Sachs med oljeproblem !

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
crescendo
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 jun 2010, 23:00

Sachs med oljeproblem !

Inlägg av crescendo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Har nyss inköpt en saxonett -59...en tvåväxlad sachs alltså. Tänkte byta olja och när jag skruvar bort pluggen kommer det en ljus, gräddliknande smörja. Hursomhelst så kommer det bara högst 1 dl. Mmmm...tänker jag, märkligt att det inte var mer, det ska ju vara ca 2 dl vad jag förstått. Jag skruvar då bort luckan och då väller det ut samma smörja ???

Min fråga - om någon vänlig själ känner sig manad att svara:

Vad har hänt och varför rinner inte all olja ut genom pluggen undertill ??

Tacksam för svar
Lars <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har den stått länge så har du ju svaret där.
häll i ny och kör lite och byt igen. <!-- </EdIndex> --></div>
crescendo
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 jun 2010, 23:00

Inlägg av crescendo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vet inte men tror att den är väldigt lite körd på sista åren, men jag undrar fortfarande - varför rinner inte oljan ut när man tar bort pluggen...kan det bli så tätt...eller ?
Jag har inte kört eller ägt moped sen jag var 15 (30 år sedan) och har dålig koll nu för tiden så jag behöver uppdateras ...tacksam för svar

Lars :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
crescendo skrev:vet inte men tror att den är väldigt lite körd på sista åren, men jag undrar fortfarande - varför rinner inte oljan ut när man tar bort pluggen...kan det bli så tätt...eller ?
Jag har inte kört eller ägt moped sen jag var 15 (30 år sedan) och har dålig koll nu för tiden så jag behöver uppdateras ...tacksam för svar

Lars :)
Tomt Slut kanske stopp 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om oljan får vatten, som är vanligt i Sachs, då blir den som vispgrädde och det kommer bara ut en skvätt i urtappningen.
(Fast nu förstår jag du var med och hjälpte till med bröllopstårtan :D)
Slå i bensin eller disel och låt den gå några varv och tappa ur smeten.
Fyll ny olja och kör några mil och byt sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
crescendo
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 jun 2010, 23:00

Inlägg av crescendo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack ...ska genast testa detta... :-)

Mmm, varför är det vanligt med vatten i sachsmotorer, är det dåliga packningar ? <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachs är allmänt kända för att absorbera fukt som svampen - därför
ärgar motorblocken inifrån som faraos kalsonger.. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men varför gör just Sachs:en det, absorberar vatten i oljan? Någon som har en BRA förklaring? Skulle vara kul att veta. <!-- </EdIndex> --></div>
stackell_1
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 maj 2010, 23:00

Inlägg av stackell_1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->färgen på oljan skapas av kondens alltså olja utspädd med vatten..
var det rätt plugg du öppnade då? DET FINNS TVÅ.. en sitter under vid sidan och den tror många är urtappning men de e nivåpluggen.. den du ska lossa sitter helt under motorn och är urtappningspluggen.. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar