Borrning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
fredrök

Borrning

Inlägg av fredrök »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet ni någon i stockholmsområdet som kan hjälpa mig att borra en flinta cylinder? <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet bara att INTE jag ska borra/svarva din cylinder.
Gjorde ett trevande försök igår som resulterade i en 3/10 dels för stor diameter än önskvärt... Ska försöka skaffa mig något bättre att mäta med, t.ex en tre punkters mikrometer. (läs köpes :roll: )

(Conrad frågade om jag hade ngt att mäta med när jag rådfrågade honom... -ja ett digitalt Mitutoyo skjutmått svarade jag... - han tittade bara på mig - nu fattar jag varför. :oops: )

Även en 43,5mm:s Yamaha RD125 kolv utan luckor står på inköpslistan efter fadäsen...

Men som svar på din fråga, sök efter någon mekanisk verkstad eller gör en utflykt till Uppsala och besök VRM.
Han vet vad han pysslar med till skillnad mot andra... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
fredrök

Inlägg av fredrök »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag pratare med mc proffsen och de ville ha 560 spänn för jobbet och det tycker jag är lite väl mycket... <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har hört mig för hos lite olika verkstäder och priset verkar ligga i dom regionerna... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:Jag vet bara att INTE jag ska borra/svarva din cylinder.
Gjorde ett trevande försök igår som resulterade i en 3/10 dels för stor diameter än önskvärt... Ska försöka skaffa mig något bättre att mäta med, t.ex en tre punkters mikrometer. (läs köpes :roll: )

(Conrad frågade om jag hade ngt att mäta med när jag rådfrågade honom... -ja ett digitalt Mitutoyo skjutmått svarade jag... - han tittade bara på mig - nu fattar jag varför. :oops: )

Även en 43,5mm:s Yamaha RD125 kolv utan luckor står på inköpslistan efter fadäsen...

Men som svar på din fråga, sök efter någon mekanisk verkstad eller gör en utflykt till Uppsala och besök VRM.
Han vet vad han pysslar med till skillnad mot andra... :lol:
Jag fattar inte, fyll i? :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som du förstår Rexxy är jag ingen expert på det här... Men min uppfattning är att när det är så små toleranser som 1/100 dels millimeter som ska bli rätt, duger det inte med ett digitalt skjutmått.
Det blir liksom svårt att hitta "yttermått" i cyllen med bara två mätpunkter. Därför har jag fått för mig att ett tre punkters skulle vara bättre. Dessutom kan man mäta längre in i cylindern.
Ett skjutmått når ju bara ner någon cm.

Men det är många parametrar som ska stämma, min svarv är från 1941 och kanske inte i bästa skick, dessutom kan det vara lite skit bakom spakarna också. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på tal om borrning.. är det ngn som vet var man hittar en honings pryl som har långa stenar? Dom som jag hittat alltid har 3st korta stenar som har en tendens att fastna i kanalerna. funderar på att bygga om en för bilcylindrar så den tar mindre diam. Men tar genvägen å frågar först här om ngn sett om det finns att köpa.. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor

Inlägg av fatchance »

dr.novolette skrev:på tal om borrning.. är det ngn som vet var man hittar en honings pryl som har långa stenar? Dom som jag hittat alltid har 3st korta stenar som har en tendens att fastna i kanalerna. funderar på att bygga om en för bilcylindrar så den tar mindre diam. Men tar genvägen å frågar först här om ngn sett om det finns att köpa..
Jag är ingen expert på det här heller... Men jag har tagit Biltemas lilla modell och moddat dit stenar från den stora modellen, det funkar ok. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har haft samma problem: Minsta bilcylinderverktyget gick bara till 45mm (Flintan är 39-40mm) och de små för bromscylindrar funkade men jag fick köpa två... :shock: Varför detta? Jo, i och med att stenarna är korta kantrar de snabbt som :evil: om de kommer bara LIIIITE för långt utanför loppet. Stenarna är bara fixerade med ett gummiband och VIPS så sitter de i var sin garagevägg! :furious: Ska jag göra om operationen så köper jag en bilmodell och bygger om! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

fatchance skrev:Jag är ingen expert på det här heller... Men jag har tagit Biltemas lilla modell och moddat dit stenar från den stora modellen, det funkar ok.
Precis så gjorde jag också
Mitt problem är att hitta rätt på varvtal och matningar
Det vibrerar när man svarvar så det blir dålig yta <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
fatchance
Forumsponsor

Inlägg av fatchance »

Braxmatte skrev:
fatchance skrev:Jag är ingen expert på det här heller... Men jag har tagit Biltemas lilla modell och moddat dit stenar från den stora modellen, det funkar ok.
Precis så gjorde jag också
Mitt problem är att hitta rätt på varvtal och matningar
Det vibrerar när man svarvar så det blir dålig yta
Känner igen det där med dålig yta, det blev när jag kom fram till portarna, det "hoppade" liksom i stålet.
Kanske ska öka varvtalet en aning och minska matningen? Har en innerbom med 25mm diameter,
tycker att det ska räcka, men som sagt man är ju novis..
Sedan som grädde på moset blev cyllen någon tiondel större i underkant än i överkant...

Mycket med det här, tur att man är envis. :twisted:
(har ett par puch cyllar att öva på som tur är) <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->i så fall konar din svarv! Ibland går detta fenomen att fixa med att man justerar in maskinskorna som maskinen står på. Justera å mät med vattenpass det finns speciella pass för ändamålet <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor

Inlägg av fatchance »

dr.novolette skrev:i så fall konar din svarv! Ibland går detta fenomen att fixa med att man justerar in maskinskorna som maskinen står på. Justera å mät med vattenpass det finns speciella pass för ändamålet
Hmm, hade det på känn. Alltid ska det vara något j-velskap som spökar.
Får slå ett getöga på´t någon vacker dag... :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jobbar man på nån industri så finns det ju "riktiga" svarvar som inte konar & jävlas... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

fredrök skrev:jag pratare med mc proffsen och de ville ha 560 spänn för jobbet och det tycker jag är lite väl mycket...
Jag har borrat en cylinder i Uppsala. Dom tog 500:- och blev skitbra. Dyrt? Jag vet inte, men om man får ett proffsigt jobb utfört samt att deras maskiner nog inte var billiga så tycker jag det var värt det. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar