Avgassystem till 60cc?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Naeri

Avgassystem till 60cc?

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Undrar lite på hur stor skillnad det är på ett väl avvägt avgassystem och ett mindre väl avvägt.
Jag har fram tills nyligen kört min 60cc med original system från en tvåpetad sachs från -61. DEt fungerade hjälpligt med en så kallad reduceringsmutter, men det pyste lite var stans.

Nu har jag kostat på mig en 32mm krök. vilken jag har modifierat, eftersom den är så mycket kortare än originalkröken, genom att kapa loss en bit av originalkröken och helt sonika svetsat ihop dessa. Originalkröken går sen in i original dämparen, men sticker inte in så långt som på originalsystemet. Detta på grund av att jag gillar utseendet på originaldämparen, de nya "cigarrdämparna" ser inte lika bra ut i mitt tycke.
Tror (eller vet) någon här om det skulle göra mycket på effekten om jag hade ett trimsystem hela vägen? Tycker att det blev avsevärd skillnad när jag fick tätt mellan cylinder och krök, undrar om det kan bli så mycket mer riv i den lilla 60cc? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp dig ett sånt där långchromat jamarcolrör. Dem har en inbyggd expansionskammare där i, och då får du mycket bättre ryt i motorn!

Dem ser original ut också, så det lyser inte trim om det. Dem kostar c:a 500kr i nypris. <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men finns det som er original ut till en moped som är så gammal som min? Jag vill inte ha ett "rakt" avslut. Den måste gå ihop längst bak, till en liten pip. och helst ska pipen va snedkapad, inte rak som på de nyproducerade... <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:Men finns det som er original ut till en moped som är så gammal som min? Jag vill inte ha ett "rakt" avslut. Den måste gå ihop längst bak, till en liten pip. och helst ska pipen va snedkapad, inte rak som på de nyproducerade...
finns inte :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Pierre

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->typ så här http://www.norscand.com/ProductPopup.aspx?filename=07-51-101a_1286.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

Typ så, men inte rakt kapad bak i. utan en snygg uppskattningsvis 45 gradig vinkel på den lilla pipen... <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men kan du inte justera den vinkeln själv? <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

Norman skrev:Men kan du inte justera den vinkeln själv?
Det skulle man kunna göra, men den lilla pipen ser alldeles för kort ut för att kunna få rätt stuk på.
Vid närmare eftertanke är originalutseendet kanske inte det allra viktigaste när man har en 4petad 60cc på en moped från -61... <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En sån dämpare ligger och skräpar i garaget <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

cobra karlsson skrev:En sån dämpare ligger och skräpar i garaget
En 32mm? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Rab

Inlägg av Rab »

Rexxy skrev:Köp dig ett sånt där långchromat jamarcolrör. Dem har en inbyggd expansionskammare där i, och då får du mycket bättre ryt i motorn!

Dem ser original ut också, så det lyser inte trim om det. Dem kostar c:a 500kr i nypris.
Blåser lite liv i en tråd med en fråga... Vart köps denna dämpare?

/Rab <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://shop.ettansmopeder.se/ljuddampare-jamarcol-kromad-32mm-/21-0

Finns säker på Jofrab och Norscand också!

Kör på en sådan pipa på min EKF 80cc, noterat 100blås på raksträckan! staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
Rab

Inlägg av Rab »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här går det minsann undan... på både ett och annat sätt.

Tackar för snabbt svar. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

Rexxy skrev:Kör på en sådan pipa på min EKF 80cc, noterat 100blås på raksträckan! staff_36-1
I ärlighetens namn är det ju knappast pipans förtjänst... :no_no: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

S_Compakt skrev:
Rexxy skrev:Kör på en sådan pipa på min EKF 80cc, noterat 100blås på raksträckan! staff_36-1
I ärlighetens namn är det ju knappast pipans förtjänst... :no_no:
Skulle den gå i 100blås utan avgasrör menar du? :wtf:

Syftade mest på att pipan fungerar bra, inte att det enbart är pipans förtjänst att det går! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar