<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag ropade ju hem en JLO FP50 cylinder härförleden. Jag visste att avgasstosen var lös och roterar när man vrider på den. Säkert tätar det sig efter en tids körning men jag vill ändå fråga om tips hur jag ska få den fast. Funderar på att borra i godset under stosen och gänga in en låsskruv och kanske göra detsamma ovanifrån men då måste jag borra genom två flänsar först.
Tips emottages!
Insuget är ca 13mm utifrån för att sedan bli större på bredden.
Avgasporten är hyfsat stor. Reporna som syns på bilden är knappt kännbara så jag tror och hoppas att de inte får någon avgörande betydelse. Är det någon som är av motsatt mening?
Som sagt, tips om hur jag får fast avgasstosen önskas. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan man göra så här;
Svarva en ny stos med presspassning, värm cylindern och kläm dit stosen.
eller
Vad är det för material i cylindern, svets- eller hårdlödningsbart?
eller
Varför inte borra från sidorna och sätta i någon typ av låsskruv, komplettera med monterinspasta för avgassystem när du sätter i stosen för att få tätt.
Ang. reporna i cylindern så verkar dom inte vara så djupa, jag skulle testa att köra som den är, med ett vakande öra för missljud. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en gjutjärnscylinder, inte så taskig i loppet alls.
Stosen sitter där den sitter men glappar lite och kan roteras. Kan ju köras som den är men det lär väl pysa en del. kanske man kan få in bladmässing emellan??? Och sedan låsa med låsskruvar.
Går det att hårdlöda eller svetsa utan att cylindern slår sig eller blir oval i loppet? Har för mig att gjutjärn måste värmas upp innan man kan svetsa, och i så fall hur mycket? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ju en monark med FP50 motor men jag har ingen FP50 cylinder
Om du är snäll kan du väl knäppa ett kort på insuget så jag får se hur det ska se ut
Jag har en Alu-cylle på och den hade helt lös avgasstos
Jag lindade en tunn kopparplåt runt sen bankade jag i den igen
jag borrade ett 4mm hål rakt ner och satte i en m4 skruv som håller kvar stosen
Forresten är det ingen som har en FP50 motor över (utan cylle)
Jag behöver lite delar <!-- </EdIndex> --></div>
Braxmatte skrev:Jag har ju en monark med FP50 motor men jag har ingen FP50 cylinder
Om du är snäll kan du väl knäppa ett kort på insuget så jag får se hur det ska se ut
Jag har en Alu-cylle på och den hade helt lös avgasstos
Jag lindade en tunn kopparplåt runt sen bankade jag i den igen
jag borrade ett 4mm hål rakt ner och satte i en m4 skruv som håller kvar stosen
Forresten är det ingen som har en FP50 motor över (utan cylle)
Jag behöver lite delar
Ska försöka ta en bild som blir bättre än den ovan. Annars är det 13mm där förgasaren ska på och ca 11mm högt vid kolven med ett litet urtag i underkant så att det blir 12mm i mitten. Bredden är ca 18mm.
Men som sagt, jag försöker med bilder när jag hinner. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett inte så snyggt alternativ är att sätta två avgasfjädrar som det ser ut på moderna mopeder och cross-mc. Det borde hålla allt på plats. <!-- </EdIndex> --></div>
bryggaren skrev:Ett inte så snyggt alternativ är att sätta två avgasfjädrar som det ser ut på moderna mopeder och cross-mc. Det borde hålla allt på plats.
Som det verkar får man väl köpa fjädrar som är till mopparnas stöd ifrån Norscand. De är inte kromade iaf. Och vad det beträffar infästningen i röret blir det väl klamma av något slag som gäller.
Eller kan du hjälpa till med svetsning på röret och gratis omkromning så gärna för mig.
Kan du inte det så får vem som helst komma med bra förslag. Även på hur man skulle kunna få fast stosen. Vågar man hårdlöda t.ex? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60