmer den förgasar beteckningen mot den motor och mopedmodellen?

-Hur ser det ut innan förgasaren, har du rätt luftfilter, kåpa och ev. anslutningsslang?

-Vilken typ utav bränsle kör du med?

-Funkar flottören som den ska och är nivån i flottörhuset ok (typ flödar inte över eller "går tom")?

-Hur är skicket på ditt ställbara munstycke, inga skador på dess nål eller säte (utgår från att det inte är något nytt "kinaskit" som sällan går att få optimalt)?

-Har du rätt tändpunkt och tillräckligt bra gnista för att orka tända bränsleblandningen vid fullgas / högt varvtal?

-Har du ett tillräckligt "mjukt" tändstift och har du testat att kolla färgen på det i samband med att du provar olika förgasarinställningar?

https://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
Bra beskrivning över vad som påverkar vad gällande bränsleblandning vid de olika gaspådragen. Nu är den beskrivningen gjord utifrån en lite mera avancerad förgasare än din, men grunderna är ändå de samma och då du nu har ett ställbart huvudmunstycke så är det lätt att bara "öppna upp" det.
Andreas.
Tomas
Forumsponsor

Inlägg av Tomas »

Insugsröret i original är ju tämligen strypt. Kolla om det är bytt/moddat. Borde kunna förklara en del, isåfall.
Strypningen sitter mitt i röret, mellan böjarna.
/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Hej Erik. Kul att du kikar in ibland, och att du fortfarande har en fot fast i mopedträsket 😅

Jag har inget bra svar på ditt bränsleproblem, men jag har info om hur din motor ska vara bestyckad.
Om du kollar bilden så ungefär mitt på bladet så är det en rad med Combinette 255 f. S (för Sverige)

Den ska ha en Bing 1/9/4.
Nålmunstycke: 2,12
Huvudmunstycke: #54
Nålclipset i spår 2
Trottelnålen har originalnummer: 746042 vilket är samma nål som de flesta Bing 8 - 12 mm förgasare.

Här är en länk där du ser delarna som ska vara i förgasaren: https://www.greiner-oldtimerteile.de/Ve ... ser-1-9-4/

20260522_123619.jpg
HSE

Inlägg av HSE »

Och som vanligt, om vevaxel tätningarna inte är 100% täta går det inte att få till förgasarens bestyckning ok över hela registret då det sugs in tjuvluft den vägen i olika mängd beroende på trottel läget och varvtalet via tätningen.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Exakt som HSE säger 👍
Men utslitet nålmunstycke eller nål kan också ställa till märkliga bekymmer. Det var det nog många förr som fick erfara när de borrade upp sin lilla Bing utan att skruva ur nålmunstycket först 😅
Skriv svar