Vilken förgasare bör jag välja?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
smalltown
Kontakt:

Vilken förgasare bör jag välja?

Inlägg av smalltown »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att i en annan tråd hört mig för om möjligheterna att stoppa i något treväxlat i min Skoterett och kommit fram till att det i så fall får bli ett vinterprojekt, har jag nu bestämt mig för att krydda den befintliga motorn i stället.

Förgasaren som sitter på är original Encarwi 9 mm, som jag försett med ställbart munstycke. Jag har sedan tidigare bytt cylinder till en med dragen plugg som även är uppborrad i insuget till 14-15 mm. Sedan köpte jag ett NOS topplock och lät plana det 2,5 mm enligt en trimguide jag hittade. Jag har även bytt till 15 kugg fram, från 14 som är standard.
Visst gick moppen några få km snabbare, men framförallt blev den märkbart starkare. Tar backar mycket bättre nu. Toppfarten är ca 40 km/h.

Jag skulle vilja klämma dit en större förgasare för att se vad det kan göra. Känns som att det kan behövas om motorn skall orka med bra om jag byter till 24 kugg bak (från 26 nu) för att få ner varvet lite (och ev 16 fram som jag läst här att någon satt dit) och öka toppfarten.

Frågan är då: vilken storlek bör jag öka till? Är det onödigt att kräma på med 15 mm direkt? Bör jag lägga mig på kanske 12 mm? Kan en för stor förgasare rentav motverka prestandan om övriga delar i motorn inte harmonierar? Tacksam för synpunkter.

Saken är den att jag har en extra cylinder liggandes, och jag funderar på att någon gång låta borra upp den till 40 mm och sätta i en ny större kolv. Då känns det ju som 15 mm är på sin plats. Vore smidigt om 15 mm är ett bra val i båda ovanstående fallen, så kan jag labba lite och se vad som blir bäst.

Puh, långt inlägg och många frågor. Men frågar man inte, lär man sig inget:)

Mvh Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
vihan

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara för att vara lite gnällig men varför i hela världen köper du ett nos topplock för att plana det??!

Sen för en ökad toppfart hade jag börjat med att lämna in cylindern till någon portare om du ej själv kan. Rådfrågat personen om förgasar storlek och ja en för stor förgasare kan/kommer motverka prestandan. <!-- </EdIndex> --></div>
smalltown
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag såg att de hade topplock på flera vanliga postorderfirmor, förstod inte att det var NOS förrän jag fick hem det. Verkar inte vara ont om dem. Och eftersom det som satt på moppen var orört, och pluggen satt kvar i cylindern, ville jag lämna det som det var, om jag eller någon annan vill återställa till original, med de ursprungliga prylarna. Köpte en begagnad cylinder i stället för att trimma. Vad skulle jag gjort? Skicka tillbaka den nya toppen igen och jaga ett begagnat?

Kände jag någon som är vet allt om det här hade jag naturligtvis vänt mig till honom / henne direkt. Nu gör jag inte det, utan ställer därför frågorna här istället.

/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Skriv svar