Ojämn gång

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Oldtimer

Ojämn gång

Inlägg av Oldtimer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag tog jag ut mopeden för första gången och körde en runda på ca: 3 mil. Moppen gick bra, ca: 42-43 km/t (otrimmat). Men då och då så nästan tvärdör motorn under en tiondels sekund, för att sedan gå som vanligt igen.
Jag tror inte det har med tändningen att göra, för då borde den väl misstända konstant? Kan det vara så enkelt som "skit i förgasaren"? I så fall, var någonstans?

Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är väl bara att plocka av fuggen och blåsa rent överallt? <!-- </EdIndex> --></div>
äckelpekkasin

Inlägg av äckelpekkasin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker att det låter som kabelbrott någonstans.
Kolla så att inte en kabel ligger och jordar. <!-- </EdIndex> --></div>
Oldtimer

Inlägg av Oldtimer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag plockade isär förgasaren och det visade sig att flottörhuset var fullt av ärg på botten. Skrapade jag lite med en mejsel på det, så lossnade det. Jag slipade med lite våtslippapper och fick bort det mesta. Kanske det har varit detta som spökade?

Hälsningar/
Oldtimer

Inlägg av Oldtimer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hittade felet med den ojämna gången! Jag plockade isär förgasaren och gjorde rent den, det var en del skräp i den. Sen tappade jag ur bensinen ur tanken och tog ut bensinkranen. Bensinkranen hade inget filter och var nästan helt igentäppt av smuts!
Jag satte dit ett eget filter och satte ihop grejorna igen. Sen var det inga problem med ojämn gång längre!

Hälsningar/
Skriv svar