Packa om ljuddämpare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Monark50SS

Packa om ljuddämpare

Inlägg av Monark50SS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min 3-växlade Sachs brölar ordentligt, men fort går den inte...

Ljuddämparen är helt rensad så jag tänkte packa om den med ny ull. Är det någon som kan förklara hur man gör, hur hårt man packar osv?

Dämparen ser OK ut annars så jag sparar gärna pengarna som en ny dämpare kostar <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Utan att veta säkert så skulle jag investera i en ny eller bättre begagnad.
Att "packa om" en ljuddämpare kan knappast vara en enkel match. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monark50SS

Inlägg av Monark50SS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej, det tar jag som ett bra tips!

Avgaset är ju ändå rätt viktigt för en tvåtaktare så det är nog lika bra att köpa något nytt kinesiskt istället för att packa om det gamla. <!-- </EdIndex> --></div>
frippegubben
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men, hallå där, ska det vara nån ull i såna där gamla dämpare?

När jag var ung så var det bara ett tomt skal med lite metallhinder inuti, typ väggar med hål i och sånt.
Men du kanske har nån annan variant? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var bara en metallinsats original, du kanske saknar den för då brölar den. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Monark50SS

Inlägg av Monark50SS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var nyheter för mig, jag trodde att det skulle vara dämparull i. Någon som har en bild på hur avgaset ska se ut med insatser och dylikt? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du saknar troligen Nr:5 och 6
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Monark50SS

Inlägg av Monark50SS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Perfekt bild!

Nummer 6 vet jag att jag har, men nummer 5 är jag rätt säker på att jag inte har. Nr 8 är jag osäker på om den finns. Mopeden är köpt i smådelar så man vet aldrig riktigt vad som ska finnas. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Moppesystem finns väl i två varianter: antingen går avgaserna som ett S genom dämparen eller så är det flera skivor efter varandra med runda hål i. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror nästan jag har nr5 hur lång ska den vara ungefär? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark50SS

Inlägg av Monark50SS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag beställde faktiskt en ny dämpare från Rinab igår. Fint ska det vara =) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar