Försäkringsbolag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
morfar

Försäkringsbolag

Inlägg av morfar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det något försäkringsbolag förutom FOLKSAM som "veteranförsäkrar"mopeder?Jag fick ett NEJ idag på grund av att jag inte har den i originalskick.Jag har ett aluminiumflak som är kapat ca 20 centimeter,dubbla strålkastare fram,det kändes nästan löjligt när ALLT är nytt eller renoverat.Jag har t.o.m bytt alla skruvar,bultar,muttrar,brickor till rostfritt.Jag är medlem i Alingsås motorveteraner som är MHRF anslutna.
Hjälper det med att byta medlemsskap till en annan klubb?
Tips emottages tacksamt.

URL=http://img263.imageshack.us/i/sam0263u.jpg/]Bild[/URL]

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är skillnaden (veteran eller vanlig)
det kan väl inte skilja många hundralappar/år
Min dotters Montana kostar ca 1200/år halvförsäkrad på Länsförsäkringar
och mariannes Lilarosa kostar 700 (bara trafik)
Ordförande i Hallstamoppers :D
morfar

Inlägg av morfar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå på er.En "förstaårsförsäkring"kostar 1088 kronor därefter 273 kronor per år för samlarfordon och då snackar vi helförsäkring.Detta via FOLKSAM (om du/ni blir godkända).
MERA TIPS..................... <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vem är det då som sagt nej? är det alingssås mv eller MHRF? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skicka försäkringsansökan direkt till MHRF istället, men kompletta med bilder och klubbnummer.
tror inte klubben vet om att mopparna inte behöver besiktigas längre <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
morfar skrev:Hallå på er.En "förstaårsförsäkring"kostar 1088 kronor därefter 273 kronor per år för samlarfordon och då snackar vi helförsäkring.Detta via FOLKSAM (om du/ni blir godkända).
MERA TIPS.....................
ring upp igen och säg bara att den är nog i originalskick.
Jag har inte haft några problem med Folksam , gäller att komma till rätt handledare kanske <!-- </EdIndex> --></div>
morfar

Inlägg av morfar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå.Det är MHRF som har nekat.Dom (en kvinna) ringde till mej idag och sa NEJ till försäkring.Klubben har "besiktningsmän"som åker ut till folk som vill ha en försäkring på detta sätt och HAN KOLLAR ALLT.Han skriver ett protokoll som jag sedan ska skicka till berörd part med minst 4 stycken nytagna fotografier som är datummärkta(ej bäst före)på fram eller baksidan.Besiktningsmannen tar 300 kronor för en moped och 400 kronor för en bil och enligt honom så skulle det inte vara några problem....men men...[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
morfar

Inlägg av morfar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har ju "pillat"lite med min motor men det var ju ingen som lade märke till så det kan ju inte vara det

Bild

Bild

URL=http://img707.imageshack.us/i/motorblockh.jpg/]Bild[/URL]

Bild

2takt68

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick tipps av min granne om att bli medlem i svenska veteranbilklubben och det kostar 265spänn om året och för det kan man teckna ganska förmånliga försäkringar genom if på sina veteran fordon även mopeder.Dom har också besiktnings män men godtar även om någon kunnig skriver på som håller på med samma hobby och det verkar som att dom lita på att dom skriver på ingen har kollat än,detta kanske kan vara till hjälp :lol:
Se måste jag ju säga att din renovering av flakan blev kanon slider_score.gif
http://www.svbk.se/forsakringar <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

2takt68 skrev:Jag fick tipps av min granne om att bli medlem i svenska veteranbilklubben och det kostar 265spänn om året och för det kan man teckna ganska förmånliga försäkringar genom if på sina veteran fordon även mopeder.Dom har också besiktnings män men godtar även om någon kunnig skriver på som håller på med samma hobby och det verkar som att dom lita på att dom skriver på ingen har kollat än,detta kanske kan vara till hjälp :lol:
Se måste jag ju säga att din renovering av flakan blev kanon slider_score.gif
http://www.svbk.se/forsakringar

Jag är kund hos if och kollade häromdagen.
Veteranförsäkring kostar, efter kontroll (som också kostar pengar) av någon klubbesiktigare, 250-300 kronor plus att man måste vara medlem för 285 kronor per år. Summa knappt 600 per år och då får du köra till och från "utställningar" och till och från "träffar/rallyn". Gäller endast helår vilket innebär att du inte kan ställa av under vinterhalvåret.

Jag tecknade vanlig försäkring med månadsbetalning 76 kronor. Den försäkringen kan jag säga upp och teckna igen vilket innebär att jag i 6 månader kan köra när som helst och vart som helst för mindre än 500 kronor. Ett självklart val för mig. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förlåt men för min del verkar frågan i den här tråden vara
Hur ska jag lura försäkringsbolaget så jag får billigare premie.

När jag försäkrade min 1279 så frågade dom om vikt och hur många växlar det var, dom hade ju ingen susning hur en 1279 ser ut

Det var visst skillnad om den vägde över 60 kg eller om den hade eller fler än 2 växlar

Så när jag ringde för att försäkra flakan så lät det så här:

-Hej jag skulle vilja försäkra en gammal moppe :call_me:
-Vad är det för sort?
-Det står MCB 1189 på en skylt , det är en sån där gammal med pedaler som man trampar igång , sa jag :whistel:
-Då går den in under "lätt" moped sa hon och frågade inte varken om vikt eller antal växlar :angel_grin: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

morfar skrev:Hallå.Det är MHRF som har nekat.Dom (en kvinna) ringde till mej idag och sa NEJ till försäkring.Klubben har "besiktningsmän"som åker ut till folk som vill ha en försäkring på detta sätt och HAN KOLLAR ALLT.Han skriver ett protokoll som jag sedan ska skicka till berörd part med minst 4 stycken nytagna fotografier som är datummärkta(ej bäst före)på fram eller baksidan.Besiktningsmannen tar 300 kronor för en moped och 400 kronor för en bil och enligt honom så skulle det inte vara några problem....men men...[/img]
Har du angivit ett högt försäkringsvärde?
Jag tycker att dina bilder visar att det är en fin renovering, det att den är kapad 20 cm är ingen orsak till nej från MHRF eftersom det är lätt att återställa.
(men vem vill åka med dom förlängda).
Jag tycker du ska ringa Helen på MHRF och kolla vad hon menar, nu så här på våren kan hon bli lite lätt vimsig av alla försäkringsansökningar som kommer in, jag har sett hennes skrivbord i mars, och ett mindre kaos skulle jag kalla det, men annars är hon bra att diskutera med. <!-- </EdIndex> --></div>
2takt68

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kanske har varit luddig i mitt förra svar men skall försöka räta till detta.
Medlems avgiften är 265/år http://www.svbk.se/medlem
priser på försäkringar hittar man här http://www.svbk.se/forsakringar
Vad som gäller vi brukandet av fordonet hittas här och det är Ifs egen info så den förutsätter jag stämmer http://www.svbk.se/info_if
Och vad jag förstår av den så är det det här som gäller.
Fordonet skall inte vara ett bruksfordon, körsträcka/år är maximerat till 500 mil. Dessa mil skall vara till träffar och möten inom hobbyn, en viss privat nöjeskörning godtas.Jag ringde även klubben och kollade så det stämmer att en kunnig inom hobbyn kan skriva på besiktningsprotokollet och det stämmer också och förklaringen till det är att det kan vara långt till deras besiktningmän från din hemmort.
Så summan för mej blev 265+295=560/år och då är det en halv försäkring som täcker brand,stöld och trafik delar man upp det i 12 så blir det 46kr/månaden och det tycker jag e rätt ok. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
morfar

Inlägg av morfar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla tips ni har servat mej med.Jag har E-Mailat till IF och förklarat hur det ligger till och hoppas att dom ringer tillbaka snarast. <!-- </EdIndex> --></div>
morfar

Äntligen

Inlägg av morfar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ÄNTLIGEN fått flakan försäkrad.Har genom Mölndals MK besiktigat och fått godkänt av IF .Medl.avg 200/år IF helförs 405/år.Här ska GASAS Ha en skön sommar på er allesammans.........Och tack för alla tips.... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar