Sachs 504/1 B - vilken olja i automatlådan?
Sachs 504/1 B - vilken olja i automatlådan?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har letat i "oljetråden" men det snackas så mycket trim och sånt där så jag blev inte klok. Jag undrar:
Vilken olja ska jag ha i min Sachs 504/1 B ?
Funkar denna:
OKQ8 ATF Typ F/G
ATF-olja för automatiska växellådor där en olja enligt Ford ATF Typ F eller G rekommenderas. Lämplig i servostyrningar, hydraulsystem, konvertrar m.m. för vilka en ATF Typ F eller G olja föreskrivs. <!-- </EdIndex> --></div>
Vilken olja ska jag ha i min Sachs 504/1 B ?
Funkar denna:
OKQ8 ATF Typ F/G
ATF-olja för automatiska växellådor där en olja enligt Ford ATF Typ F eller G rekommenderas. Lämplig i servostyrningar, hydraulsystem, konvertrar m.m. för vilka en ATF Typ F eller G olja föreskrivs. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svaret kanske finns närmare än du tror....! 
http://www.raketsport.com/olja.htm <!-- </EdIndex> --></div>

http://www.raketsport.com/olja.htm <!-- </EdIndex> --></div>
- ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Tyvärr är det ju så att "ATF-olja" är ett begrepp för ett flertal produkter med vitt skiljda egenskaper. En jämförelse kan göras med en annan relativt välkänd vätska, nämligen; "starköl".
Det finns ju en hel del att välja på om man tänker sig att dricka en "starköl", skillnaden mellan en viss given starköl och en annan kan vara enorm, precis som med "ATF-oljor".
Jag har ingen aning om vilken typ av ATF-olja som det skall vara i Sachs motorn i fråga, men när det gäller automatlådor i t.ex. bilar så kommer en felaktig olja att leda till tråkigheter.
Rådet torde vara att vara säker på sin sak innan man häller i en olja i transmissionen på sin moped eller vad den nu än må vara! <!-- </EdIndex> --></div>
Tyvärr är det ju så att "ATF-olja" är ett begrepp för ett flertal produkter med vitt skiljda egenskaper. En jämförelse kan göras med en annan relativt välkänd vätska, nämligen; "starköl".
Det finns ju en hel del att välja på om man tänker sig att dricka en "starköl", skillnaden mellan en viss given starköl och en annan kan vara enorm, precis som med "ATF-oljor".
Jag har ingen aning om vilken typ av ATF-olja som det skall vara i Sachs motorn i fråga, men när det gäller automatlådor i t.ex. bilar så kommer en felaktig olja att leda till tråkigheter.
Rådet torde vara att vara säker på sin sak innan man häller i en olja i transmissionen på sin moped eller vad den nu än må vara! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ATF F är tillverkad enligt Ford:s specifikationer <!-- </EdIndex> --></div>inteilla skrev:Ja det är det jag förstått, att det är noga med transmissionsoljan. Så jag hade hoppats nån av er moppe-proffs kunde svaret på min fråga.
Ingen som vet? Vad är det för skillnad på ATF A och ATF F/G ?
- ZVEZDA M50
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
- ZVEZDA M50
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Att det inte ännu ligger på hemsidan är pga av att jag nyligen införskaffat instruktionsboken för denna motor. <!-- </EdIndex> --></div>
ATF typ A kan du hitta på mackar och Castrol TQ finns säkert på Laitis m.fl. Det står Castrol TQ i instruktionsboken och det är detsamma som ATF typ A.inteilla skrev:TACK!Raketsport skrev:Du ska ha ATF A i sachs 504 eller Castrol TQ
Nu gäller det bara att hitta den också.
Kanske skulle vara bra att tydliggöra infon på olja.html?
Så det står "ATF (typ A) Ex. Castrol TQ" på min motor?
Att det inte ännu ligger på hemsidan är pga av att jag nyligen införskaffat instruktionsboken för denna motor. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson