Har moped igen :)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo morsans har en ilo så jag får väl glida ner till macken å köpa en flaska av va jag behöver.

Motorn går bra men vad kommer en ny kolv göra för skillnad?

Jag e på väg till sängs nu men ska kolla lite närmare på kolvringarna när jag vaknat igen. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kolven är ganska viktig man tappar kompet
o det är ju det motorn går på ,soppa tändning
o komp så har du en fungerande motor :D <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ziddan skrev:jag får väl glida ner till macken å köpa en flaska av va jag behöver
Det brukar vara svårt att hitta rak växellådsolja SAE 80 GL1 klassad på macken! vissa Ok/Q8 har en växellådsolja GL-1 SAE 80w-90 som kan funka om du inte hittar rätt, annars brukar moppedelshandlare ha den rätta raka SAE 80 oljan i 2 dl flaskor. <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får väl besöka Cykel Och Sport nere i hamnen, de har mopedprytlar.

Vet någon vart jag kan få tag på en styrstam med diameter 21mm och ett styre om det inte finns på butiken nämnd ovan?

Gärna i stockholmstrakten, behöver inte vara nytt.

Tänkte inte använda originalet för att det är snett och så saknas hälften av skruvarna som ska hålla ihop styret med styrstammen och täckplåten på styret.

Uppdatering:

Har beställt växellådsolja och ett annat styre+styrstam samt lånat hem slipmaskiner så nu ska jag ge mig på att få tanken som jag vill ha den.

En skillnad på Crescent 2000 och 2000s är ju uppenbarligen framkåpan.

Det medför (i mitt fall, vet inte om det gäller alla) att tanklocket sitter förhöjt cirka en decimeter på ett rör, att det finns fäste för framkåpan på tanken och att det inte finns fästen för framlyktan i tanken.

Jag ska ta på kapa bort det ovan nämnda röret så jag får tanklocket att ligga på tanken istället.

På min moped hade framskärmen fått sig ett antal smällar gissar jag då den inte är rakt längre.

Det verkar som att svetsfogen som håller fast fästet delvis har spruckit, det är alltså hål i tanken bakom fästet.

Detta fäste ska jag ha bort och hålet måste fixas.

Samt att jag måste fixa en fästanordning för lyktan som ska sitta i tanken.

Detta kommer jag att göra med Plastic Padding Kemisk Metal då jag inte kan svetsa, inte heller har tillgång till svets och tror att det skulle vara svårt även om jag kunde/hade då det är ganska tunn metal det gäller.

Jag tänkte så här:

Slipa bort det fem lagrena färg, rugga ytan med grovt sandpapper och tvätta med aceton så massan fäster, skulptera till å sen bara slipa fint efteråt. <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursäkta att jag dubbelpostar

Har råkat ut för lite "övriga livet" ett tag och inte gjort så mycket med moppen senaste veckorna men detta har hänt i alla fall:

Har fått tag på rätt sorts växellådsolja, SAE 80.

Fått tag på styre och styrstam som passar.

Dock har jag nu sprungit på ytterligare ett problem som följer:

På originalstyret finns det en hållare/stopp för vajerhöljet på kopplingsvajjern.

Jag har inte tänkt köpa nya handtag utan använda de som jag fick med så jag behöver göra något som motsvarar den ovan nämnda annordningen.

Det är inte något avancerat att hitta på och det absolut enklaste skulle bara vara att ta en slangklämma av lämplig diameter och klämma fast någon passand stopp men jag tänkte höra ifall någon annan har löst detta på ett fiffigt sätt redan? :) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tål plasticpadding/kemisk metall bensin ??? <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Från vad jag läst i instruktionen och på nätet ska det vara beständingt när det väl härdat.

Det är en av svetsfogarna som håller fästet för framkåpan som spruckit så det är bara en hårfin spricka i överkanten av tanken där det inte ligger bensin mot utan bara svalpar upp ibland.

Gör plåtrent, rugga ytan, tvätta ordentligt, lägg på, låt härda å slipa till.

Förhoppningsvis funkar det, annart får jag hitta på något annat :wink:

Kom på att jag även behöver hitta något sätt att montera hastighetsmätaren i och med att den inte längre kommer vara infälld i styret.

Har tänkt att det ska vara ett ovalt eller runt skal runt mätaren som sitter på styret.

Om nu mätaren funkar för det vet jag inte för tillfället, annar blir det kanske ingen på denna moped till att börja med för det känns mindre viktigt, jag kommer inte åka så snabbt.

Tycker det är precis lagom att ligga på tvåan en liten bit över tomgång på morsans monarscoot.
Som inte heller har en fungernade hastighetsmätare, eller jo mätaren funkar men vad det nu är som ska snurra vajjern i framnavet gör det inte.

Nån som vet var det kan vara när jag ändå är inne på ämnet?
Någon som har en sprängskiss? <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Börjar bli klar med tanken nu så jag har kollat vidare lite.

På Sadeln.

Den är inte i bästa skick, klädseln är sprucken baktill, stommen är rostig, sprucken i kanten, böjd och rostig.
Bild

Bild

Hur får jag enklast denna till ok skick att åka på?

Kan jag förstärka den genom att lägga något mellan stoppningen och stommen till exempel en utkapad metallskiva?

Stoppningen kan vara ok utöver det som sticker ut tror jag, annars blir det väl till å slakta nått av skumgummi.

Överdrag är i dåligt skick och sömmen baktill sprucken, är det lätt att sy ett nytt? funderade på läder?

Tacksam för förslag. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla in denna sida. Rune gör sadelklädslar till bra pris. Blir nog billigast i längden.
http://www.raketsport.com/sadelkladslar.htm

Jag vet inte om jag tycker stommen såg så dålig ut. Är den porös i plåten? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Kolla in denna sida. Rune gör sadelklädslar till bra pris. Blir nog billigast i längden.
http://www.raketsport.com/sadelkladslar.htm

Jag vet inte om jag tycker stommen såg så dålig ut. Är den porös i plåten?
Du får lägga till att Rune gör limpklädsel till Standard Telstar nu för tiden, kanske inte såå vanlig, men han har mallen nu. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min kamera är inte den häftigaste :P

Bild

Här har jag markerat sprickorna med rött.

den längst ut till vänster och höger markerar sprickor i den kant som går runt under tyget.

stommen är inte stum utan kan böjas då sidorna är spruckna.

Ska kolla in länkarna, tack :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då behöver du absolut förstärka sadelstommen. Enklast borde väl vara att svetsa igen sprikorna och kanske tilläggsförstärka med en plåt. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På't igen då!

Nu börjar det bli varmt nog att uppehålla sig på balkongen längre stunder...

Börjar med ytterligare en frågaangående styret / vänsterhandtaget.

Det är ju så att styret jag fick med var i väldigt dåligt skick så jag har bestämt mig för att använda ett "vanligt" styre, dvs ett utan täckplåt.

På originalstyret finns en arm från kopplingshandtaget som håller vajjern och sedan en hållare för vajjerhöjet på själva styret.

Har nån några bra förslag på hur jag kan få detta att fungera utan att ha nån ful grunka skruvad på styret bara för att hålla vajerhöljet?

Och så en annan fråga, vad har jag för vettiga alternativ på material att ha i filterburken på förgasaren? som jag fick den är den tom.

Tack å hej! :)

-----------update

Plan A fungerade inte, jag försökte med en hållare till vajerhöljet, behöver använda starkare gods.

-----------update

Plan A revision 1 har visat sig fungera dock är det en ganska ful lösning, får hoppas att det håller tills jag har råd att köpa ett annat vänsterhandtag utan förlängningsarm på :P

Har någon ett sådant över så kan ni gärna hojta till, det e tajt med pengar nu eftersom jag blitt "ledig" från jobb men jag ska försöka snåla ihop till vad moppen behöver.

Har upptäckt ett nytt problem också, det nya styret blir cirka åtta centimeter högre än originalet så jag behöver byta några av vajrarna :/

---------------update

Tänke börja på elen i morgon (läs fredag)
Bild

Jag kommer köra med en "bolltuta" istället för den elektriska som följde med så den stryker jag bara ur schema.

Bakljuset är om jag förstått två kablar, en rakt till ena lampan och andra via brytaren på bromspedalen till andra lampan.

Problemet jag har här är att jag inte vet hur framlyktan ska kopplas, ska det vara en ledare konstant till ena glödtråden i lampan och andra via en brytare?

I lampan som satt i är det två glödtrådar som verkar lysa lika mycket när jag ger dem 5v, så för att det ska kallas helljus ska båda lysa eller?

Jordning ska väl ske via chassit/skärmen ifall inget allt för konstigt hänt?
(jag måste antagligen fixa en jord eftersom fästet för framlyktan i mitt fall sitter med kemisk metal)

---------------update

Liket lever!!!

Jo nu sitter den ihop och går bättre än jag väntade mig.

Kvar att fixa är:
brytare till hel/halvljus
lampa till bromslyktan
el till baklyktan(kommer inget från kabeln)
wire till frambroms
bolltuta
Eventuellt flytta kicken lite då den ligger an å klickar när motorn går.

Och så måste jag skaffa nya bromsbackar till bakbromsen, dom verkar vara heeelt slut.
Vad är det för storlek på dom ifall jag skulle köpa nya?

http://raketsport.forumup.se/about82-0.html
Hittade denna länk och tänkte höra ifall någon kan rekomendera ett ställe i stockholm som "skor om" de bromsbackar jag har för en vettig peng?

Sen får vi se när jag lackar resten svart, just nu e det bara tanken som e klar men min ekonomi har visat sig vara svagare än väntat.

Fixade alla räkningar denna månad så jag går säker tills slutet av maj men nu har jag bara 140kr krav tills dess, hoppas a-kassan kommer igång snart. <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursäkta dubbelposten :P

Har haft iväg de bakre brombackarna å fått nya belägg på dom hos Bil och Industribroms i Stockholm, kostade mig 250kr och de ser helt nya ut.

Nu kan jag stanna även i nerförsbacke :P

Problemet som jag skrev om i en annan tråd med att den högg på ettan är löst, det var bara att spänna växelwiren lite.

Har vart iväg å lämnat en beställning på ljusomkopplare, gas/broms och växel/kopplingshandtag, fotpinnsgummin, tvåtaktsolja, hjälm och kedjelås.

På väg hem igen så lossnade avgasmuttern å jag brände mig :P

Sen när kröken var tillbakaskruvad varvade motorn som om det var halvgas på tomgång och dog precis innan jag kom hem.

Den ville inte starta direkt efter det så jag ställde den i källaren och gick in å la fingret på is.

Kollade igen lite senare å då tände motorn en gång per kick men gick att rulla igång men då var det nästan full gas hela tiden.

Kan flottören hänga sig eller något? Gaswiren verkar vara som vanligt dock.

----------update---------

Har vart nere å plockat isär förgasare å rengjort allt, verkar inte som att det var felet.

Samma som tidigare, tänder en gång per kick, gick att rulla igång, då varvar den som fullgas på tomgång men är helt kraftlös.

Sen dog den igen å så händer inget, den tänder inte längre.

Nu verkar det som att gnistan kan vara dålig å då är det kondningen som är dålig har jag för mig att jag läst?

Detta skulle dock inte förklara att den varvar som fan tycker jag. <!-- </EdIndex> --></div>
brolla

monar scoot framkåpa

Inlägg av brolla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej nån som har framkåpa till salu till en monark monarscooter ???????????

Den e lite bucklig men det stör mig inte, tanken jag hade var att det ska bli lite av en "ratchopper" i slutändan.

framkåpa ska bort i stort sett direkt, bakkåpa när jag får tag på en passande bakskärm.

Motorn (sachs 2vxl fläkt) går över min förväntan bra och växlarna går i om dock lite segt.
Lite missljud som troligtvis är kickdrevet.

Ska ta å byta olja vilket troligtvis lättar upp växlande, flytta kickdrevet en hack, dra om el, kolla vajrar å bromsar plus lite allmänt så den går att köra ordentligt innan jag ger mig på det rent kosmetiska.

Blir väl lite målning så småning om också.[/quote] <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar