HELT OMÖJLIGT FÖR MEJ ATT FÅ GNISTA PÅ STITFET (FRAMLÄNGES)
HELT OMÖJLIGT FÖR MEJ ATT FÅ GNISTA PÅ STITFET (FRAMLÄNGES)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte tre gamla moppar för 13 år sen. 2 har jag fått fart på den tredje vill inte.
Började med att ställa brytarna tändningen. Motorn tänder bara när jag drar den bakåt, den är helt död framåt.
Så jag köpte kondensator och tändspole och sätte dit.
Tror ni det gick bra? Samma som förut.
Sen tog jag krysskilen av svänghjulet.
Gjorde 17 streck längst ut på svänhjulet
Sen var det bara att börja och prova om den tänder framåt på nån 17 strecken
(du måste skruva av o på t-hjulet 17ggr
Jag har inte fått nån ordning på skiten än, bara baklängetändning!
Vore väldigt tacksam för svar.
â€Hedbom†<!-- </EdIndex> --></div>
Började med att ställa brytarna tändningen. Motorn tänder bara när jag drar den bakåt, den är helt död framåt.
Så jag köpte kondensator och tändspole och sätte dit.
Tror ni det gick bra? Samma som förut.
Sen tog jag krysskilen av svänghjulet.
Gjorde 17 streck längst ut på svänhjulet
Sen var det bara att börja och prova om den tänder framåt på nån 17 strecken
(du måste skruva av o på t-hjulet 17ggr
Jag har inte fått nån ordning på skiten än, bara baklängetändning!
Vore väldigt tacksam för svar.
â€Hedbom†<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du för ha hänsyn till att jag inte är nån riktig mekare än.
Skulle vara bra om du ville förklara det där med polarisation för mej. Jag trodde jag att uteslutit de när jag tog loss svänghjulet o prövade 10ggr.
Än en gång, han tänder jättebra baklänges hur än tändningen står.
Förresten är det nån som vet var man kan köpa ett svänghjul?
Tack på förhand. <!-- </EdIndex> --></div>
Skulle vara bra om du ville förklara det där med polarisation för mej. Jag trodde jag att uteslutit de när jag tog loss svänghjulet o prövade 10ggr.
Än en gång, han tänder jättebra baklänges hur än tändningen står.
Förresten är det nån som vet var man kan köpa ett svänghjul?
Tack på förhand. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Han snackar NV autoped.
En kompis råkade sätta fel svänghjul på sin moped å den gick bara baklänges..det finns en pil på svänghjulet lägg i växeln å putta kolla om svänghjulet roterar åt samma håll som pilen. Vilket den bör göra eftersom du säger att den funkade när du ställde undan moppen. Om svänghjulet stått i samma läge en himla massa år så kan det bli fel polaritet..lättast att hitta problemet är att låna ett hjul av ngn i närheten funkar det med det nya "hjulet" så är ju felet funnet (vilket är mest troligt). Sen är det bara att skicka svänghjulet på magnetisering
lite om polaritet magnetisering mm. finns att läsa i classicmotor jims mekarhörna där han tillverkar en magnetiseringsapparat "Magnetisören" <!-- </EdIndex> --></div>
En kompis råkade sätta fel svänghjul på sin moped å den gick bara baklänges..det finns en pil på svänghjulet lägg i växeln å putta kolla om svänghjulet roterar åt samma håll som pilen. Vilket den bör göra eftersom du säger att den funkade när du ställde undan moppen. Om svänghjulet stått i samma läge en himla massa år så kan det bli fel polaritet..lättast att hitta problemet är att låna ett hjul av ngn i närheten funkar det med det nya "hjulet" så är ju felet funnet (vilket är mest troligt). Sen är det bara att skicka svänghjulet på magnetisering
lite om polaritet magnetisering mm. finns att läsa i classicmotor jims mekarhörna där han tillverkar en magnetiseringsapparat "Magnetisören" <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag råkade ut för en liknande händelse för ca 10 år sedan hade en yamaha pv 80 som grabben åkte på och tändspolen gick sönder köpte en pirat som skulle vara lika bra enligt yamahacenter i Västerås monterade den och crossen startade på första kicken ,perfa tyckte jag och la i en växel och backade in i garagedörren .försäljaren fattade inte hur det kunde gå till och inte många andra heller men det fanns en man vid namn Björn Borg i Storå tror jag det var han svarade direkt och sa att jag skulle vända på spolen, han hade rätt !! funkade direkt för mig mvh cobra <!-- </EdIndex> --></div>
Fältbrytningsavstånd
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kan ju vara fel brytare också. Kolla så att en magnet i svänghjulet passerat tändspolen 7-13 mm när brytarna öppnar. Om inte...fel brytare eller svänghjul... <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är en byggd vevaxel kan tappen som svänghjulet sitter på vrida sig i vevaxelhalvan.
Demontera kilen på axeln, sätt kolven i topp, vrid hjulet (innan det är åtdraget) tills brytaren börjar öppna, ge en liten smäll med liten hammare på hjulet, så konan nyper fast. Nu skall man kunna vrida på hjulet och kolven följer med. Vrid på hjulet i rotationsriktningen och kolla att brytaren öppnar strax innan kolven vänder. Om brytaren öppnar där ungefärliga tändpunkten är, sätt i en kolvstopp (ett långt tändstift exempelvis men slipa bort elektroden) Vrid hjulet med axeln, montera muttern med bricka och drag åt när kolven är mot kolvstoppet.
Jag tror inte på polaritetsvändning av magneten eller felvänd spole,Vem har inte suttit och kört med en Sachs på en flakmoppe baklänges utan att vända på polaritet och spole.
Du får prova dig fram med lägena på svänghjulet i förhållande till kolven, för att sedan justera tändpunkten.
Kilen på vevaxeln är endast till för att hålla axeln stilla när man drar hjulet, det är konan som håller fast hjulet. <!-- </EdIndex> --></div>
Demontera kilen på axeln, sätt kolven i topp, vrid hjulet (innan det är åtdraget) tills brytaren börjar öppna, ge en liten smäll med liten hammare på hjulet, så konan nyper fast. Nu skall man kunna vrida på hjulet och kolven följer med. Vrid på hjulet i rotationsriktningen och kolla att brytaren öppnar strax innan kolven vänder. Om brytaren öppnar där ungefärliga tändpunkten är, sätt i en kolvstopp (ett långt tändstift exempelvis men slipa bort elektroden) Vrid hjulet med axeln, montera muttern med bricka och drag åt när kolven är mot kolvstoppet.
Jag tror inte på polaritetsvändning av magneten eller felvänd spole,Vem har inte suttit och kört med en Sachs på en flakmoppe baklänges utan att vända på polaritet och spole.
Du får prova dig fram med lägena på svänghjulet i förhållande till kolven, för att sedan justera tändpunkten.
Kilen på vevaxeln är endast till för att hålla axeln stilla när man drar hjulet, det är konan som håller fast hjulet. <!-- </EdIndex> --></div>
-
Brytarspetsar?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får jag inte fart på Autopeden nu så är väl sista chansen att försöka få tag på nya brytarspetsar (Tändspolen o kondensatorn är nya). Är det nån som vet var man kan få tag på såna? <!-- </EdIndex> --></div>