Planing av topp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Hm, definition på "otrimmat" skiftar visst... :wink: eller kanske avsikten med att göra förändringar på moppemotorn, för visst var det väl för att åka lite fortare till korvmojen? 8)

Aaa men nu ska man hem från korvkiosken efter några år å då väger man lite mer :D <!-- </EdIndex> --></div>
Pars
Inlägg: 21
Blev medlem: 25 jun 2008, 23:00
Ort: Bollebygd

Inlägg av Pars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
Det var mycket svar och mycket motfrågor...
Iden är att jag skall vad som populärt kallas för viktkompensera lite.Har skaffat en hemmatrimmad cylinder (plugg borta) och en dåligt borrad förgasare som jag ska försöka snygga till innan användning och då var också tanken att jag skulle höja kompet lite genom att plana en topp. Inlägget från lasslo att ta lite på den redan "förstörda" cylidern var ju lite intressant så det kommer jag nog att kolla lite på. Finns det något rekommenderat min spel mellan kolv och topplock eller kan köra så tight som möjligt? <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Gör som Rexxy skriver.
Skruva av toppen och kolla hur mycket som kanalerna öppnar, för dom öppnar inte helt. Man vinner mera på att lyfta cylindern än att fila på toppen.
Det med pysventilen är rätt det gjorde vi som grabbar. Dessutom tog vi ett långt stift och satte flera tändstiftsbrickor under tills stiftet gick fritt för kolven, sedan slipade vi bort gängan på stiftet som var för lång inne i förbränningsrummet. Om gängan är oslipad sotar den igen och man får inte ur stiftet.
Luftburken körde vi utan och tillverkade en fin klamma som höll luftfiltret.
Dessutom städade vi ur ljuddämparna och kollade ofta att avgasporten var ursotad. Vi åkte 62 km/ tim otrimmat :wink:
Dessutom hade cylindern skurit ett antal gonger så den var på 52 cc
62 blås otrimmat ??? fanns det gps när du var grabb conrad? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snutarna hade radar vid Hälla utanför Västerås.
Åk och besikta moppen sade dom och kom tillbaka och visa den.
Besiktning blev det och bilprovningen låg på den tiden nere vid hamnen, där fans en uppmätt stäcka som besiktningsmannen åkte åt vart håll, går för fort kom tillbaka. Det blev inget kom tillbaka och ingen uppvisning för polisen. Det är 47 år sedan och jag har inte hört något än.
(Det är lite utanför den här tråden) <!-- </EdIndex> --></div>
vihan
Inlägg: 177
Blev medlem: 23 jul 2009, 23:00
Ort: Skåne

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->70km/h låter alldeles för mycket på en 3,5 med annan topp. <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray
Inlägg: 72
Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Gör som Rexxy skriver.
Skruva av toppen och kolla hur mycket som kanalerna öppnar, för dom öppnar inte helt. Man vinner mera på att lyfta cylindern än att fila på toppen.
Det med pysventilen är rätt det gjorde vi som grabbar. Dessutom tog vi ett långt stift och satte flera tändstiftsbrickor under tills stiftet gick fritt för kolven, sedan slipade vi bort gängan på stiftet som var för lång inne i förbränningsrummet. Om gängan är oslipad sotar den igen och man får inte ur stiftet.
Luftburken körde vi utan och tillverkade en fin klamma som höll luftfiltret.
Dessutom städade vi ur ljuddämparna och kollade ofta att avgasporten var ursotad. Vi åkte 62 km/ tim otrimmat :wink:
Dessutom hade cylindern skurit ett antal gonger så den var på 52 cc
Menar du att man vinner märkbart med effekt om man bara sätter på ett par cylinderfotspackningar? Och att detta skulle motsvara en planing av toppen? I så fall är ju det ett toppentips :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lyft av toppen och kolla får du se hur lite kanalerna öppnas. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en tysk 4,3 hk som är borrad till 42mm !! felet med den är att den inte öppnar kanalerna riktigt , men suzuki kolven är inte riktigt uppe och vänder heller redan med cylinderfotspackning .. blir nog att "hyvla av cyllen" <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3568
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sister ray skrev: Menar du att man vinner märkbart med effekt om man bara sätter på ett par cylinderfotspackningar? Och att detta skulle motsvara en planing av toppen? I så fall är ju det ett toppentips :D
Nej det motsvarar inte planing av toppen men du tjänar nog mer på att
höja cylindern så att kanalerna öppnar fullt när kolven är nere
Har du tillgång till svarv så kan du svarva av cylindern mot toppem lika mycket som du höjer cylindern

Om vi ska prata kompression så skiljer man på kopressionsförhållande och kompressionstryck
Kompressionsförhållamde räknar man ut
(Cylinderns volym + toppens volym) delat med Toppens volym

Kompressionstrycket är det tryck som blir i cylindern när kolven är uppe
precis när stiftet ska tända

blandningen börjar komprimeras när kolven stängt avgasporten
ju mer blandning "kanalerna hinner "blåsa" in ju högre blir kompressionstrycket när kolven är uppe och ju bättre sprutt blir det i moppen

Nu är det ju som vanligt skillnad på teori och praktik så ta detta som en liten
fingervisning bara <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
vihan
Inlägg: 177
Blev medlem: 23 jul 2009, 23:00
Ort: Skåne

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur ser man om kanalerna inte öppnar riktigt?


nvh victor <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Titta ner i cylindern när kolven är i nedre läget så ser du. Kanalerna ska då öppna helt för att luft/bränsleblandningen som är i vevhuset ska flöda fritt in ovanför kolven. <!-- </EdIndex> --></div>
vihan
Inlägg: 177
Blev medlem: 23 jul 2009, 23:00
Ort: Skåne

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okej tackar :)

men har dock läst att avgas portens undre del skall vara i jämnhöjd med kolven eller lägre :/ Går det att ta på avgasporten neråt?


ps boken two-stroke tuning performance Graham Bell

Mvh victor <!-- </EdIndex> --></div>
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vihan skrev:men har dock läst att avgas portens undre del skall vara i jämnhöjd med kolven eller lägre :/ Går det att ta på avgasporten neråt?
Visst kan man väl ta den neråt, men man tjänar inget på om den är lägre än kolvens lägsta punkt, för då stoppar ju kolven flödet. Dessutom blir det då en kant (kolvens kant) som stör flödet. Möjligen kan man ta nedåt och samtidigt fila ner kolvtoppen mot porten motsvarande, men då har du samtidigt fixat tidigare öppning/stängning.

Normalt höjer man porten, för man är oftast ute efter att den är öppen längre än orginal, och då måste den öppna (och stänga) senare, dvs kolven måste komma förbi öppningsläget tidigare, högre upp i loppet. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slänger in några bilder på mitt problem

Tycker att kolven inte går högt nog ? åsikter ?
Bild

Men kanalerna öppnar inte helt , men utblåset kan jag lätt karva 1-2 mm neråt
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar