Tändning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Arnnor61

Tändning

Inlägg av Arnnor61 »

Varför har jag bara gnista på höga varv typ om man kickar hårt eller kör med skruvdragaren ,tändplattan är ny stiftet ochså någon som kan förklara,
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Re: Tändning

Inlägg av SS440-80 »

Hej!
Jag svarar lika som jag gjorde i ditt andra inlägg med samma fråga.

Ny tändplatta, men följde svänghjul också med? Om inte så kanske avståndet mellan polskorna på spolarna och svänghjulsmagneterna justeras.

Har du putsat av kontaktytorna på brytarspetsen, det ligger troligtvis en tunn skyddsfilm (typ olja) på från tillverkningen. Testa att dra några drag med ett superfint sandpapper och spraya sedan rent med bräkleen.

Har du justerat in brytaravståndet korrekt?

Vad är det för tändstift? Tänker att det kanske är för kallt/hårt? Till en hyfsat original Sachs så räcker NGK B5 eller B6 mer än väl.
Och vad har du för elektrodavstånd? Knacka ihop till ca 0,5mm och testa om gnistan blir bättre.

Du kan även ha överslag i dödarkretsen, alltså kabelskada eller kontaktfel i omkopplaren på styret.

Det kan även vara så enkelt att om tändplattans komponenter är no-name-china, så kan både tändspole och kondensator vara dålig trots att de är nya.
Arnnor61

Inlägg av Arnnor61 »

Tack för svaret det är gamla svänhjulet jag har inte kollat avståndet mellan svänghjulet och spole tändstifft ska jag kolla motorn hänger löst tändplattan är köpt på Motorrenoverarna dom måste man kunna lita på tack för hjäpen
Skåning

Inlägg av Skåning »

Fortsätter lite på SS440-80 fina inlägg.

Dåliga magneter i svänghjulet ger svag gnista, lika så om Abrissavståndet är fel.

-Vad föranledde bytet utav tändplattan, var det samma problem innan också eller uppstod det i samband med de nya prylarna?
Andreas.
Arnnor61

Inlägg av Arnnor61 »

När jag köpte motorn var den hel dö,ingen gnist så jag tänkte lika bra och byta hela plattan, ska man köpa nytt svänghjul eller?
Skåning

Inlägg av Skåning »

Jag brukar sällan förespråka att köpa nya delar OM de gamla fungerar och är i ok skick, då mycket av det som nyproduceras idag oftast är av sämre kvalitet än org.delarna. Men är något sönder, uppslitet eller saknas så måste det såklart ersättas med något annat och då är det viktigt att se till att ersättningsdelarna verkligen lirar ihopa med resten fullt ut.
Andreas.
Arnnor61

Inlägg av Arnnor61 »

Jag tänkt om magneterna är dålig så de är det som spökar, får gör lite koll imorgon uppskattar hjälpen
Användarens profilbild
aussiebob

Inlägg av aussiebob »

Nu har du köpt ny komplett tändplatta av okänt ursprung, jag inhandlar alltid Bosch original brytare och kondensator samt NC gula tändspole och ersätter komponenterna på befintlig platta.
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

aussiebob skrev: 01 jun 2026, 19:54 Nu har du köpt ny komplett tändplatta av okänt ursprung, jag inhandlar alltid Bosch original brytare och kondensator samt NC gula tändspole och ersätter komponenterna på befintlig platta.
Samma här och det har fungerat klockrent i bägge mina Sachsar. Den ena är från 1961 och den andra från 1975 och svänghjulen har inte bråkat de heller, ta i trä.

Jag fick inte tag på Bosch kondensatorer när jag renoverade tändplattorna utan fick använda kopior då, som fungerar ok än så länge. Har dock ett par Bosch liggande i reserv nu.

För Sachs tändinställning finns det flera bra artiklar på Classic Motor om du söker runt lite.
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Skriv svar