Hur ska man göra när man blandar tvåtaktssoppa ?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Kuli
Inlägg: 380
Blev medlem: 29 aug 2009, 23:00
Ort: Örebro

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vihan skrev:Stämmer det kuli säger så skall en sådan inhandlas något som kan bekräftas?

mvh victor
Jag har tvärr inte sparat länkar till alla sidor jag läs i detta ämne, men några kan jag länka till här.

Här kan man läsa att Biltemas nya snöskoterolja har följande klassning JASO FD, ISO EGD och API TC. (Samma höga klassning som Castrol TTS.) http://biltema.se/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Snoskoterolja1/ (OBS ! Det finns även en äldre variant på Biltema snöskoterolja som har lite sämre klassningar.)

Dessa bokstäver säger följande:
JASO FD = Den högsta/bästa klassningen av "Japanese Automobile Standards Organization"
ISO EGD = Den högsta/bästa klassningen av "International Standards Organization (Europa)"
API TC = Den högsta/bästa och enda för MC (?) klassning av "American Petroleum Institute".

Sedan finns det tillverkare som lägger till ett eller flera plustecken (+) för att dom anser att deras olja är bättre än standarden, men detta är deras eget påhitt och ingen standard.

För båtmotorer är det en annan olja p.g.a. krav på låg askhalt och att dom har en lägre drifttemperatur för dom är vattenkylda. Dessa oljor heter oftas API TCW3 eller liknande och SKA INTE användas till moppe eller MC.

Källor:
http://www.7thgear.net/7thGear/Portals/0/2%20stroke%20oil%20specs.pdf
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3576474&postcount=12

Ja, detta är var jag har kommit fram till med mina amatörkundskaper i ämnet. Läs på och googla i ämnet och gör era val. Förra säsongen körde jag på en dubbelt så dyr olja från Q8 med sämre klassning och det gick bra det också....

/Kuli.... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar